Avatar billede raivia Nybegynder
19. december 2001 - 18:56 Der er 14 kommentarer

Deling af Stofanet forbindelse mellem WinXP og WinME.

Hejsa

Jeg har tidlige oprettet spørgsmål under Hardware:PC, men har ikke fundet svarene tilstrækkelige.

Mit problem er som følger:

Jeg har Stofanet opkobling og ønsker at dele denne på 2 computere.
Maskinen, hvorpå Stofanet er installeret, kører WinME. Den har 2 netkork installeret, og så er det at jeg ønsker at dele forbindelsen med en anden computer.
Kan dette lade sig gøre, når det er XP og ME?
Bør jeg køre modemet igennem en hub, istedet for at sætte 2 netkort i den ene maskine?
Jeg har forsøgt med Internet Connection Sharing, som følger med WinXP. Det virker desværre ikke.
De kører igennem en 10Mbit hub.
Før jeg kørte den Internet Connection Sharing som følger med WinXP, prøvede jeg at køre den der følger med WinME. Har det noget at sige?
Der er forbindelse imellem de 2 maskiner, men jeg kan ikke få Internettet til at virke på den med XP.

For computeren med WinME gælder det:
IP adressen på det netkort hvor modemet er tilsluttet starter med 192.xxx
IP adressen på det netkort der er sat til hub\'en starter med 169.xxx

På computeren med WinXP gælder det:
IP adressen på netkortet der er sat til hub\'en starter med 169.xxx

Jeg kan ikke forny IP adressen på computeren med WinXP - ved nogle hvorfor jeg ikke kan det?
Skal jeg køre med fast IP adresse, eller selv lade computeren tildele mig en?

På forhånd tak!
PS. Flere point kommer på efterhånden.
Avatar billede mr-bob Nybegynder
19. december 2001 - 19:06 #1
sidder de i en hub?
nå kan jeg ikke lige huske hvordan stofa er forbundet, men hvis det er med et rj45 stik, så skal det ind i hub´en i det stik der hedder uplink!
Avatar billede nesral Nybegynder
19. december 2001 - 19:11 #2
du skal koble det op på en hub eller en switch det er klart bedst..

det kan godt lade sig gøre at få det til at virke uden men det er en besværlig og dårlig løsning..

du´behøver ikke have en hub7switch med en uplink port for at få det til at virke..
hvis du har en hub/switch uden uplink skal den bare forbindes med et straight rj 45 kabel
Avatar billede nesral Nybegynder
19. december 2001 - 19:12 #3
hvis der er en uplink port skal det forbindes med et twisted rj45 kabel
Avatar billede nesral Nybegynder
19. december 2001 - 19:13 #4
du skal sætte din ip til dynamisk/automatisk
Avatar billede raivia Nybegynder
19. december 2001 - 19:30 #5
Skal jeg have NetBeos installeret?
Skal DHCP være slået til?
Avatar billede raivia Nybegynder
19. december 2001 - 19:35 #6
Er der nogen der ved, hvorfor computeren ikke kan ændre IP adressen på computeren med WinXP, når jeg beder den om at reparere netværket?
Avatar billede bulldog1 Nybegynder
19. december 2001 - 23:18 #7
i pc nr 2 skal du skrive det der står ved logondomæne hvis du højreklikker på din værts-pc i andre computere(skal gøres på pc nr 1 den med 2 netkort)hos mig var det WORKGROUP.det skriver du i dns konfiguration i tcp/ip på din pc nr 2.
Avatar billede mr_hansen Nybegynder
20. december 2001 - 10:30 #8
Repair funktionen i XP er kun hvis man bruger DHCP server, til af fikse en ny dynamisk IP, hvis du bruger statisk IP, altså fast er denne funktion ikke til noget.
Det svare til at lave først en ipconfig release_all kommando i et dos vindue, og så lave en ipconfig renew_all bagefter.
Avatar billede mr_hansen Nybegynder
20. december 2001 - 10:47 #9
Angående din deling af internettet vil jeg anbefale dig at bytte rund på det, så det er XP der styre \"sharing\" af internettet.
Så vil du have 2 netkort i din XP maskine, det ene sat direkte op med dit stofanet, som du ville have gjort det med kun en pc.
Så tager du og \"enabler\" internet sharing på nr. 2 kort, hvorefter den automatisk giver den en IP adresse, der hedder noget lignende 192.168.1.1 SUB: 255.255.255.0 når den har gjort det, går du ind og tilføjer en default gateway manuelt, til at være ipadressen på dit stofanetkort.

Hvorefter du giver den anden pc  i dit lokalnetværk, IP:192.168.1.2 SUB: 255.255.255.0 default gateway: 192.168.1.1

så virker det.... :)

Delingen skal ske på nr.2 netkort, da der ikke automatisk bliver NAT\'et (routet) mellem de to netkort.
Avatar billede raivia Nybegynder
21. december 2001 - 10:25 #10
Hvis man sætter begge pc\'ere + kabelmodem i en hub, kan man så undgå at IP-adresserne går i konflikt med hinanden?
Pc\'erne skal jo have sammen IP-adresse for at kunne gå på Internet.

Til mr_hansen:
Hvad mener du med at man skal tilføje en default gateway på stofanetkortet?
Det vil da ikke være så smart, da man har fået en gateway med fra Stofanet, som man skal indtaste på stofanetkortet...
Er dette forkert?
Avatar billede mr_hansen Nybegynder
21. december 2001 - 11:47 #11
Du har helt ret :) men det var heller ikke det jeg mente, det var nummer to netkort, det skulle have en default gateway som er stofakortets IP, stofakortets gateway er vel adressen på din router...!
Avatar billede mr_hansen Nybegynder
21. december 2001 - 11:49 #12
Jeg har aldrig set et sådan Stofanet modem, men hvis det fungere bare lidt som en router, og det har sin egen lokale IP, kan du da sagtens sætte alle tre apperater i en hub, og lade pcerne pege på dit modem, med default gateway. :)
Avatar billede moejensen Nybegynder
22. december 2001 - 11:50 #13
Du kan også gøre det nemt med winroute lite.
Avatar billede lykholt Nybegynder
26. april 2007 - 19:44 #14
Den bedste måde at dele en stofanet forbindelse på er at bruge en router. Routerens wan port forbindes til stofanet modemet's netkort. Routeren sættes til at bruge DHCP på WAN siden og selv være DHCP server på LAN siden. Det kan være en fordel at aktivere always on på stofanet. Husk at stofanet modemet skal være slukket en halv times tid for at "glemme" PC'ens MAC adresse.
Har selv kørt med denne opsætning i flere år og sat det op 12-15 andre steder uden problemer.