Avatar billede bundgaard Nybegynder
12. april 2000 - 13:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor virker mit CD-Rom drev ikke i Windows

Jeg har et Creative 48X speed i min Celeron 433, Abit ZM6 Socket 370 m. Win98 SE. I bios kan jeg godt finde mit cd-rom drev, men inde i Windows, siger den at enheden ikke er klar. Og, ja, jeg har puttet en cd i. Hvis jeg putter et andet drev i , virker det fint!?!?Mit floppydiskdrev virker heller ikke!?!
Men det er sandsynligvis brændt af..
Avatar billede jchris10 Nybegynder
12. april 2000 - 13:45 #1
Jeg har været ude for det samme, dog ikke med et Creative Cd-drev. Løsningen : Reinstallation af Windows, hvorefter der virkede ?!?!?!?!

/Jan
Avatar billede bundgaard Nybegynder
12. april 2000 - 14:03 #2
Jeps, men det er lidt, svært, når jeg ikke kan bruge min bootdiskette.. Kan man installere Windows fra netværk??
Avatar billede delphidaner Nybegynder
12. april 2000 - 14:38 #3
Hvad med at installere CD-ROM'en i DOS? Hvis det virker, så kan du gøre det, og derefter installere Windows fra DOS.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
12. april 2000 - 17:31 #4
Og hvordan gør man det??
Avatar billede eliasen Nybegynder
12. april 2000 - 18:07 #5
Hvad siger den i kontrolpanel => system => enhedshaandtering? Er der gule udraabstegn ud for nogen af dem? (cd-rom og floppy, altsaa... evt. diskcontrollere.)
Avatar billede john.doe Nybegynder
12. april 2000 - 21:30 #6
Hent på nettet "vide-cdd.sys" læg den på C:\

Gå herefter i config.sys og indsæt
denne linie
Devicehigh=c:\vide-cdd.sys /d:mscd001

Og så går du i autoexec.bat og skriver

LH C:\windows\command\mscdex.exe /d:mscd001

Genstart maskinen og "vola"

Avatar billede jchris10 Nybegynder
13. april 2000 - 08:04 #7
Sådan en ny computer må da også kunne boote fra CD-drevet, hvis bios'en kunne finde det ?!?
Min Windows-cd kan ihvertfald boote, så disketter er unødvendige.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
13. april 2000 - 12:49 #8
jchris10:
Har du overvejet at læse hvad han har skrevet???
Han siger at hans CD-ROM drev ikke virker og at hans diskette drev heller ikke virker!

:)

Prøv hvis du har mulighed og skifte IDE og Floppy kabel (De kabler der går fra bundkortet og ind i henholdsvis CD-ROM og diskette drev)
Hvis det heller ikke virker så prøv og tag IDE kablet og sæt det til sammen med din harddisk?

Håber det kan hjælpe dig...

-Maniacdog-
Avatar billede jchris10 Nybegynder
13. april 2000 - 12:52 #9
maniacdog ...

Han skriver jo at hans bios godt kan finde drevet, ikk ?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
13. april 2000 - 15:37 #10
>>John Doe... Kender du side, hvor man kan downloade denne driver??

Nu har jeg installeret Windows igen, jeg hentede Cd'en over netværk og installerede den direkte fra Harddisken. Intet hjalp..

Da jeg prøvede at bytte mit kabel fra floppy til MB, kom der en Fejl 40 (Floppy Disks fail (40)
Avatar billede john.doe Nybegynder
13. april 2000 - 23:28 #11
>>Bundgård... Har du en e-mail så sender jeg den.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. april 2000 - 08:18 #12
Ville bare lige indskyde at Fejl 40 betyder at kablet vender forkert.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
14. april 2000 - 20:35 #13
>>john.doe tomars@address.com
Avatar billede bundgaard Nybegynder
17. april 2000 - 12:30 #14
Kunne det være fordi, at min laser er gået i stykker?? Dette lyder dog mærkeligt eftersom det kun er 4 mdr. gammelt??
Avatar billede ptj Nybegynder
05. juni 2000 - 17:02 #15
Fejl 40: betyder at styresystemet ikke kan se fb
fejl 80: at det ikke kan se hd.

Vær sikker på at du ikke vender kablerne forkert.
Du kan ikke bruge fb-kabel til hverken hd eller cd-rom, og vise versa.

I den ene side af kablet er det markeret med en rød stribe. Den side skal sidde i strømsiden i begge ender.

ptj
Avatar billede bundgaard Nybegynder
23. maj 2001 - 15:17 #16
lukker, fik aldrig skidtet til at virke.. der var heldigvis garanti på....