Avatar billede natte Nybegynder
23. december 2001 - 09:11 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Mailserver anbefales til 25-50.000 mailkonti????

Kan du anbefale en mailserver der kan håndtere over 25.000 mailkonti fordelt på flere domainer?
Serveren skal kunne håndtere pop3. Imap er mindre vigtigt.
Der må gerne være understøttelse af webmail, enten direkte eller via tillægssoftware. I så fald skal webmail kunne tilpasses til dansk sprog.

Håber på hurtigt svar, da jeg skal installere 2 stk. ml. jul & nytår. ;-)
Avatar billede haandjern Nybegynder
23. december 2001 - 09:24 #1
Skal det være freeware eller må det koste knaster..?
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
23. december 2001 - 10:08 #2
Qmail kan i hvertfald klare det.
hotmail har kørt med qmail (jeg ved ikke om de gør det mere??)

Men hvis du skal installere 25.000 konti mellem jul og nytår,
så kommer julen til at vare længe!!
Avatar billede natte Nybegynder
23. december 2001 - 10:16 #3
Må gerne koste.

NB: Nu skal jeg ikke installere alle konti på en gang. Det er primært serveren der skal være på plads ml. jul & nytår. Så det går vel ;-)
Avatar billede cyberdude Nybegynder
23. december 2001 - 11:03 #4
til hvilket OS (win ell. *nix) ??
Avatar billede cyberdude Nybegynder
23. december 2001 - 11:07 #5
hvis det er til windows så vil jeg klart anbefale mdaemon pro fra www.mdaemon.com
Den har ALT.........
du kan enda oprette brugere via en web browser såfremt man er oprettet som administrator!

Bruger den selv i et test miljø på min win maskine.
Avatar billede natte Nybegynder
23. december 2001 - 11:11 #6
OS = Godt spørgsmål!!
Har stor erfaring på Win-platformen, og kun lidt erfaring med Linux. Og slet ingen erfaring med andre Unix varianter.

Et vigtigt faktum: Skal være let at administrere og lave backup af. Også gerne af andre mindre erfarene medarbejdere.
Så hvis du foreslår en Linux-mailserver, må du også gerne foreslå litteratur.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
23. december 2001 - 11:30 #7
som skrevet så er den jeg har foreslået til windows........

hvis man hver gang man tilføjer en mail adresse følger de \"regler\" der er mht. til placering af mails, så bliver alle domæner placeret i /users/ og alle de tilhørende postkasser i hver sin undermappe under det enkelte domæne.......

Man kan for hvert enkelt domæne indstille om hvad de skal have adgang til blot ved at makere nogle checkbokse.......
og hvor meget post der må være i den enkelte postkasse og om de må sende mail gennem serveren......

Prøv den mener kun den fylder knap 4 mb når man downloader den!
Avatar billede natte Nybegynder
23. december 2001 - 16:45 #8
Lyder tiltagende, og har været på deres website. Venter dog på flere svar inden du får point :-)
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 09:39 #9
Mdaemon er rigtigt god
den køre jeg med
jeg har godt nok ikke 20000 kontis hehe
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. december 2001 - 09:56 #10
kane -> hvor lang tid har du brugt den......??

Jeg har brugt den i ca. 2 mdr. og er nu begyndt at se lidt dybere i den for hvad den entlig kan......
Hvordan bruger man MDconfig via remote... har prøvet via browser at indtaste domæne:port som er tildelt MDconfig, men jeg kommer ikke i forbindelse med den.... har du nogen erfaring med den del af programmet??
Avatar billede natte Nybegynder
24. december 2001 - 10:07 #11
Hvad med FTGatePro fra Floositek (http://www.floosietek.com/Pro/index.htm)?
Kan nogen sige noget godt eller dårligt om den?

Har selv i flere år kørt med den \"gamle\" version 2.2 fra samme. Den har kørt upåklageligt, men er selvfølgelig for lille til så mange konti.
Avatar billede agentme Nybegynder
24. december 2001 - 13:56 #12
Hva med \"bare\" at bruge Exchange 2000 ??? der er osso web adgang, med samme layout som en normal Outlook, så de fleste kan finde ud af at bruge det... det er ikke særlig svært at installere, hvis man bare har en lille smule kendskab til win2000... og man kan selvfølgelig instille alle tænkelig muligheder, såsom max fil størrelse, osv. Kan klart anbefales, hvis man primært er kendt i win2k ! Og der er en udemærket manual med, godt-nok på engelsk, men det ville jeg da mene du kunne finde ud af... Indtil videre har jeg kun fundet en ulempe. Den boller simpelthen ram og processor ! så til så mange mail konti, så ska der en \"pæn\" server til, hvis ik du vil lave noget cluster halløj :)

AgentME
-webinthemove-
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 15:26 #13
cyberdude->
ca 6-8 mdr.
du skal ikke bruge webconfig, den er ikke så god.
du skal dl webadmin hvor du kan lave admins til hvert domain du har, så dine kunder selv kan oprette sine mails.
prøver lige at finde en url til dig.

p.s du skal huske at din port 3001 skal være åben på din router.
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 15:27 #14
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 15:28 #15
oops
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 15:28 #16
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 15:31 #17
ved du så hvordan man laver sådan så at alt som nu kommer til en mail feks @micropage.dk går til mig, altså hvis jeg nu ville kalde en mail for info@micropage.dk og en anden for support@micropage.dk

så man ikke skal oprette så mange pop3 konties.

tror det hedder stjerne mail
Avatar billede agentme Nybegynder
24. december 2001 - 15:37 #18
Kane --> spørger du mig ????

For hvis det er mig, så er svaret JA !

Det hedder stjerne mail eller * mail, da det jo i praksis er en mail adresse der hedder *@micropage.dk !

