Avatar billede k.k Nybegynder
30. december 2001 - 01:30 Der er 19 kommentarer

strømstyring

Jeg kan ikke få computeren til at slukke helt af sig selv, efter jeg fik win Xp i win 98 gik det godt nok, jeg har været inde i apm`en og aktiver den, men nu gestarter den når jeg vil lukke den, er det bios`en jeg skal ind i? Og hvordan bruger jeg den??
Avatar billede dos Nybegynder
30. december 2001 - 01:50 #1
Jeg har også samme problem. Når jeg vil lukke min comp. ned, staar der \"Du kan nu slukke din comp.\" OG så skal man holde sin knap inde i 5 sek. SÅÅÅ er med på en lytter
Avatar billede dos Nybegynder
30. december 2001 - 01:50 #2
Hmmm ved du ikke hvordan du bruger din bios ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. december 2001 - 02:08 #3
prøv at gå ind i bios (tryk Del under start), i bios går du ind i Powermanagement og ser om du har ACPI og/eller APM og om det er enabled.

Desværre kan du nok ikke undgå at reparere din WinXP, så ACPI funktionen kommer til at virke i Windows.

Til gengæld kan du så glæde dig over at kunne slukke for afbryderen, se programmerne blive lukke en efter en og tilsidst vil din PC lukke helt ned, prøv at hør hvor stille der bliver ;o)

Skal du ha\' hjælp kan jeg beskrive hvordan en repair foregår, desværre tager det en del tid med Repair.

En repair af WinXP skader ikke dine indstillinger og programmer samt skrivebord m.m. vil fungere som før.
Avatar billede resten Nybegynder
30. december 2001 - 06:46 #4
If you are one of the many people having the problem with their system not automatically closing down when they \'turn off\' their PC. (it is now safe to turn off your computer)
The problem is caused due to APM - advanced power management not being enabled.

To enable it
Right click on my computer go to properties select hardware and click device manager.
Click view and then on show hidden devices.
You should see the NT ATM / Legacy Interface mode with a red cross on it.
Double click it and on the screen that appears at the bottom choose enable from the drop down menu.

Your PC should now automatically switch off on shutdown
Avatar billede k.k Nybegynder
30. december 2001 - 09:06 #5
Repair er det slags scandisc?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. december 2001 - 13:18 #6
nej, scandisc scanner Harddisken, repair reparerer systemet, installerer nye systemfiler, men bevarer ellers din opsætning.

Forleden forsvandt ntfs.sys så jeg ikke kunne starte windows, en repair gjorde miraklet og fik den op og køre igen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. december 2001 - 13:23 #7
Det du skal er at sætte din WinXP skive i drevet og boote fra den.
Når du kommer et stykke hen hvor den har loadet nogle filer, kommer den og spørger om du vil reparere med en diskette, det siger du nej til, tryk Enter.
Så skal du lige godkende det næste med F8 - næste gang finder den at du har et Windows liggende, du bliver spurgt om du vil installere en ny eller reparere det gamle og det siger du ja til, tryk R og følg den resten af vejen og til slut kan du starte WinXP.

Er du i tvivl om noget spørger du igen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. december 2001 - 13:24 #8
Husk at ACPI skal være Enabled inden du reparerer.
Avatar billede k.k Nybegynder
31. december 2001 - 01:45 #9
Jeg kan ikke genkende det du skriver når jeg booter cd`en, er det nok at opgrader win..?
Det er mærkeligt at det ikke virker efter jeg fik XP`en.
Ps.I bios står Powermanagement enabled.
K.K
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. december 2001 - 08:13 #10
Det er heller ikke alle bios der ligner hinanden, den jeg henviser til hedder Award bios.

Du skal ikke opgradere, mne reparere den bestående.

Når du booter på din CD, så kommer du først til et sted hvor der står tryk på F6 hvis du vil installere Raid-drivere, her tykker du på F5 og holder den til der kommer en lille menu, brug piletasten op til du ser Computer med ACPI, den vælger du.
Det kan godt være at der står noget anden end Computer med ACPI, men se efter at der står noget med ACPI.

Når du har valgt den fortsætter du til du bliver spurgt om du vil installere en ny WinXP eller reparere den bestående, vælg den ved at trykke på R og besvar de spørgsmål der følger efter.
Avatar billede k.k Nybegynder
03. januar 2002 - 00:18 #11
Så godt så langt, men nu er noget igen, jeg bliver spurt om en administratoradgangskode jeg har kigget i denne komputer i egenskaber og finder er nummer, men det er ikke den adgangskode
hvor er den så at finde??
K.K
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. januar 2002 - 00:20 #12
hvis du ikke har angivet en adgangskose under installationen, så lader du feltet være tomt og trykker enter
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. januar 2002 - 00:21 #13
adgangskose=adgangskode - even
Avatar billede k.k Nybegynder
03. januar 2002 - 00:24 #14
så sker der ikke noget:-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. januar 2002 - 00:31 #15
da du installerede den allerførste gang må du ha\' angivet et navn + en adgangskode, eller også har du bare skrevet et navn, ikke nødvendigvis Administrator, dit eget navn f.eks.
Så prøv om du kan skrive dit eget navn eller hvad du nu brugte første gang.
Avatar billede k.k Nybegynder
03. januar 2002 - 00:33 #16
okey :-)

Avatar billede salihb Nybegynder
26. februar 2006 - 16:26 #17
prøv kontrolpanel>strømstyring
derskulle gerne stå nogle ting med hvad der sker når du trykker på lukkeknappen på pc'en
så kan du selv bestemme hvad der skal ske når du trykker på den
Avatar billede venturer Nybegynder
26. februar 2006 - 16:28 #18
Dude... Spørgsmålet blev stillet i 2001 (!) :)
k.k har ikke selv deltaget i nogle spørgsmål siden 2002.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. februar 2006 - 16:43 #19
det er da vist på tide at lukke her ;o)