Avatar billede sck Nybegynder
28. december 2001 - 23:01 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Netværk mellem 2 computere

Hej eksperter
Jeg vil meget gerne have hjælp til at etablere netværksforbindelse mll. 2 computere. Facts er følgende:
1. Netværkskort i begge computere er: Realtek RTL8029 Ethernet Adapter and Compatibles.
2. Computerne skal forbindes via Edimax 5-port Fast Ethernet  Switch (Switchen virker allerede da de 2 computere deler en kabelnet internetforbindelse).
3. Begge computere har Win 98.
Hvis I \"derude\" kan fortælle mig i nogenlunde klart sprog hvad jeg skal gøre nogenlunde detaljeret, vil det glæde mig meget. Jeg forventer at resultatet er, at begge computere kan dele næsten alt: Brænder, printer, drev o.s.v. Jeg ved lidt om computere, men har alligevel behov for at få det beskrevet nogenlunde detaljeret.
Avatar billede prodic Mester
28. december 2001 - 23:06 #1
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
28. december 2001 - 23:51 #2
Meget simpel.
jeg går ud fra at du har installeret de 2 netkort i deres maskiner og at dit kabelmodem fungere som en DHCP-server der deler IP adresser ud.
1. Gå ind under netværk og installer TCP/IP protekollen samt at sætte flueben i jeg ønsker at dele mine printer, jeg ønsker at dele mine filer
angiv computernavn + at de begge skal arbejde i samme workgroup. EKS: workgroup = 1234 og pcnavn = Athlon1G og celon533A. det er rimelig vigtig at de ligger i samme workgroup for at gøre fildelingen nem !
2.test om de 2 netkort har fået ip samt at de \"fungere\"
ping 127.0.0.1  denne test tester TCP/IP protekollstakken. (hvis du kan komme på internettet via dit kabel modem så funger dine netkort selfølgelig)
3. skriv winipcfg (tror jeg nok, det er ved at være nogle årsiden jeg har arbejdet med win98) i start -> run -> winipcfg  og se hvilke IP adresser dine netkort har fået tildelt og noter dig dem \"højst samsynlig 192.168.1.6 og 192.168.1.7\" hvis det ikke er dem så er det ikke så vigtig.
4. derefter kan du share dine drev ud, samt printer,
cdr-brænderen tror jeg ikke at du kan share ud sådan du kan brænde med den fra en anden pc! dog skal det siges at jeg har aldrig prøvet at lave dette forsøg.
printeren skal du ind og installer ude fra \"netværket\" eller kan du gå ind under andre computere finde den computer hvor printeren er tilkoblet og hvis den er sharet på den pc bør du kunne dobble klikke på den sharet printer og den vil installeres på din pc (dette primcip fungere i win nt + win2000 + XP).
men det vigtigeste er.
Inde under \"netværk\" skal du ind og sætte deling af filer samt printer til på begge maskiner.
håber jeg kunne hjælpe
hvis du er lidt intrasseret i at vide mere står der meget godt omkring win98 fil + printer deling i bogen Netvørk i praksis af Rene Djurup for et par år siden kostede den 89 kr. men i dag kan du vel få den for en flad 50 kr.