Avatar billede jmorratz Nybegynder
22. december 2001 - 02:35 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Netværk fryser

Jeg har lidt problemmer med et netværk, nogle gange fryser dele af netværket i 1-10 min., andre gange hele netværket, der kan være uger imellem at problemmet opstår, til andre tider opstår problemmet flere gange dagligt.

Som netværket ser ud idag:

100 Mbps fast ethernet overalt.
Kabellængder i parentes.
Flere steder er kablerne samlet midt på, med en hun/hun RJ45 stikdåse.

Serverrum:
Switch hvor følgende er koblet på:
1 Server          (2 m)
2 Printer        (5 m)
Hub nr. 1        (15 m)
Hub nr. 2        (75 m)

Administration:
Hub nr. 1 er det koblet følgende på:
5 PC\'er          (2-10 m)
1 ISDN router    (2 m)
1 ADSL router    (5 m)

Udenfor driftkontor:
Hub nr. 2 er det koblet følgende på:
Hub nr. 3        (5 m)
Hub nr. 4        (50 m)
Hub nr. 5        (50 m)

Driftkontor:
Hub nr. 3 er det koblet følgende på:
3 PC\'er          (2-10 m)
1 printer        (5 m)

Lager:
Hub nr. 4 er det koblet følgende på:
2 PC\'er          (5 m)
1 printer        (5 m)

Tegnestue:
Hub nr. 5 er det koblet følgende på:
Hub nr. 6        (20 m)
6 PC\'er          (2-25 m)
1 printer        (15 m)

El-værksted:
Hub nr. 6 er det koblet følgende på:
5 PC\'er          (2-25 m)
1 printer        (15 m)

Værste tænkelig tilfælde:
Hvis en PC\'er som står i El-værkstedet, skal på internet, givet det følgende trafik:
PC -> Hub nr. 6 -> Hub nr. 5 -> Hub nr. 2 -> Switch -> Hub nr. 1 -> ADSL router

Det kan da ikke være optimalt?

Jeg tror at fejlen skyldes at trafikken skal igennem alle de hub\'er, og at kablerne er samlet flere steder.

Mulig løsning:
Det kan lade sig gøre at fjerne alle samlingerne midt på kablerne, og at placerer switch\'en i centrum af netværket, uden at overskride 100 m kabellængde nogen steder, og forbinde alle hub\'erne, routere og delte printere direkte til switch\'en.

Så vil førnævnte tilfælde se således ud:
PC -> Hub nr. 6 -> Switch -> ADSL router

Det vil sikkert være den bedste løsning, det kræver ikke nyt udstyr, men det giver en farlig masse kabeltrækning.

Andre løsninger?, uden for meget kabeltrækkeri, måske bruge en switch i stedet for en hub, alle steder?

Jeg har en tegning af netværket i dxf-format, men jeg håber at beskrivelsen ovenfor kan gøre det.

JMorratz
Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
22. december 2001 - 03:01 #1
Nogle hubs har problemer med FULL-duplex. Så hvis de forskellige pc\'ere er sat op til at køre FULL-duplex, kunne du jo i første omgang prøve at sætte dem til at køre HALF-duplex.
Dette kan i nogle tilfælde kraftigt reducere netværks congestion, og hastigheds-forringelsen er ofte ubetydelig.

Hvis dette er problemet, kunne det måske være interesseant at udskifte de forskellige hubs.

Tjaa, det var da et forslag....
Avatar billede -wizard- Nybegynder
22. december 2001 - 04:38 #2
hvilken hastighed køre netværket ???
10 eller 100 mbit

husk hvis du både har 10 & 100 mbit netkort i de forskellige maskiner skal dine hubs være 10/100 mbit
dvs. de skal supporte begge  dele eller kan / eller giver det problemer helt sikkert
Avatar billede zero-hero Nybegynder
22. december 2001 - 04:52 #3
Øhh vil da gerne se den tegning!! Tror jeg forstår det bedere så!! Er det muligt
Ind til videre ville jeg nok skift hubs med switches!!

\\Zero-Hero aka Stefan Toft
Avatar billede jmorratz Nybegynder
23. december 2001 - 12:30 #4
pingeling1000: der er ca. 20 PC\'er i netværket, min dovenskab forbyder mig at rende rundt til dem alle.

-wisard-: 100 mbit

zero-hero: jeg kommer på arbejde d. 27-12, derfra kan jeg sende tegningen, hvor skal jeg sende den hen?

Er der nogle retninglinier for hvor mange hubs/switches man må koble sammen, og hvordan?
Avatar billede zero-hero Nybegynder
24. december 2001 - 13:10 #5
hh01y29@ah.dk THX!!

\\Zero-Hero
Avatar billede flyfish.dk Nybegynder
30. december 2001 - 15:11 #6
Ok  dit problem lyder næsten som broadcast storm, fra et af netkortene i pc\'erne, hvilket er noget LORT, for at sige det ligeud, og kan være meget svært af fine, hvis man ikke har Prob\'s på netværket, sådan man kan måle på trafikken

Det kan altid fjernes ved, at finde det forpulede netkort og endten skifte det ud eller opdatere driverne.
(Jeg har være rundt par gange og opdatere 50 + flere netkorts driver på grund af performans probleme på netværk og det hjalp sku)

Et andet problem er, at du har ET KÆMPE broadcast domain, da en pc der sidder på endten hub6;5;2  og
sender eller modtager noget over netværket, så kan de andre pc\'er der sidder på de hubs ikke sende og modtager sammentidig, dette betyde ikke så meget i forhold til let internet trafik, men en del, hvis der skal copieres tunge filer imellem pc\'erne, da dette tager alle båndbredten på netværket.

Og ja der er retnings linjer for hvormange segmenter man kobler sammen, jeg er ikke helt sikker, men jeg mener at man normal siger max 3 segmenter, Det vil sige at fra routeren normal max bør være 2 \"hub\'s/Switches\" ned til pc\'en.
Men det skal jeg nok lige prøve at følge lidt op på.

Jeg kan medele at en ok bambus 8 ports switch kun koster mellem 600-800 kr kvali 1200kr. med moms og et bambus netkort 100 kr kvali 400-500 kr, så tænk lige lidt over det inden du bruger formange arbejdstimer !!
Jeg vil sige at du bør slå din chef lidt i hovedet og gå ud og spændere 3000-8000 kr og få opdateret dine hub\'s til switches, dette kan både tager sig af nogle af problemerne med broadcasts, da du får total segmenteret dit netværk, samt at det bliver hurtigere.
Hvis jeg må, kunne jeg også tænke mig at se de tegninger du har.
Hilsen Flyfish.dk
flyfish@mail.dk

Avatar billede jmorratz Nybegynder
17. marts 2002 - 10:42 #7
Så var det tid til at få lukket dette sp., undskyld det tog så lang tid.

Jeg har sat switche op overalt, en som danner knudepunkt for hele netværket, i den er det koblet 3 andre switche, serveren og ADSL forbindelse.

Nu virker netværket som en drøm, tak for hjælpen, selvom jeg have en ide om hvad der skulle til, var det rart at få det bekræftet.