Avatar billede buiz Nybegynder
06. juni 1999 - 19:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tomme celler

Prøv at gøre følgende i Excel:

Tast en værdi i A1 og kopiér den hele vejen ned til, lad os sige, A25000. Således har man data i A-kolonnen fra A1 til A25000. Slet så nedefra og op så I kun har data fra A1 til A100.

Hvis I lægger mærke til scrollbaren ude til højre, så er den stadig meget smal, dvs. den er stadig "justeret" til at scrolle data ned til A25000. Det kan bekræftes ved at trække scrolltingen helt ned. Så kommer I til omkring A25000. Det gør den altså selvom I kun har data ned til og med A100.

Normalt er det ikke et problem, men hvis man ligger og arbejder med meget store mængder data så kan det blive meget grimt. Jeg arbejder gerne med filer på 10-20mb størrelse og bruger meget filtring osv. - og så bliver det virkeligt irriterende. Excel "vurderer" nemlig helt ned til A25000, når man sætter filter på, og med ovennævnte filstørrelser kan det tage MEGET lang tid.

Den eneste "løsning" er at kopiere dataene fra A1 til A100 og lave et nyt ark og paste det der. Men det er jo ikke særligt elegant hvis man har navngivne ranges som man så skal genskabe, etc. etc.

60 smæk for løsningen...
Avatar billede frankgrevil Praktikant
06. juni 1999 - 19:26 #1
Det er præcis det spøjse fænomén, man også stødte på i de gamle Lotus-regneark.

Løsningen er ganske enkel: Gem dit regneark og åbn det igen!

Du kan med End->Home tjekke, at Excel nu virkelig opfatter de slettede celler som slettede, idet funktionen placerer markøren i sidste række og søjle, som der er data i.
Avatar billede buiz Nybegynder
06. juni 1999 - 19:31 #2
det er sgu' osse rigtigt. Grimt jeg ikke havde lagt mærke til det før (arbejder med Excel et par timer hver dag).

Takker.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
06. juni 1999 - 19:36 #3
Ingen årsag! Jeg har arbejdet med regneark i femten år lige fra det første, meget primitive VisiCalc, men stadig opdager jeg nye finesser ved Excel -- samt en del uhensigtsmæssigheder og ikke mindst fejloversættelser i den danske version.
Avatar billede buiz Nybegynder
06. juni 1999 - 19:42 #4
Den danske version af Excel stinker. Hvordan kan de få sig selv til at oversætte FORMLERNE osse? Klassikeren =sumif er blevet til... øh, tror det er =hvis.sum eller sådan noget. Horribelt.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
06. juni 1999 - 19:50 #5
Det er endda én af de mindre grove. I Excels diagramfunktion kan man få tegnet en glat kurve, der tilnærmer en række målepunkter. Det sker med et polynomium af op til 6. grad, men da grad hedder 'order' på engelsk, hvad har de danske »oversættere« så fået ud af det? Jo, 'order' må selvfølgelig betyde 'rækkefølge'.

Og hjælpeteksterne til statistikfunktionerne er så misvisende og i flere tilfælde direkte forkerte, at jeg forbyder mine studerende at bruge dem, for at de ikke skal blive forvirrede.