Avatar billede snogen Nybegynder
26. december 2001 - 13:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

fra Fat32 til NTFS

Jeg har windows XP. Jeg vil gerne konvertere mit c drev
fra Fat32 til NTFS. Hvordan gør man det..?
Jeg vil gerne har klare instruktioner som er lette at følge.
PÅ forhånd tak.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
26. december 2001 - 13:45 #1
Under WinXP installationen spørger den dig om du vil konvaterer til NTFS.

Så hvis du laver en geninstallation af XP skal du bare sige ja når det spørger dig.

Lige meget hvad skal din harddisk formateres når den skal konverteres til NTFS.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 14:03 #2
højreklik på de drev der skal konverteres og vælg NTFS, det virker først nå du genstarter, så konveteres der inden du kommer ind i Windows.
Avatar billede snogen Nybegynder
26. december 2001 - 14:22 #3
retaxes>> Kan det gøres når Win XP er installeret ???????????????
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 14:27 #4
ja, det kan lade sig gøre under Win2k, så må det være det samme under WinXP.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
26. december 2001 - 14:28 #5
Altså den harddisk som skal gøres til NTFS skal formateres! Du kan ikke have noget liggende på harddisken når den bliver konvateret til NTFS. Alt på harddisken vil blive slettet
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 14:29 #6
sakset fra WinXP hjælp

---------------------------------------------------------
Sådan formateres en grundlæggende diskenhed
Åbn Computeradministration (lokal).
Højreklik på den partition, det logiske drev eller den grundlæggende diskenhed, du vil formatere (eller omformatere), og klik derefter på Formater.
Vælg de ønskede indstillinger, og klik derefter på OK.
Bemærk!

Hvis du vil åbne Computeradministration, skal du klikke på Start og derefter klikke på Kontrolpanel. Dobbeltklik på Administration, og dobbeltklik derefter på Computeradministration.
Klik på Diskhåndtering i konsoltræet.
Hvor?

Computeradministration (lokal)
Lager
Diskhåndtering

Du skal være logget på som administrator eller medlem af gruppen Administratorer for at benytte denne fremgangsmåde. Hvis computeren er tilsluttet et netværk, kan indstillingerne for netværkspolitik også forhindre dig i at udføre trinene i denne fremgangsmåde.
Du kan ikke formatere en systempartition eller en startpartition.
Komprimering understøttes kun på NTFS-diskenheder.
Ekspresformatering fjerner filerne fra disken, men scanner ikke disken for beskadigede sektorer. Anvend kun denne indstilling, hvis den pågældende disk allerede har været formateret tidligere, og du er sikker på, at den ikke er beskadiget.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 14:31 #7
Det er nemt at konvertere partitioner til NTFS. Installationsprogrammet gør konverteringen nem, uanset om dine partitioner anvender FAT, FAT32 eller en ældre version af NTFS. Denne form for konvertering bevarer filerne intakte (i modsætning til formatering af en partition). Hvis du ikke har brug for at bevare dine filer, og du har en FAT- eller FAT32-partition, anbefales det, at du formaterer partitionen med NTFS i stedet for at konvertere fra FAT eller FAT32. Formatering af en partition sletter alle data i partitionen og gør det muligt at starte med et tomt drev.
Uanset om en partition formateres med NTFS eller konverteres med kommandoen convert, er NTFS et bedre valg af filsystem. Klik på Start, klik på Kør, skriv cmd, og tryk derefter på ENTER for at få flere oplysninger om Convert.exe, når installationsprogrammet er afsluttet. Skriv help convert i kommandovinduet, og tryk derefter på ENTER.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
26. december 2001 - 14:31 #8
Man kan bruge Partition Magic 7 pro.

Den kan konventere fra FAT32 til NTFS uden problemer...

Det er dog kun PRO-versionen der kan det

Rasmus!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 14:35 #9
og den koster noget, ik\' ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 14:36 #10
det er bedre at lade Win2k gøre det, så sker der ingen fejl, men det tager sin tid.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
26. december 2001 - 14:47 #11
Ja, du skal nemt konventerer inde i selve XP, men det drev du konventerer må altså ikke indeholde Xp-systemfiler eftersom alle data på drevet vil blive slettet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 15:01 #12
Har du en kommentar?
Takker ellers for pointene og ønsker dig et godt nytår.

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede snogen Nybegynder
26. december 2001 - 15:07 #13
Tak for svaret. Nu har jeg godt nok fundet ud af det selv, men tak for hjælpen alligevel.
Jeg skrev bare: \"convert c: /fs:ntfs /v\" i kommandoen kør. Men det er vist også det du er inde på.
Godt Nytår til dig også -samt alle andre her på Eksperten ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. december 2001 - 15:09 #14
den vej kan man også bruge ;o)