Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 00:26 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Bios?

Kan man opgradere sin Bios eller er den en del af bundkortet og kan ikke ændres ?
Avatar billede at_least Nybegynder
18. december 2001 - 00:27 #1
Du kan godt opgradere din BIOS - hvilken BIOS har du?
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 00:28 #2
ØØØØØ hvor ser jeg det?
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 00:34 #3
Asus p5a acpi Bios Revision 1007.a 07.16.99

Award software inc

kan det være den ?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. december 2001 - 00:35 #4
Du kan finde ud af hvilken BIOS du har og bundkortfabrikant ved at downloade BIOS Wizard for dette site (freeware)
http://freepctech.com/pc/002/files001.shtml

Avatar billede halifax Nybegynder
18. december 2001 - 00:38 #5
Så skal du på bundkortfabrikantens site og finde dit bundkort model og type for at se, hvilken bios der ligger til download. Normalt står der også på sitet hvordan man gør, eller det ligger i en readme.txt fil sammen med den downloadede bios opgradering.

Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 00:39 #6
Award Modular BIOS v4.51PG
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 01:05 #7
Så er det gjort, hvad koster en opgradering ?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. december 2001 - 01:06 #8
Ja, ok med Award BIOS, men det er ikke fra Award du skal finde en opdatering, men fra bundkortfabrikantens hjemmeside, da der godt kan være forskel i Award BIOS afhængig af bundkortet. Op du har jo allerede omlysning om at dit bundkort er noget Asus p5a - så find BIOS update til det.

Avatar billede halifax Nybegynder
18. december 2001 - 01:07 #9
Tillykke. Hvad mener du \"Hvad koster en opgradering\"? - De er da normalt til fri download.

Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 01:08 #10
Wizard siger at SMBIOS (DMI) TEST Failad?
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 01:09 #11
Jeg trode det koster penge
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 01:12 #12
Tak for din hjælp halifax.
Avatar billede halifax Nybegynder
18. december 2001 - 01:14 #13
Den \"Test failed\" er fordi programmet ikke kunne udføre den for din BIOS - den er formentlig af ældre dato. Men du har jo faktisk oplysninger nok til at gå gå Asus site og finde dit bundkort, som tilsyneladende hedder p5a
Når en BIOS opgraderes kaldes det att \"flashe\" bios. Ikke alle BIOS kan opgraderes (til ældre pc\'er) men det fnder du ud af på Asus site.

Avatar billede halifax Nybegynder
18. december 2001 - 01:17 #14
Her er en vejledning fra et tidl. spm. på Eksperten.dk

Dette er en af måderne, man kan opdatere sin bios på.

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud. (Hvis det er en .BIN-, .ROM- eller .AWD-fil, skal den ikke pakkes ud)
Hvis det er en .ZIP fil, kan du f.eks. bruge winzip fra www.winzip.com
Hvis det er en .EXE fil, skal man normalt bare D-Klikke på filen, og så vælge det drev filerne skal pakkes ud på.

Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det, det samme sted, som du hentede biosopdateringen.  Det kunne f.eks. hedde AWDFlash.exe eller AMIFlash.exe
Både bios-filen og opdaterings programmet, skal kopieres over på en formateret diskette.
Kører du ikke med NTFS filsystem, kan du også lægge filerne i f.eks. C:\\Biosupd

Og du skal være 200% sikker på, at det er den rigtige opdatering du har hentet.

Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - Programmer - MS-DOS-Prompt > skriv \'Format A: /s\'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)
I Windows ME kan du oprette en startdiskette, ved at gå ind i Start - Indstillinger > Kontrolpanel - Tilføj/Fjern Programmer > Fanen Startdiskette.
Hvis du kører med Windows 2000, så kan du hente en på www.bootdisk.com (Ikke en DOS/Windows 95  version)
Hvis du kører med Windows 9x, kan du også trykke på F8, når du starter computeren. (Hold knappen nede)
I den efterfølgende Startmenu, skal du så trykke på \'SHIFT-F5\'.

Hvis du vil starte på startdisketten, så sæt disketten i diskettedrevet, og genstart computeren. Der bliver nu startet op på disketten.
Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til f.eks. A,C,CD-ROM
For at komme ind i bios, skal man normalt trykke på  \'Delete\' ved opstart. Punktet du skal rette, står normalt i menuen \'Bios Setup\' og hedder \'Boot Sequence\' Husk \'Save & Exit\'

Hvis du hentede en startdiskette på www.bootdisk.com , eller oprettede en i Windows ME, så kommer der en startmenu frem, når du booter op på disketten. Når du ser den startmenu, skal du trykke på \'SHIFT-F5\'

Når du ser DOS Prompten A:\\> skal du starte flash programmet. (Hvis du lagde filerne i C:\\Biosupd skriver du først \'C:\' <Enter> og så \'CD Biosupd\' <Enter>)

Det kan f.eks. gøres ved at skrive \'navnet_på_flash_programmet bios_fil_navnet.bin\' og så følge anvisningerne som programmet kommer med.
I andre tilfælde kan man nøjes med at skrive \'navnet_på_flash_programmet\' og så bliver man automatisk guided videre af programmet.
Den præcise kommando kan afvige, men det står enten i den readme fil, som de fleste producenter vedlægger.
Eller så står det helt sikkert på deres hjemmeside.

Imens bios opdateringen foregår, må du om ingen omstændigheder slukke eller genstarte computeren.
Hvis opdaterings programmet fortæller dig, at bios opdateringen IKKE lykkedes, så gentag proceduren indtil det lykkedes. Du må heller ikke her, genstarte eller slukke for computeren.

Når bios opdateringen er fuldført korrekt, slukker du helt for computeren. Starter op igen, og går ind i din bios.
Her vælger du så punktet \'Load bios defaults\' eller lignende, og så Save & Exit.
Gå ind i bios igen, og ret eventelle indstillinger, du nu måtte bruge.

Fra    http://www.eksperten.dk/spm/124772

Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 01:28 #15
Det lyder godt alt sammen jeg håber jeg kan bruge min pc efter det her:-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 09:42 #16
der findes ingen nyere bios end den du har, har selv et mobo mage til.
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 12:05 #17
Det vil sige at jeg aldrig får min DMA tilsluttet, godt jeg er på vej til at købe et nyt bundkort, for det her er da noget skidt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 12:18 #18
hvad er det med DMA i P5A?

Der er da IDE Ultra DMS mode
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 12:19 #19
og hvorfor accepterer du et svar før du er sikker på at han har ret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 12:20 #20
btw, P5A kører fint WinXP - No problems
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
18. december 2001 - 13:06 #21
Jeg kan ikke slå min dma til mit DVDdrev gå til denne side hvis du vil have point og hjælpe:http://www.eksperten.dk/spm/146626