Avatar billede mib33 Nybegynder
17. december 2001 - 22:22 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

XP på forkert drev

Jeg har lige installeret windows XP, og det gik som en leg.  Men nu er det blevet installeret på mit D-drev, og det var ikke meningen, og den er også blevet installeret til dual-boot menu sammen med min win 98, og det var heller ikke meningen, det var meningen at jeg ville have en \"ren\" Win XP installation, kan jeg komme til at rette op på det, evt ved at bytte om på mine harddiske så d bliver c osv. og hvad så med menuen i starten hvor man skal vælge styresys. hvordan kan man fjerne den. ?
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:25 #1
Nej, boot sporet ligget på dit nuværende c: drev
Avatar billede egadm Nybegynder
17. december 2001 - 22:26 #2
det bedste i din situation er vist at bide i det sure æble og geninstallere
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:27 #3
bootmenuen kan du godt komme af med.
Højreklik på denne computer\\egenskaber\\avanceret\\start og genoprettelse
Avatar billede egadm Nybegynder
17. december 2001 - 22:27 #4
se lyst på det det burde ikke tage mere end 1 time til halvanden
Avatar billede Himbear Nybegynder
17. december 2001 - 22:28 #5
Men du kan fjerne dualboot under control panel-system og så under fanebladet advanced! Der er noget der hedder startup and recorvery
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 22:29 #6
Hvis du absolut vil have WinXP på dit C-drev, er den nemmeste løsning nok at geninstallere hele svineriet. Hvis du kan leve med at XP ligger på D, kan du i XP, højreklikke på denne computer, vælge egenskaber, Avanceret, Startup og Genoprettelse. Der sætter du XP til at være standard OS, og fjerne hakket i Vis Liste over styresystemer. Derefter kan du så slette Windows 98. Denne måde kan man gøre i Win2000, og er sikker på du gør det den samme måde i WinXP. I hvert fald næsten den samme måde. Kig lidt på det...

Håber jeg kunnee hjælpe

www.omen.sublife.dk
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:29 #7
Hvis du kopiere alle bootfiler over på en diskette, og sætter din nuværende hd med D: drevet som marster. skal det nok gå.
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 22:33 #8
onki: Man kan ikke kopiere de bootfiler og så få det til at virke. Det er selve bootsectoren der skrives på, og det er ikke lige til at kopiere.
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:36 #9
Det kan man godt, jeg bruger det selv.

Jeg bruger mit c: drev til alle mulige gamle systemer (de skal bruge c:)
D: er mit win2k. Der bruger jeg altid en diskette til at boote op på.
E: er xp. Det foregår på samme måde som win2k.
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:37 #10
omen>>
Hvilket styresystem bruger du ?
Så kan du jo prøve.
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 22:39 #11
Har du så kopieret de filer i roden på C: over på en diskette? Og derved boote op i Win2000 via den?
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 22:41 #12
Eller selvfølgelig ikke alle filer, men dem der bruges af Win2000.

Jeg kører selv Win2000, og er/var næsten sikker på man ikke bare kunne kopiere ens bootfiler over på en anden harddisk, og dermed få det til at virke. Men jeg vil da helt sikkert prøve det på et tidspunkt.
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:44 #13
Ja. disse filer (fylder ikke mere end 830kb)

arcldr.exe
arcsetup.exe
AUTOEXEC.BAT
BOOT.INI
Bootfont.bin
CONFIG.SYS
IO.SYS
MSDOS.SYS
NTDETECT.COM
ntldr
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 22:46 #14
Aight... jeg takker da for oplysningerne :-)
Avatar billede mib33 Nybegynder
17. december 2001 - 22:47 #15
>> omen
Det ser ud til at virke, men nu har jeg ikke prøvet at genstarte computeren endnu.
Men kan jeg så bagefter gå ind og slette hele c-drevet, så jeg kan lægge mine ting fra d-drevet over på c-drevet i stedet for ??
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:49 #16
Jeg tror stadig at dit drev vil hede d:, hvis ikke kan det nok ikke lade sig gøre, da din windows mappe vil søge efter d:
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:50 #17
Din boot.ini fil skal nok ændres til partion 1.
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 22:52 #18
Nej det kan du ikke. Du kan slette din Windows-folder (Win98), Programmer-folder (også den fra Win98). Det er faktisk alt hvad du behøver. Der kommer til at være nogen filer i roden af dit C-drev som ikke havde behøvet at være der, men de gør vidst ikke den store skade.

Derudover skal du tænke hvilke af dine harddiske der er hurtigst. WinXP SKAL næsten installeres på den hurtigste harddisk. Hvis det kun er EN harddisk, delt op med partitioner, er det sådan set ligemeget hvor det ligger henne.

Sidst vil jeg bare anbefale dig at starte helt forfra. Nu har du ikke så meget at minste da du lige har installeret WinXP, og som en af de andre siger, tager det jo ikke mere end en til halvanden time.

Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 22:53 #19
der findes en funktion hvor man kan flytte systemet over på en anden computer, skulle man så ikke også kunne flytte den fra en partition til en anden partition?
Avatar billede onki Nybegynder
17. december 2001 - 22:59 #20
retaxes>>
Hvordan gør man det ?
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 23:03 #21
Ja det har jeg også set noget om. Jeg havde vidst engang et der kunne gøre det, hmm... Norton something... et eller andet.
Avatar billede mib33 Nybegynder
17. december 2001 - 23:04 #22
Jeg syntes snart jeg er endnu mere lost end jeg var inden jeg oprettede dette spørgsmål :-o
jeg har 2 20 gb hd og de er begge på 7200 rpm.

Men hvis jeg nu starter forfra, hvordan kan jeg så få den installeret på c-drevet, for det fik jeg ikke mulighed for at vælge, jeg fik kun mulighed for at vælge hvad filsystem jeg ville have ?
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 23:09 #23
Jo, man kommer altid til at skulle vælge hvilket drev. Du har nok overset det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 23:10 #24
jo, du har haft mulighed for det hvis du havde set efter, den finder nemlig alle partitioner og så skal du bruge piletasterne til at vælge med.

onki> jeg har bare set det et eller andet sted, jeg havde brug for at flytte min kones WinXP fra D: til C:, netop fordi jeg under en reinstallering overså at den stod på D:
Avatar billede omen Nybegynder
17. december 2001 - 23:12 #25
Du kan formatere dit C-drev, og installere WinXP igen. Husk at læs dig gennem installationen. Jeg har ikke mere, og smutter i seng nu. Go\' nat, og held og lykke med skidtet.
Avatar billede mr.gamma Nybegynder
18. december 2001 - 16:07 #26
Du kan geninstalerer windows xp på dit C-drev eller skaffe dig drive image hvor du kan tage et kopi af dit D-drev og lægge det ind på c-drevet
Avatar billede mib33 Nybegynder
28. december 2001 - 00:31 #27
I tre der har svaret på mit spørgsmål må dele pointene da i næsten kom med samme forslag, nemlig at geninstallere XP, det har jeg nu gjort, og nu har jeg det som jeg ville have det.
Tak for hjælpen, og godt nytår