Avatar billede pfm Nybegynder
14. april 2000 - 10:10 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Ny portal på nettet...

Hjælp os med at bedømme design, brugervenlighed, opbygningen af og præge den nye kursus portal.

Kursus.Net er portalen, hvor du som kursuskøber, får det overblik du aldrig har haft over professionelle kurser.
Kursus.Net er en business-to-business portal, hvor du kan finde lige netop det kursus, som passer til dig.

Kursus.Net indenholder mange tusinde sider med information om kurser og aktivitetter indenfor den professionelle private undervisningsbranche.
Kursus.Net er portalen, hvor du som kursuskøber, får det overblik du aldrig har haft over professionelle kurser, med bestilling direkte hos leverandøren.
På Kursus.Net finder du kurser, kursusudbydere, kursuscentre, rådgivere, konsulenter, instruktører, litteratur, events: konferencer, seminarer, workshops, foredrag, gå hjem møder og meget andet..

I er velkommen på Kursus.Net..... Til glæde for de fleste.......

http://www.kursus.net

(Vær opmæksom på at det er en business-to-business portal så det kan være lidt trægt for ældre modemsopkoplinger og ældre browsere!)
Lidt om siten:
Siten ligger hos Uni2 og er gennerelt opbygget/designet i FrontPage2000 og lidt InterDev6. Alle billeder er lavet/redigeret i Corel PhotoPaint8
Andre nøgleord: Frames, Client:JavaScript, ASP:VBScript, SQL7, IIS4
Avatar billede spacey Nybegynder
14. april 2000 - 10:30 #1
DEn er ALT for tung med de Java apletter!

Drop dem!
Avatar billede azeam Nybegynder
14. april 2000 - 10:57 #2
God og gruntig side!
Men java navigationen i venstre side er for tung for modembrugere. MAn kunne evnt. fjerne en del af grafikken i den, emmer optimere den.
Det kan jo gøres ved at lave det selv eller finde et andet et der ikke er så båndbredde krævende.
Jeg syntes også selv det er noget skidt med brugere der har 800*600 skærmopløsninger, men der skal ikke meget til at ændre den så det passer. Der er trodsalt en del brugere der ikke har en opløsning der er større.

Den røde (#804040) farve i navigationen og andre steder er lidt "døsene" hvis man skal søge informationer i længere tid.

Herudover en meget gennemført side med en masse godt gedint indhold.

10@13
/Adam
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. april 2000 - 10:59 #3
Først må jeg pointere at det er en genial ide og at jeg glæder mig til at bruge sitet, når det er færdigt.

Jeg er imod brugen af applets. Det tager tid at loade og eksekveres på klienten - system skal helst være så klientuafhængigt så muligt hvorfor jeg ville vælge en anden træstruktur til ToC'en. Desuden er applets ikke altid gode til at opdatere sig grafisk, hvis man skifter mellem flere vinduer med forskelligt indhold.

I menuen åbner "tooltip" ovenpå det valgte punkt hvorfor selve punktet forsvinder. Det er knap så hensigtsmæssigt hvis man leder gennem ToC'en for at finde den korrekte kategori.
Avatar billede pfm Nybegynder
14. april 2000 - 12:33 #4
Jeg skrev jo netop at denne site er business-to-business så, at navigeringen er meget tung for alm. modem-brugere er vi bevidste om. Vi forestiller os ikke de store kunder som modem-brugere! Dog bliver navigeringen hurtigere at loade næste gang man kommer på. Navigeringen vil dog blive opdateret til en hurtigere version sennere på året.
Vi har lavet siten i kontakt med store kursus-købere, som meget gerne vil bruge en lignende struktur som den nuværende navigering. Det er nemt for dem at overskue informationer. De venter gerne nogle sekunder ekstra for et godt overblik.
Det er vores opfattelse at vores kunder gerne vil have en flot og imponerende indgang. At komme ind på et slot, hvor alt er gråt og stille er for kedeligt. Men derimod et flot design og lidt at kigge på er aldrig af vejen. Jeg gi'r jer dog ret i at det ikke må blive for tungt.