AgentMe
-webinthemove-
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. december 2001 - 15:47 #19
kane -> ja du opretter et alias for din konto

Du har en master account til det enkelte domæne

eks. admin@micropage.dk
på den vælger du at så redigere (dobbelt klikker)
På fanebladet account har du nelt i bunden et \"knap\" der hedder noget ala \"aliases\"

Herunder laver du bare en *@micropage.dk
så vil ALT post sendt til ???@micropage.dk ende i admin@micropage.dk postkassen
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 15:56 #20
HEY konge
takker
fik du Dl den webadmin?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. december 2001 - 16:16 #21
ja og har instaleret den...... menne... jeg har ikke på noget tidspunkt under instalationen blevet bedt om at indtaste brugernavn/pass og når jeg prøver at logge på beder den om det........ hvad skal jeg taste her ?
er det de samme som når jeg logger på webconfig i mdaemon ??
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 16:21 #22
ja....det mener jeg
Avatar billede cyberdude Nybegynder
24. december 2001 - 16:25 #23
er nu kommet ind... det er da det samme om man bruger webadmin eller webconfig
Man har adgang til de samme oplysninger uanset hvilken vej man går ind.....

Men \"problemet\" er at jeg ikke kan komme ind i MDconfig via webbet.......

Efter det jeg har forstået på det hele så skulle man kunne via http://domæne.dk:3002 komme til MDconfig (3002 = default port i mdaemon)
Men der sker bare intet når jeg prøver det......
Du kan evt. prøve at søge efter MDconfig i hjælp filen og se om du kan hitte ud af noget der (hvis du gider!)

Nu vil jeg smutte for i dag. skal lige gøres klar til i aften!

God jul allesammen
// cyberdude
Avatar billede kane Juniormester
24. december 2001 - 16:36 #24
nej nej..........i webmadin kan du give dine bruger adgang til deres eget webadmin........kun for deres eget domain, så de kan oprette deres egne mail konties
det KAN du ikke i webconfig..........tro mig, jeg har brugt LANGGGGGGGG tid på at finde ud af det
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. december 2001 - 00:08 #25
okay... ja jeg kan se at man kan det hvis man er oprettet med \"administrator\" rettigheder i selve mdaemon serveren for den enkelte bruger..........
Men jeg kan ikke rigtigt se at man kan det i webadmin med mindre man igen er oprettet som administrator, og så kan man igen se ALLE domæner der er på serveren, og ikek kun sit eget :-((

Er det mig der er ikek kan finde den indstilling ??
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. december 2001 - 00:13 #26
hi igen!

Tror jeg har fundet det :-))
Avatar billede cyberdude Nybegynder
25. december 2001 - 00:27 #27
kane -> har du nogen erfaring med om man kan sætte et loft på hvor mange email adresser hvert domæne må oprette ??
Avatar billede kane Juniormester
25. december 2001 - 01:01 #28
ja
i webadmin
domain/edit

har du ikke en ICQ
tror vi kan snakke meget ;)

meget fedt at kende det rigtigt ( Mdaemon )
Avatar billede kane Juniormester
25. december 2001 - 01:02 #29
min ICQ er 10300479
Avatar billede cyberdude Nybegynder
27. december 2001 - 23:20 #30
takker for point!

Hvis du får problemer med mdaemon (såfremt det var den du valgte, hvilket jeg går ud fra ide jeg fik point......) så bare skriv her og jeg skal forsøge at hjælpe så godt jeg kan!

// cyberdude
Avatar billede natte Nybegynder
27. december 2001 - 23:35 #31
Og selv tak dude!

Har installeret den i dag, men har dog ikke nået at kigge så meget på den endnu, hvorfor jeg ikke endelig har bestemt mig. Men den kører da.
(Dog det mest forfærdelige GUI, jeg længe har set ;-))

Men vil egentlig gerne spørge dig om man kan oprette en \"liste\" der automatisk medtager alle oprettede brugere på mailserveren? Altså så jeg ikke skal tilføje alle manuelt!
Avatar billede cyberdude Nybegynder
28. december 2001 - 09:53 #32
har ikke beskæfiget mig særlig meget med mailliste funktionen endnu.. har kun brugt den ca. 1 md.
Men mener at der er en \"everyone\" liste hvor alle automatisk bliver optaget på med mindre du fravælger dette når du opretter brugeren........

Hvis du prøver at klikke på \"fanebladet\" tools (findes i bunden til venstre!)
Så har du nederest eller næsten nederest et ikon der hedder \"mailing lists\" hvis du klikke rpå det så ser du en everyone@<dit domæne> klik på den så skulle du selv kunne finde ud af resten, hvis ike så spørg bare og jeg vil forsøge at hjælpe!
Avatar billede quercus Nybegynder
29. januar 2002 - 22:54 #33
Blander mig lige lidt.

Der blev ikke snakket så meget videre om Exchange server?

Jeg har i flere dage læst side ned og side op om Exchage og Active Directory og Windows 2000, men har ikke kunne løse mit problem.

Jeg skal også bruge en mail server til 20-100 forskellige domains og 200-1000 dertil hørende POP3-konti.

Jeg har set lidt på demo'en af Mdaemon version 5 og det tog mig under 5 minutter at oprette flere domains. nr1.dk og nr2.dk som secondary domain.
Det har jeg endnu ikke fundet ud af i Exchange. Jeg har også hørt at Excange ikke er så god til flere domains, og det var faktisk det der fik mig ind på denne her debat.

Nogen kommentar?
Er Mdaemon det jeg skal bruge eller kan Exchange klare mit ønske om flere domains?
Er Mdaemon en billigere løsning?
Kom der aldrig et godt bud på en GRATIS mailserver?

-quercus