Avatar billede johnnybrian Nybegynder
11. april 2000 - 21:35 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Linux Partition! =(

Hej! JEg har lige smidt en HD i min computer, men kan ikke få adgang til den, fordi den har en LINUX partition! MAn kan ikke bare køre den almindelige Fdisk på den, det kan simpelthe ikke lade sig gøre! Hvad gør jeg så for at få den "fdisket"?
Avatar billede gozar Nybegynder
11. april 2000 - 22:03 #1
inde i fdisk skal vu vælge slet partition og så non-dos (Ukent) partition
Avatar billede gozar Nybegynder
11. april 2000 - 22:05 #2
På dansk hedder det Inde i fdisk

Vælg
3. Slet partition eller logisk drev
Vælg
4. Slet ikke-DOS-partition

Avatar billede johnnybrian Nybegynder
11. april 2000 - 22:28 #3
Det kan den ikke..har prøvet..
Avatar billede gozar Nybegynder
11. april 2000 - 22:33 #4
Jo, hvis harddisken ikke fejler noget

Anden løsning vil være at bruge partition magic Eller den der følger med linux distrubtionen til at fjerne Lunux partitionen
Avatar billede gozar Nybegynder
11. april 2000 - 22:34 #5
Linux metoden kræver at du køre linux setup, og genstarter efter du har gæmt partition's ændringerne
Avatar billede lrj Nybegynder
11. april 2000 - 22:51 #6
fdisk /mbr

ovenstående kan til tider gøre underværker... kør det på den rigtige harddisk...
Avatar billede gozar Nybegynder
11. april 2000 - 22:56 #7
irj>>Partitioner her ingenting med Master Boot Record at gøre!!
Avatar billede svindler Nybegynder
11. april 2000 - 23:59 #8
Hvis du har en linux-cd kan du skrive "linux rescue", når du bliver spurgt, om du vil lave text install eller whatever.
Når linux er færdig med at boot'e har du en prompt, hvor du kan starte linux' fdisk. Den er lidt mere powerfuld.
Sig til, hvis du kan komme så langt, men mangler det sidste stykke.
Avatar billede lrj Nybegynder
12. april 2000 - 00:10 #9
gozar> no?

Damn :) Og det gør det heller ikke muligt for fdisk at læse disken? Jeg er blevet klogere :)
Avatar billede atomizer Nybegynder
12. april 2000 - 09:48 #10
Her er opskriften på at slippe af med ext2 (linux) partitioner:
1.
boot op på en bootdisk
2.
Brug Partition Magict, fordi at det er ikke altid at fdisk kan slette ext2 partitioner.
du kan også boote linux installationen og bruge Diskdruid til at slette dem med.
3.
fdisk
Opret nye partitioner.
4. fdisk /mbr

så skriver fdisk en ny Master Boot Record

Det plejer jeg at gøre, og dev virker ;)

Q.E.D.
//Atomizer
Avatar billede eliasen Nybegynder
12. april 2000 - 18:22 #11
Kan din bios low-level formatere en harddisk? Saa kunne det vaere en forholdsvis nem loesning.

/eliasen
Avatar billede lrj Nybegynder
13. april 2000 - 14:11 #12
eliasen> Giver dog problemer med mange harddiske, da de er præformateret fra fabrikken... Desuden er det de færreste BIOS'er der kan det længere... :)