Avatar billede janne Nybegynder
26. december 2001 - 14:27 Der er 12 kommentarer

Hvad betyder disse oplysninger (om browsere) ?

hej

Jeg er ved at lave nogle web-sider til undervisningsbrug. Gennem et log-system kan jeg se oplysninger om hvem, der har logget på nogle tilsvarende sider i efterårsperioden, og de oplysninger, jeg får frem, er fx:

Mozilla/4.0 (compatible: MSIE 5.5: Windows 98: Win 9x 4.90)
Mozilla/4.61 [en] (Win98: I)
Googlebot/2.1 (+http://www.googlebot.com/bot.html)
Mozilla/5.0 (Windows: U: Win98: en-GB: rv:0.9.2) Gecko/20010726 Netscape6/6.1

Der er selvfølgelig mange flere. Flere hundrede.

Kan jeg regne med, hvad der står, forstået på den måde, at log-systemet tilsyneladende registrerer, hvilken browser, brugerne har anvendt ? (På den måde kan jeg nemlig undlade at skulle tjekke mod ikke-anvendte versioner af fx Netscape).

Og for min egen nysgerrighed: Hvad er Mozilla ? Jeg har fundet en mozilla.org og ser, at det er et forsøg på standardisering af browsere. Måske det er det, jeg skal hænge mig i snarere end om der lige står Netscape eller Explorer ?

Avatar billede mccookie Seniormester
26. december 2001 - 14:30 #1
MSIE 5.5 står for Microsoft internet explorer 5.5 !!!!

Uoloader lige et eksempel, hæng på !!!

Avatar billede Slettet bruger
26. december 2001 - 14:30 #2
Mozilla er et slags system, som både Microsoft Internet Explorer og Netscape\'s Navigator og Communicator kører på.
Avatar billede mccookie Seniormester
26. december 2001 - 14:33 #3
Avatar billede janne Nybegynder
26. december 2001 - 14:48 #4
Tak.
Jeg er med på, at MSIE 5.5. står for Explorer 5.5. Hvad jeg derimod ikke er med på er, hvad der du\'r i de enkelte browsere. Jeg kan så vidt jeg har forstået ikke bare bruge løs af de forhåndenværende HTML-koder, da Explorer understøtter nogle og Netscape andre.

Jeg skal m.a.o. lægge mig på \'mindste fællesnævner\', ikke ?

Så tænkte jeg, at HVIS Mozilla er en standard, og det er det, kan jeg se, så behøver jeg måske kun gå efter laveste version af denne standard.

Men hvad er så Googlebot/2.1 ????
Avatar billede mccookie Seniormester
26. december 2001 - 14:50 #5
Se Http://www.html.dk

De har en glimrende toturials om CSS, hvilket er svaret på dine bønner.

Eller se på:

Http://www.w3c.org
Avatar billede mccookie Seniormester
26. december 2001 - 14:52 #6
Jeg sidder rent faktisk og arbjder udfra samme filosofi med en site lige nu !!
Avatar billede mccookie Seniormester
26. december 2001 - 14:53 #7
Det der er tricket er at du overholder HTML standarderne !!
Avatar billede janne Nybegynder
26. december 2001 - 15:19 #8
Jamen, hvordan er sammenhængen så mellem w3c og Mozilla ?
Hvorfor HTML og ikke XML ?
Jeg bruger skal CSS\'er, men det løser da ikke problemet ?!
Avatar billede mccookie Seniormester
26. december 2001 - 15:22 #9
Bruger du HTML eller XML ????
Avatar billede mccookie Seniormester
26. december 2001 - 15:38 #10
w3c = Laver stanarden for hvordan du skal benytte HTML tags, CSS tag osv.
Avatar billede jensanders Nybegynder
26. januar 2002 - 17:15 #11
Du kan se din computers opsætning og læse om browsere her:
http://www.ejdadm-ja.dk/ADSL_internet.htm
Avatar billede jensanders Nybegynder
26. januar 2002 - 17:39 #12
Mozilla er en browser fra Netscape. Før Microsoft havde vundet browserkrigen var det almindeligt at støde på "Netscape Only" sider da kun Netscape kunne læse frames og JavaScripts.
Da Microsoft udgav IE 4,0 som kunne læse JavaScripts angiv de user-agent til Mozilla for ikke at blive afvist på sider med JavaScripts.
Da det jo ikke var en Mozilla, angav de i parentes compatible MSIE 4,0. der betyder at det er en Microsoft-browser. Disse gamle betegnelser er så fortsat.
Når der står Googlebot er det fordi Googles robot har indekseret hjemmesiden.
Netscape er iøvrigt håbløst bagefter og med MSIE 6,0 har Microsoft foreløbig vundet browserkrigen.
På de hjemmesider som jeg har adgang til kommer der næsten udelukkende MSIE fra 5,0 og nyere og så selvfølgelig nogle søgemaskinerobotter der er meget velkomne.