>ljweb ...jeg glæder mig til at bruge sitet, når det er færdigt.>
Siten er sat i drift og blev åbnet d. 18/2. Der mangler dog stadig nogle hylde-vare som vil blive tilført løbende. Og portalen vil have en løbende udvikling.
F.eks. vil vi i andet halvår kunne præsentere et licitations-system, hvor kursus-købere kan udlicitere en større opgave for kursus-udbydere.
>ljweb I menuen åbner "tooltip" ovenpå det valgte punkt hvorfor selve punktet forsvinder. > Det er netop for at understrege hva'for et punkt man er ved at klikke på! Det irriterede også mig i starten, men jeg fik hurtig fat i logikken heri.

Jeg håber at I eller andre kan give mig lidt mere at tænke over....
Er det nemt at finde et relavant kursus ?
Er det nemt at finde oplysninger om dette seminar:
  køb trygt på nettet Elektronisk mærkning - Regler, sikkerhed og etik for e-handel. d. 5/5 kl. 9-13

Er hver enkelt udbyderes kursus-kalender informativ nok for jer ?
Hvordan er det overordnet designet ? (lækkert, ok, bvadr)
Er alle disse informationer i det hele taget overskulige ?
Giv mig noget pondus (ris og ros)!
Avatar billede azeam Nybegynder
14. april 2000 - 12:51 #5
pmf:

selvom jeg sidder på en 2Mbit forbindelse så går det langsomt at hente den fine navigation. (2½ca. sek.)

Det viker iriterende. 8-)

jeg syntes stadig den mørkerøde er for mørk
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. april 2000 - 12:59 #6
Appletten crashede min browser... ;( Det er ikke så smart... Og jeg må give azeam ret i at selv på en 2MBit er appletten for langsom.

Jeg kan godt se hvad du mener med tooltip ovenpå link, men det irriterer mig stadig.

Site er gået live ? Jeg kan jo godt se at der er fuld adgang på domænet men jeg gik ind på et Photoshop/Illustrator kursus hvor der ikke var nogle informationer i tabellen. ;(
Avatar billede azeam Nybegynder
14. april 2000 - 13:06 #7
ljweb:

Se under grafiske uddannelser..
Der er nogle kurser til 6000.

Kan dog ikke anbefale det.. det er bedre at købe programmet og sætte sig i et mørkt rum i tre dage.. men lærer det samme.
Avatar billede pfm Nybegynder
14. april 2000 - 13:23 #8
ljweb:
Det er de informationer udbyderen har givet os om det kursus. Det er op til udbyderen selv at tilføre mere information. Det har vi ikke noget at gøre med andet end at lægge de kurser ind de vil betale for at have liggende.
Avatar billede limemedia Nybegynder
14. april 2000 - 13:24 #9
azeam >> jeg har Photoshop 5.5 og Illustrator 8 ;) Har også været i mit mørke rum, men har bare ikke tid til Illustrator endnu ;)

Som webudvikler er Photoshoppen dog også meget mere relevant ;o)

Takker aligevel
Avatar billede bjarte Nybegynder
16. april 2000 - 00:34 #10
jeg gadd ikke mer! den tok alt for lang tid.. å laste! send meg et screenshot og jeg kan vurdere grafikken..
Avatar billede winkill Nybegynder
16. april 2000 - 12:11 #11
Siden er tungere end hvad min tålmodighed kan bære!
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2000 - 18:07 #12
Lige et par enkelte kommentarer :

* Er business-to-business = Langsom site ? Så der noget, jeg har misforstået.

* Der er overhovedt ingen grund til at benytte det java, javascript som i gør.
Det øger ikke funktionaliteten (og slet ikke hastigheden). Og netop disse to faktorer er vel vigtigt for et såkaldt
"business-to-business"-site.

* Jeg synes generelt sitet virker uovervejet, og særdeles rodet.

* Selve teksten på de fleste sider, virker ligeledes uoverskuelig. Den er ikke formateret pænt.

Held og lykke med sitet !
Avatar billede intenz Novice
21. april 2000 - 13:12 #13
Well...

Jeg er enig med de fleste om Javanavigations baren, den loader jo i 100 år.

Hvorfor står der:
Rådgivere

nederst på 1. side?

Avatar billede bromer Nybegynder
21. april 2000 - 13:41 #14
Jeg synes ikke at dine java applets er for tunge. De kører fint hos mig og bliver loaded på ca. 2 sek, hvilket ikke er for meget. Jeg synes det er en fed side, du skal bare passe på at grafikken ikke bliver alt for kornet.

