Avatar billede ps76 Forsker
28. december 2001 - 14:14 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Manglende RAM

Hej, Efter at have opgradueret til Windows XP (home DA), på min 1400 mhz AMD athlon maskine m/30 GH HD, på et  Via AD72 SN/SC bundkort,så er halvdelen af mine RAM forsvundet?!
Der skulle være 512, men den viser kun 256.
Hvordan kan det nu være? Hvad kan jeg gøre - helst uden at skulle lukke op for kassen osv. - (men ok, skal jeg, så skal jeg!)
De var der altså før jeg opgraduerede (fra W98 )
hilsen Preben S.
Avatar billede darkside Nybegynder
28. december 2001 - 14:18 #1
Du skal lukke maskinen og tjekke at dine ram sidder ordenligt fast i soklen..
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 14:19 #2
prøv at Loade Default Setup i bios og se om det hjælper
Avatar billede ps76 Forsker
28. december 2001 - 14:52 #3
ah...den med bios- hvordan gøres det helt nøjagtigt?
Avatar billede darkside Nybegynder
28. december 2001 - 14:54 #4
Jeg tvivler meget stærkt på at din bios har noget med det at gøre, jeg tror snarere du har enten et løst ram modul eller et der er defekt..
Avatar billede darkside Nybegynder
28. december 2001 - 14:55 #5
Ellers kan du gøre det ved at gå ind i bios ved opstart, der gøres somregel ved at trykke på del mens maskinen tæller ram og finder harddiske
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 15:02 #6
når du kommer ind i bios står det som regel på forsiden af menuen, det er muligt at den hedder noget andet.

Inden du loader default setup kan du tage et print af alle sider i menuerne med indstillingerne, du sætter din printer til at være klar og trykker på tasten PrintScreen, du skal ikke tage dig at den er lidt længe om at udskrive.
Så har du en fin dokumentation af bios indstillingerne inden du bruger l.d.s.
Avatar billede ps76 Forsker
28. december 2001 - 15:13 #7
Der er ikke noget, der hedder Load default setup, men derimod \"Load fail-safe defaults\" samt \"Load optimized defaults\". Derudover følgende menuer: standard cmos features, advanced bios features, advanced chipset features, integrated peripherals, power management setup, pnp/pci configurations, pc health status, frequency/voltage control, set supervisor password, set user password, save....
Hvilken vej skal jeg så?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 15:17 #8
brug \"Load optimized defaults\".

har du prøvet at printe siderne ud som jeg skrev?
Avatar billede ps76 Forsker
28. december 2001 - 15:26 #9
ja, det har jeg nu. Og jeg har også loaded optimized defaults - uden resultat. Den siger stadig 256 mb ram, når jeg går ind i kontrolpanel/system.??!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 15:28 #10
prøv at bytte om på rammene
Avatar billede darkside Nybegynder
28. december 2001 - 15:28 #11
Der er ret stor chance for at du har et løst ram modul så. prøv at trykke dem ind på plads.
Avatar billede ps76 Forsker
28. december 2001 - 15:30 #12
Du mener rent fysisk tænker jeg? Well, så skal jeg altså ind i maskinen. Jeg ved rent faktisk ikke hvor rammene sidder - eller hvordan de ser ud. Men jeg må vel have fat i manualen til bundkortet. Det bliver nu først senere.
Foreløbig tak...
Avatar billede ps76 Forsker
28. december 2001 - 15:42 #13
Men iøvrigt - findes der ikke et eller andet stykke downloadable software, som kan gå tæt på disse ram og analysere dem, for derigennem at konstatere, om nogle er dem er dårlige?? Jeg kan huske Norton utilities kunne det- men den kan ikke bruges på XP. Og iøvrigt er det da mærkeligt, eller ihvertfald pudsigt, at de skulle være gået løse under en opdatering af OS?
Avatar billede darkside Nybegynder
28. december 2001 - 15:43 #14
Norton utilities, kan da nemt bruges med XP, du skal bare ha version 2002 :)
Avatar billede ps76 Forsker
28. december 2001 - 15:45 #15
ja ja, men den har jeg altså bare ikke...
Der må da findes et andet software til dette brug for at checke ram èr?!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 16:29 #16
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2001 - 16:30 #17
sandra kan analysere mange ting på din PC.
Avatar billede 35oz Nybegynder
29. december 2001 - 02:16 #18
RAM ser sådan her ud : http://www.amkcomputer.com/amkpc/images/ram.jpg .
Og RAM\'mene sidder i en sort sokkel, men medmindre du har flyttet rundt på din PC syntes jeg da at det er usansynligt at RAM\'ene sidder løs...
Avatar billede ps76 Forsker
01. januar 2002 - 23:11 #19
Jag skal have åbnet kabinettet og kigget nærmere på det ved lejlighed - standby.
Avatar billede ps76 Forsker
03. januar 2002 - 20:39 #20
Så lykkedes det - jeg tog rammene ud og satte dem ind igen èn efter èn - det virkede ikke. Så gik den helt død og ville ikke tænde skærmen. Så gav jeg op, satte dem begge i igen, og lukkede kabinettet, satte alle ledninger i, og prøvede lige igen at starte - og så virkede den sgu`- endda med 512 ram. Så jeg ved ikke rigtig hvorfor, men nu er det iorden. Men til en anden gang: Hvorfor kunne jeg ikke få noget resultat ved at sætte èn ramme i ad gangen mon? Burde det ikke virke?
hilsen Preben
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. januar 2002 - 22:40 #21
normalt betyder det ikke noget at sætte en ram i ad gangen, men der kan være enkelte mobo hvor de enten skal fyldes helt op (sådan var det førhen) eller også skal de sidde i en bestemt rækkefølge.
Avatar billede ps76 Forsker
03. januar 2002 - 23:19 #22
Så lærte jeg det - tak for hjælpen.
Preben
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. januar 2002 - 00:52 #23
Tak for pointene!
Ja, der er store chancer for alle at lære noget nyt her på Eksperten ;o)

www.fotx.net/retaxes