Avatar billede pnt71 Nybegynder
19. december 2001 - 10:10 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Firewall og antivirus-program

Jeg er ny i dette her med sikkerhed på nettet, fordi jeg først nu lige har fået en ADSL-linje, som i øvrigt er delt over 4 husstande. Hvordan sikrer jeg de fire husstandes computere på bedste (og billigste måde)? Skal der ligge både en firewall og et antivirus-program på alle 4 computere? Og hvad er egentlig forskellen på en firewall og et antivirus-program?
Avatar billede jones_net Nybegynder
19. december 2001 - 10:12 #1
en firewall beskytter mod udefra kommende hackere.
Et virus skjold beskytter mod udefra kommende virus.
Altså skal du have en af hver, da hackere er mennesker, og virus er programkoder

/J
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 10:13 #2
Ja lav en firewall\'s pc med 2 netkort, og smid ZoneAlarm på de 4 andre maskiner.

En firewall blokere for adgang udefra, og også hvad folk må bruge af porte indefra.

Et antivirus program sikre mod loveletter, og alle de andre virusser.
Avatar billede jones_net Nybegynder
19. december 2001 - 10:16 #3
En virus kan let komme gennem din firewall, f.eks. via en mail eller et program, som du downloader. Den kan også kommer fra en CD eller diskette, som du får fra en kammerat eller arbejdekollega osv.
Intet af dette opdager din firewall

Hackeren prøver at komme ind i dit system gennem din internetforbindelse med et program (ikke en virus). Firewallen vil så stoppe ham/hende, da den kun tillader den trafik som du selv har bedt om (og det er jo sjældent, at man beder hackere om at ødelægge ens maskine...).
Virusskjoldet vil ikke opdage hackeren!

Vil du have mere forklaring, så bare sig til:-)

/J
Avatar billede jones_net Nybegynder
19. december 2001 - 10:18 #4
Disky har fat i noget meget vigtigt: Du skal bruge et virusskjold på hver maskine, men kun en firewall på den maskine, hvor din internetforbindelse er - når først trafikken foregå inde på dit eget netværk, er den godkendt af din firewall:-)

/J
Avatar billede pnt71 Nybegynder
19. december 2001 - 11:45 #5
Mange tak for de gode svar. Nu jeg har jer kloge mennesker, så lige et tillægsspørgsmål. Nu kører de fire maskiner i et peer-to-peer netværk, forbundet med switches/hubs, der sidder direkte i routeren. Bør jeg så stille en helt tredje maskine op mellem routeren og den første switch (eller måske mellem routeren og modemmet), som så egentlig bare fungerer som firewall?
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 11:54 #6
Det lyder som en ProAccess forbindelse.

Så kan du benytte dig af den form for firewall der er i din router, altså forudsat du ikke er 100% paranoia.

Du åbner simpelthen kun for de porte udefra du vil have åben.

f.eks. port 80 hvis du kører webserver
Avatar billede pnt71 Nybegynder
19. december 2001 - 14:41 #7
Det er en ProAccess forbindelse, så det betyder, at jeg kan så være tryg ved firewall\'en deri. Jeg har flere spørgsmål omkring det med porte, men for at det skal være rimeligt pointmæssigt opretter jeg lige et nyt spørgsmål omkring det.

Tak til jer begge
Avatar billede jones_net Nybegynder
19. december 2001 - 14:49 #8
selv tak:-)

/J