Avatar billede jodder Nybegynder
31. december 2001 - 01:12 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

xp-proff - videoredigering

Jeg har fået xp-proff installeret før jul, i den tro at jeg kunne begynde redigering af mine digitale optagelser (panasonic digitalt videokamera).
Jeg var i den tro, efter at have læst diverse artikler, at xp kunne håndtere videoredigering. Iflg. forhandleren er jeg forkert på den og anbefaler at jeg køber et \"videokort\" med tilhørende software til min puter pris ca. 1.800. Har han ret og i givet fald er der nogen der har erfaring med hvad der skal købes for at få det optimale resultat ????
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
31. december 2001 - 01:18 #1
Du skal ud og købe et firewire kort så din computer kan komme i forbindelse med dit kamera.

Kortet kan du få for ca. 500 kr. - Det var det jeg gav for mit kort i Electric City.

Hvis du ikke har et firewire kabel skal du selvfølgelig ud og købe sådan et også. Vær opmærksom på at et sådan kabel er meget dyrt. Jeg måtte slippe 200 kr. for 1,5 m af det!

Hvis ikke du vil investere i dyre video redigeringsprogrammer som Adobe Premiere findes der i Windows XP noget der hedder windows movie maker. Det kan du fint bruge, men jeg ville da fortrække et lidt bedre program.
Avatar billede goulduck Nybegynder
31. december 2001 - 09:02 #2
Jeg tror at din forhandler har \"overset\" den detalje, at du har et digitalt kamara - hvor du som eltempogigante skriver, sikkert kan overføre filmen direkte til din computer.

Havde det været et normalt kamara, skulle du have et video kort og du skulle så afspille det filmede til din computer.

Men hvis du kommer med et model nummer til dit kamara - så kunne vi da tjekke om eltempogigante\'s svar er løsningen.
Jeg ved ikke om det er standart om alle panasonic kamara har firewire udgang - men så igen, så ved jeg INTET om digital kamara. :)
Avatar billede jodder Nybegynder
31. december 2001 - 16:41 #3
godt nytår foreløbig tak for hjælpen, jeg vender tilbage med kameratype m.v.