Den frame du har ude i siden er lidt kikset da den nogle gange er alt for lille når man bruger menuen. Det skal du lige have ordnet.

Når det er sagt vil jeg gerne ønske dig lykke med siden, den ser alt for fed ud.

11@13

Avatar billede Slettet bruger
27. april 2000 - 15:07 #15
Først et brok Væk med den popup som fortæller skærmopløsningen. Med de små typer, som i har lavet menuer m.v. Bør man bruge 800 X 600 og ikke 1024 X 768. Det bliver alt for småt hvis man ikke bruger en 21 tommer skærm. Dem er der ikke så mange af endnu.

Design: Flot design. Smart brug af frames.

Navigation: Lidt sløvt i betrækket, også selv om man bruger tunet 56k modem i windows 98 2. Har ikke prøvet den i windows 2000 P. Der kunne jeg godt forestille mig, at det går lidt hurtigere.

Formål:  Det lever siten virkelig op til. Hvordan bestillings m.v. virker har jeg dog ikke testet.

Andet: Kik engang under udbydere. Der kommer kanten på navigationsmenuen frem. Den er skjult ved alle de andre overmenupunkter.

Karakter 10 @ 13

Avatar billede Slettet bruger
27. april 2000 - 15:13 #16
Hov Går man over på linket (C) Kursus.Net Danmark A/S osv. kommer der noget information opmkring kursusnet. Det er også ok, men vil man så tilbage til en af de andre menuer, som står nævt i bundframes, ja så form man ingen navigation menu i venstre side af skærmen. En graverende fejl!
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2000 - 15:23 #17
Eller også bliver man udsat for efter besøg på siden http://www.kursus.net/footer.htm# , at browseren starter et nyt windue, kun med navigationsframes i. Jeg tror der er noget brog diverse frames hos Frontpage2000. Jeg har været udsat for det samme fænomen.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2000 - 15:30 #18
Der er noget galt. menupunkterne øverst på skærmen og neders på skærmen køre skævt på hinanden hvis man har været på siden  http://www.kursus.net/footer.htm# Så er der kun en ting at gøre for at få det hele til at virke igen er der kun en ting at gøre opdatere siden  http://www.kursus.net/ , så er det hele på plads igen.

En mege avanceret side, som der åbenbart ikke er helt styr på. Dette skyldes nok, at den er lavet i Frontpage og ikke en almindelig HTML editor, hvor man selv har styr på det hele.

Hermed slutter jeg testen af siten for denne gang.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2000 - 23:39 #19
pfm er i gået i sort?
Avatar billede pfm Nybegynder
23. maj 2000 - 11:55 #20
Undskyld mit lange fravær!
Der har været vind i sejlene og er igang med diverse intranet-løsninger til såvel eksterne som interne kurser til de større virksomheder.

kharder> Det har overhovedet ikke noget med Frontpage at gøre med den fejl...
Men derimod noget med frames og base-target... Som du tilsyneladende ikke kender til.
Fejlen er rettet !
Det er lidt frækt af dig at give Frontpage skylden for en enkelt link-fejl og derpå påstå at der ikke er helt styr på siten!
Det sidste er jo delvist rigtigt, men i en så omfattende site (ca 25.000-30.000 filer) kan det ikke helt undgås, at der kan være en linkfejl hist....
Det var noget andet hvis du havde fundet et lad-fuld af disse link-fejl, men det er ikke tilfældet, vel ?

Alle> Jeg takker jer alle for jeres tid og hjælp!
Jeg havde dog regnet med lidt mere konstruktivt kritik/ros fra jer, så det er lidt svært at give retfærdige point.
Jeres meldinger om fejl har været til stor hjælp... Med så mange sider er det sjældent, at der bliver lavet en ny check-up på alt i siten, så man forudsætter bare at det stadig virker - tak for det.

I er velkommen til komme med mere konstruktivt kritik, både koncept-, grafik- og funktions-mæssigt.

Tak og evt. på forhånd tak

Mange smilende hilsner  ;o) ;o) ;o)

Chef-programmør
Pia Foged Møller

Kursus.Net Danmark A/S
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2000 - 14:46 #21
Unskyld, men jeg har været ude for ligende tilfælde, så derfor gik jeg ud fra at det var programmet som havde lavet brokker.