Avatar billede mdgs-dk Nybegynder
21. december 2001 - 09:31 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Begænsinger på NetExpress?

Jeg sidder og læser i en brocure fra TDC Internet om NetExpress ADSL.

Det står, at man med en ADSL router og en HUB/Switch kan koble op til 4 computere på internettet.

Forholder det sig såddan? Kun 4 computere online med NetExpress ADSL?
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. december 2001 - 09:32 #1
Det er hvad du må - ikke hvad du kan:-)

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. december 2001 - 09:33 #2
Du kan have alle dem du vil, bare du sørger for, at de har IP adresser der holder sig inden for de ikke-offentlige adresser (10.x.x.x eller 192.168.x.x)
Så kan TDC ikke se hvor mange maskiner du har:-)

/J
Avatar billede vistodk Nybegynder
21. december 2001 - 09:39 #3
det er ikke korrekt.
Der er FYSISK mulighed for at koble 4 maskiner på den router der kommer med, fordi der er 4 stik på den. Men hvis du sætter et kabel fra routeren over i en HUB eller SWITCH kan og MÅ du sætte dem til lige så mange maskiner du vil.

.:Visto.dk IT-service
.:www.visto.dk
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. december 2001 - 09:41 #4
Står der ikke i TDC\'s betingelser, at man kun må have 4 maskiner på? Ellers er det en anden abonnementsform man skal have... Kan ikke lige huske dem i hovedet...

Og det er jo stadig korrekt at du kan have alle dem på du vil!!

/J
Avatar billede vistodk Nybegynder
21. december 2001 - 09:49 #5
Det jeg sagde var at det var UKORREKT når du sagde
1 - \"Det er hvad du må - ikke hvad du kan:-)\"
Du må koble ALLE dem på du har lyst, det er de FLØJTENDE ligeglade med og produktet er beregnet til at man får dækket sit internetbehov, hvilket nogengange betyder at flere end 4 skal på.

2 - og da du sagde \"sørger for, at de har IP adresser der holder sig inden for de ikke-offentlige adresser (10.x.x.x eller 192.168.x.x)\"
Det er ikke noget han selv bestemmer, da det er TDC der selv retter routerconfig. Den er TDC- konfigureret til at køre 192.168.1.2 - 254 med DHCP. han kan have alle de subnets og strukture han har lyst til, man man anbefaler et rutebart subnet, så 145.234.124.x er ikke anbefalingsværdigt, og TDC vil ikke konfigurere det for ham.

3 - Der står intet i abonomentet om hvor manger maskiner der må være på

det er ikke korrekt.
Der er FYSISK mulighed for at koble 4 maskiner på den router der kommer med, fordi der er 4 stik på den. Men hvis du sætter et kabel fra routeren over i en HUB eller SWITCH kan og MÅ du sætte dem til lige så mange maskiner du vil.

.:Visto.dk IT-service
.:www.visto.dk
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. december 2001 - 09:59 #6
OK, jeg gik ud fra, at han kun måtte have de 4, og derfor anbefalede jeg at han lavede hans eget netværk, med interne IP adresser...

Men hvis TDC er ligeglade med antallet, så har du helt ret i, at han bare skal knalde en HUB eller switch i (helst switch, hvis han alligevel skal ud og investere...)

/J
Avatar billede mdgs-dk Nybegynder
21. december 2001 - 10:03 #7
Der er 2 slags routere... en Cisco og en anden

\"Den anden\" er den med 4 stik, og den man får som standerd. Det, der menes i brocuren er åbenbart at \"Du kan koble op til 4 computere til internettet UDEN BRUG AF SWITCH\".

Den anden router (Cisco tingen) kræver en switch, og du kan så have alle de maskiner du gider sluttet til (kan du også med \"den anden\").

Fandt ud af det ved at søge på deres hjemmeside. Det er da utroligt, at de i en brocure fyrer såddan en misvisende bemækning af uden at uddybe det,og i øvrigt forklare (mere tydeligt), at der findes 2 forskellige former for routere.

Typisk TDC - det skal være så smart, at de ikke får ingene forklaret ordenligt.

Avatar billede jones_net Nybegynder
21. december 2001 - 10:05 #8
Det er da vidst ikke første gang vi hører nogen klage over TDC informations formidling...

/J
Avatar billede mdgs-dk Nybegynder
21. december 2001 - 10:12 #9
jonas_net: investere? Vi har skam allerede en switch kørende sammen med vores ZyXEL ISDN-Router uden problemer... men nu er tiden vist moden til at få ADSL.