Avatar billede pnt71 Nybegynder
19. december 2001 - 14:51 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Åbne og lukkede porte i en router

Som fortsættelse på tidligere spørgsmål, forsøger jeg nu at få klarhed over følgende: Når min ProAccess router har en installeret firewall og jeg dermed kan åbne og lukke porte derigennem, hvilke skal så være åbne - og hvad er fordelene ved at åben/lukke forskellige porte?

Jeg har fundet ud af ifølge manualen, at følgende porte er standard:
port 21 - ftp
port 25 - smtp
port 80 - http
port 53 - DNS
Er det OK!

/Per

Avatar billede zed_one Praktikant
19. december 2001 - 14:53 #1
fordellen er at et program der skal bruge en given port virker :)..ulempen er at du har åbnet yderligere ind til din computer til de andre ude på æ næt :)

hvilke der skal være åbne afhængr af hvilkje progs du vil benytte
Avatar billede zed_one Praktikant
19. december 2001 - 14:54 #2
smtp behøver du nok ikke ha åbent
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 14:55 #3
du må ikke lovligt gøre det men kig på.

www.jth.net
www.marlow.dk

begge har gode forklaringer af hvordan man skal gøre, og den sidste site også en forklaring af hvordan du laver et kabel så du kan \'hacke\' din router.

Men TDC er IKKE glade hvis de opdager det.

Vil du gøre det lovligt skal du betale >1000,- for at de gør det.
Avatar billede zed_one Praktikant
19. december 2001 - 14:58 #4
disky..er der ik webinterface til pro@cces?
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 15:01 #5
nix det er der ikke.

Det er kun TDC som må pille i den router du har fået fra dem.

Hvis du selv køber en Speedstream router kan du aktivere det indbyggede interface.
Avatar billede krohn Praktikant
19. december 2001 - 15:01 #6
Port:21 den skal du kun åbne hvis du vil opsætte en ftpserver ex. http://www.rhinosoft.com/

Port 25 :Simple Mail Transfer Protocol;
standard til udveksling af elektronisk post.
Post Office Protocol, version 3;
Internet-protokol, der bruges til at hente e-post fra en server - og som benytter SMTP-protokollen.
Port 80 eller 8080 skal åbnes hvis du skal have en web server eller IIS (internet infomation service)http://www.microsoft.com/Danmark/mspress/books/book167.htm.
port 53 :1) Domain Name Services;
Internet-tjeneste, der ændrer domænenavne til IP-adresser, således at brugeren ikke behøver at huske komplicerede talbaserede IP-adresser, men derimod DNS-serverens navnebog over domænenavne med tilhørende IP-adresser.
Hver gang en bruger benytter et domænenavn i fx en browser, skal DNS-systemet følgelig oversætte navnet til den modsvarende IP-adresse. DNS-systemet udgør sit eget netværk af titusinder af DNS-servere, som samarbejder om leveringen af det korrekte IP-nummer.

2) Domain Name System;
systemet med dobbelte adresser for alle værter på Internet. Samtlige værtsmaskiner har således både en domænenavnadresse og en IP-adresse.

3) Digital Network Services;
netværksdistributør.

Avatar billede pnt71 Nybegynder
19. december 2001 - 16:32 #7
Tak for svarene! Det giver en vis klarhed. Dog er jeg stadig i tvivl om et par spørgsmål.
Går hackere ind på vores lokalnet via en af de åbne porte. f.eks. port 80 eller 53? Og dem bliver vi jo nødt til at have åbne!

Er der nogen ide i at få lukket de andre porte af sikkerhedshensyn? Altså - jeg mener at betale TDC for at gøre det.

/Per

Avatar billede zed_one Praktikant
19. december 2001 - 16:54 #8
jeg har en masse åbent og har endnu intet oplevet ...hvis du er sikkerhedsfreak installer da en firewall på din egen comp så du kan se om der er nogen der forsøger på at smutte ind på din comp (evt zonealarm ..sku være gratis i lite udgaven)
du bør også bruge et styresystem der er NT baseret, da det bedre til netværk rent sikkerhedsmæssigt

en tommerfinger regel:
\"du kan aldrig være 100% sikker\"

-Zed
Avatar billede pnt71 Nybegynder
20. december 2001 - 11:44 #9
Tak for svarene. Til zed_one: Jeg kan åbenbart ikke give dig point, fordi dit svar står som kommentar. Skiv lige et svar som \"svar\", så skal du få din andel af pointene.

/Per
Avatar billede zed_one Praktikant
20. december 2001 - 16:33 #10
ok tak :)
Avatar billede pnt71 Nybegynder
20. december 2001 - 23:54 #11
Tak for svarene - point fordelt!