Avatar billede nilsen Nybegynder
09. april 2000 - 07:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

w98 nedlukning

En venn av meg får følgende meddelse hver gang han lukker computeren ned.
programmet har utført en ulovlig handling ......etc.
avlsut job  eller annuller
anullerer han kommer man tilbake til w98, og slik kan det fortsette.
avslut job:
w98 logo kommer opp med følgende beskjed
w98 er avsluttet. Men det kommer ingen besked om at du kan stenge computeren. Han velger da å lukke, stenge for strømmen, ved oppstart er alt normalt.
Vi har fått en forklaring at det er noe galt med bunnkortet, noe jeg ikke tror særlig på, noen med en god forklaring? det hjelper ikke å gjenninstalere w98.
nilsen
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. april 2000 - 12:19 #1
Jeg ved ikke om dette hjælper men jeg har dog et par forslag.

1) Har du prøvet og installere en andens windows 98? (Normalt bliver man jo ved med og prøve med ens eget, men måske kunne en andes hjælpe)

2) Nu ved jeg ikke om det er second editon du kører med, men ellers prøv og skaf den.

3) Er der noden fejl i enhedshåndtering?, for så kunne du prøve og finde opdaterede driveres til de fejl der eventuel kunne være.

Det var mine små forslag til hvad det kunne være.
Jeg vil dog lige spørge dig om nogle ting:

1) Hvad for et bundkort er det du har?
(Evt. en BIOS dato)

2) Får du eller din ven af vide hvilket program det er der laver den ulovlige handling?

3) Hvad Windows kører du med? (Win98 second editon eller hvad, plus hvad sprog)

-Maniacdog-
Avatar billede nilsen Nybegynder
09. april 2000 - 13:37 #2
Maniacdog
Takk for forslag.
Jeg skal undersøke dette, det tar litt tid, da det jo ikke er min computer.
Noe kan jeg imidlertid svare på umidelbart.
ette er en oppgradering fra w95, svensk versjon.
Det vises ingen feil i enhedshåndteringen.
Det gis ingen beskjed om hvilket program som forårsaker problemet.
De andre spørsmål kommer jeg tilbake på
Nilsen
Avatar billede barney Nybegynder
09. april 2000 - 22:25 #3
Hej
Windows har generelt problemer..!!!!
men det lyder som om det er 98 se. udgaven, eller den første 98'er (opdater)
men der findes en Shutdown driver en opdatering til win...
Den findes her (tror du kan hente den)
www.datagrossisten.dk

Barney
Avatar billede maniacdog Nybegynder
10. april 2000 - 07:54 #4
Det lydere egentlig som om at windows ikke helt har kunne li en opdatering.
Prøv og installer den fulde, dvs. uden en opgradering.

-Maniacdog-
Avatar billede p_johansen Nybegynder
10. april 2000 - 08:49 #5
Problemet opstår af og til når man installerer programmer og disse programmer overskriver systemfiler...

Kør programmet sfc.exe (System File Checker) fra Start -> Program -> Kør og reetabler originale systemfiler!!

PJ
Avatar billede nilsen Nybegynder
10. april 2000 - 22:57 #6
Barney
Har nedlastet filen, men hvor skal jeg legge den?, hos meg gir den kun besked om at det ikke gjelder min w98, og det er jo ok, det gjelder en annen computer.

maniacdoc
vi har ikke den fulle, kun oppgraderingen.

p johansen
Den forstår jeg ikke, hvor har du den fra??
Nilsen
Avatar billede barney Nybegynder
10. april 2000 - 23:24 #7
Du skal bare ligge den i et temp dir
og køre filen derfra, men hvis det ikke er "SE" udgaven, skulle der ligge noget ved Microsoft,
Har selv haft problemet, men for længe siden, derfor har jeg ikke filen mere.
Men prøv også det p_johansen skriver, det er der også stor mulighed for at det ka være

Barney
Avatar billede p_johansen Nybegynder
10. april 2000 - 23:32 #8
SFC.EXE er en del af win98 og bland andet er funktionen beskrevet i Win98 Rosource Kit!

Du skal ikke downloade eller installere programmet ligger der allerede i forvejen - du skal blot køre det!

Preben
Avatar billede barney Nybegynder
10. april 2000 - 23:54 #9
det giver jeg dig også ret i, men hvis det ikke hjælper, ligger der en lille hjælp ved Microdum (Ja det lyder helt skørt ikk')

Barney
Avatar billede nilsen Nybegynder
15. april 2000 - 07:32 #10
gdi

Beklager sen tilbakekomst.
Vi har nå vært igjennom alle forslag. Det gir ingen resultater, ingen feil meldes fra sfc.exe, ingen feil i enhedshåndteringen.
Bios oppgir følgende:
AGP version 1.18
(c) 1998

Kan det virkelig være bundkortet som forårsaker denne feilmeldingen ved nedlukning?, det er vesentlig, maskinen er ikke mer enn 9 mnd, og så går det hele på garantien, men iom at maskinen er køpt i Danmark og vi bor på Costa del Sol, er det litt lang vei for å få byttet computeren ut, og spesielt langt hvis det viser seg at det er enkel forklaring vedr. w98 se. Jeg hører gerne igen, men er snart ved å gi opp
Nilsen
Avatar billede th Nybegynder
16. april 2000 - 19:54 #11
Prøv at trykke "Ctrl + Alt + Delete" lige inden du lukker windows, og se efter om der køre nogle programmer der ikke har noget med windows at gøre, hvis der er nogle, så prøv at lukke dem en efter en, og se om windows så vil lukke korekt.
Avatar billede nilsen Nybegynder
02. maj 2000 - 07:01 #12
Jeg beklager å måtte avvise svarene, men ingenting av det foreslåtte løser problemene. Vi forsøker nå å reklamere på bundkortet, muligens kan vi få et nytt på garantien. Jeg takker imidlertid for innsatsen.
Nilsen
Avatar billede nilsen Nybegynder
01. juni 2003 - 13:03 #13
Spørsmålet lukkes
Nilsen