Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 12:08 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Bundkort/ processor virker ikke!!?

Jeg har lige samlet ny pc bestående af følgende:

Athlon XP 1600 +
Soltek SL-75DRV2
256 MB Apacer DDR ram
Codegen 6039L 300W (kabinet)
Geforce 3 ti 200
m.m.
Mit problem er at computeren fryser i starten af indlæsningen af operativsystemet. Bios genkender ellers både processor og HD rigtigt.
Samtidig har jeg det problem, at det ikke er hver gang at computeren startes at dette virkelig sker. Disse gange modtager skærmen intet signal, men alle blæsere og harddisk kører.

Kan nogen hjælpe mig? Er bundkortet kaput?

Jeg skal lige nævne at bundkortet har nyeste bios K3.5 og at det er indstillet til 133mhz * 10,5. Jeg kan i bios se at CPU´en skulle være ca. 45-50 grader. (Blæser = 4500 omdrej.)

Mvh

Lars Søe
Avatar billede ncp Nybegynder
27. december 2001 - 12:10 #1
Er alle tingende nyindkøbt ?
Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 12:18 #2
Ja.
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 12:22 #3
larssoe > Bruger du Windows XP ? For hvis du gør det og har overclocket din CPU er det ikke sikkert at det virker.

Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 12:26 #4
Efter at have læst mit indlæg igennem kan jeg se, at noget af det godt kan misforstås. Derfor vil jeg gerne lige slå følgende fast:

- Computeren fryser HVER gang operativ-systemet  startes (eller under re-installation) Det er sågar sket i biosen.
- NOGLE gange sender computeren ikke signal til  skærmen under opstartet selvom blæsere/harddisk kører.
Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 12:28 #5
kunze > Nej - jeg kører win98. Jeg har prøvet at installere Windows XP, men computeren fryser under installationen. (som under 98).
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 12:28 #6
Hmm.. Tjek at jumperne på dit bundkort sidder korrekt.
Det lyder næsten som om at den bliver for varm.
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 12:30 #7
Har du forsøgt at aflæse CPU/Mudderbræt temp. Selvom at dinne blæsere kører, fint, kan det godt være at de sidder forkert eller ikke køre med den rigtige omdrejning, så din temp. bliver for høj !
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 12:30 #8
kunze >> der var vi enige !
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 12:33 #9
kasseper > Yep :)
Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 12:35 #10
CPU-køleren kører som nævnt med 4500 omdrej. Mht. jumpere skulle de være sat som de skal (default cpu core voltage, multiplier = 10,5 samt 133 Mhz).
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 12:37 #11
Det med din skærm, er vist et generelt problem, med mange skærm, og det er nemlig skærmen der ikke kan finde ud af hvornår den skal gå i stand by mode, og det sker tit ved et reboot....!
Det med at den fryser må jeg lige tænke lidt mere over, læser lige lidt mere nyhedsgruppe. !
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 12:39 #12
Prøv at sætte den ned til 10,5 * 100 Mhz.

Mvh
Kunze
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 12:40 #13
eeerrrjjj kunze, det kan sq ikke være det..!
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 12:41 #14
kasseper > Hmm... Mere det at en Athlon XP er godt låst. :\\

Prøv... Giv det en chance... :)
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 12:43 #15
Ja men den kører jo altså 266 FSB...
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 12:46 #16
kasseper > Hmm.. k...

Jeg kører 100 på begge mine athlon\'s. :)
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 12:48 #17
Så set den op, det er da dumt ikke at udnytte.
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 13:00 #18
kasseper > Hmm... Jeg kan ikke sætte den op til 200 som min CPU burde kunne ta\'.
Men så skal jeg jo sætte min multiplyer ned ?! Min CPU er låst så det kan jeg ikke så godt... :\\
Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 13:02 #19
10,5 * 133 Mhz = 1400 mhz er vel det korrekte at køre på min?
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 13:03 #20
larssoe > Ja...
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 13:07 #21
Jeg havde selv lidt af samme spørgsmplk(altså mht. 100 vs. 133), da jeg skulle samle min maskine, og fik dette svar fra teknik :
-----------------------------------------------------------------------------------
1. Bundkortet starter \"default\" på en lav frekvens for ikke at Svitse en evt. langsom CPU.
Skal blot \"sættes op\" i BIOS..

2: Din CPU kører 2xFSB, altså 2x133Mhz=266Mhz op imod bundkort/chipsæt.
Du skal altså sætte FSB til 133.

Det er selvfølgelig forudsat, at du har fået en af de relativt nye \"C\" mærkede CPU\'er
...ellers, så vil det jo være Overclocking...og OC er det bedre at vente lidt med, indtil alting \"spiller\"..ellers er det for svært at finde \"grænsen\"

2B. Da det er en 1000Mhz CPU, så skal multiplieren stå til 7,5x (7,5x133,3=1000)
Hvis ikke du har forbundet L1 broerne på CPU med henblik på OC, så kommer multiplieren automatisk.

2C Er din CPU ikke! \"C\" mærket (til 133Mhz FSB), så vil den forsøge at køre 1333Mhz, så vær lige sikker på, at det faktisk er en \"C\" mærket.

-----------------------------------------------------------------------------------
Men man kan selvfølgelig sagtens sætte den til 100 indtil man har fundet fejlen...

Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 13:13 #22
Hmm... :)
Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 13:14 #23
kasseper > Det er en helt ny Palamino 1400 Mhz (XP). Så 10,5*133 Mhz burde virke. Hvor får du de 1000 Mhz fra??

Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 13:15 #24
Ja det var fordi at under opstart stod der at den kørte med 750 Mhz men det var en T-Bird 1000 Mhz, så det undrede mig jo lidt, så derfor de 1000
Avatar billede larssoe Nybegynder
27. december 2001 - 13:20 #25
kasseper -> ok - på den måde.

Jeg prøver at sætte den til 10,5 * 100 og ser om det gør en forskel.
Ellers nogle ideer?
Avatar billede kunze Nybegynder
27. december 2001 - 13:32 #26
larssoe > Hvis det ikke virker må du vel sende begge dele tilbage. :(
Avatar billede kasseper Nybegynder
27. december 2001 - 13:50 #27
Jeg har heller ikke være istand til at finde nogen andre der har haft probs, med det mudderbræt og processor, tværtimod, så det skulle jo virke.
Havde du ingen problemmer med at instl. dit OS ?
Avatar billede larssoe Nybegynder
30. december 2001 - 03:55 #28
Hmm. Det kører ganske fint med 10,5*100 Mhz, men den skulle jo gerne køre 1400 mhz i stedet...

Jeg har været lidt rundt på nettet og fundet ud af en del andre også har oplevet problemet. Men jeg har stadig ikke hørt om en løsning.
Avatar billede larssoe Nybegynder
30. december 2001 - 14:55 #29
Jeg lukker spørgsmålet. Tak for svarene - jeg har desværre stadig problemet. Men da de virker som om andre har oplevet det samme prøver jeg at oprette et spørgsmålet som er lidt mere præcist.
Avatar billede kunze Nybegynder
30. december 2001 - 15:43 #30
Svar ? :)

Takker!