Avatar billede axel_ibsen Nybegynder
17. december 2001 - 19:56 Der er 18 kommentarer

Koble 2 pc\'ere til adsl fra teledk

Jeg har 2 pc\'ere som jeg vil ha\' i netværk og koblet til min adsl-forbindelse fra teledk.

Den ene pc kører xp og har et adsl kort installeret. Den kører perfekt på nettet, men da jeg satte et netværkskort i gik alt i kludder. Nu kan jeg hverken komme på nettet eller få den til at kontakte den anden pc som kører win98.

Da jeg købte mit netværkskort i Datatel spurgte jeg om det ville konflikte med mit adsl kort, men de sagde klart og tydligt nej.

Min plan var at forbinde de 2 pc\'ere og lade den anden pc gå på nettet via pc\'en med adslkortet. Jeg har tidligere fået det til at virke med et 56k modem.

Hvis der sidder et geni et eller andet sted som vil forklare mig hvordan jeg kan få det op at køre vil det være lækkert da jeg er lost.
Avatar billede jan123321 Nybegynder
17. december 2001 - 20:00 #1
det bedste du kan gøre er at sætte det hele til en switch
Avatar billede axel_ibsen Nybegynder
17. december 2001 - 20:08 #2
Sikkert men der er kun tale om 2 pc\'ere og da jeg ikke ejer en Switch og er fattig studerende ville det være rart at få det til at funke med det udstyr jeg har.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 20:08 #3
du kan faktisk ikke komme udenom en switch som de 2 PC\'er og ADSL skal kobles til.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 20:10 #4
DATATEL må kunne løse dit problem, kan de ikke det har det bare været for at sælge dig netkortene.
Avatar billede -=vanilla=- Nybegynder
17. december 2001 - 20:10 #5
det er faktisk lidt rigtigt hvad retaxes sagde!!
Avatar billede axel_ibsen Nybegynder
17. december 2001 - 20:10 #6
Vil en \"Amigo ALW-5005 Type: Fast Ethernet Switch
Speed: 10/100MbitInterface: 5 port Standard: 10Base-T / 100Base-TX\" til 395kr virke.

Og kan man få det til at fungere med adsl fra teledk.
Avatar billede nesral Nybegynder
17. december 2001 - 20:11 #7
er det et adsl modem eller en router du har
Avatar billede jan123321 Nybegynder
17. december 2001 - 20:12 #8
Du skal sætte det til en switch, ellers skal du være temlig god til netværk hvis du skal lave et stjerne netværk.
Avatar billede nesral Nybegynder
17. december 2001 - 20:13 #9
hvis det er et modem ken det godt lade sig gøre..
Avatar billede axel_ibsen Nybegynder
17. december 2001 - 20:14 #10
Skal jeg så ha 2 adsl kort, eller kan jeg nøjes med at bruge et netværkskort i pc nr2.
Er der evt. en internetside hvor jeg kan se et eksempel.
Avatar billede nesral Nybegynder
17. december 2001 - 20:16 #11
du skal kun have et kort i pc nr2
Avatar billede jan123321 Nybegynder
17. december 2001 - 20:17 #12
nej du skal ikke have 2 adsl kort
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 20:18 #13
du skal have 2 netværkskort, en i hver maskine.

Du skulle kunne bruge den Amiga som switch.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 20:19 #14
der hvor ADSL sidder virker som en slags server for begge maskiner.
Avatar billede axel_ibsen Nybegynder
17. december 2001 - 20:25 #15
Kan man få adsl fra teledk til at virke med et alm netkort fra pc nr2. Og et atm kort fra pc nr1. Som så forbindes til Switchen og videre til modemet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 20:30 #16
normalt kan du bruge et 10Mb netværkskort.
De 2 netkort skal gå til switchen med ikke krydsede kabler og et krydset kabel skal gå fra routeren (ADSL) til switchens Up-link port.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. december 2001 - 20:31 #17
Sådan fungerer det hos mig!
Avatar billede haargaard Nybegynder
21. februar 2002 - 22:52 #18
Man kan sagtens have to netkort i en pc, og så bruge den til at dele sin forbindelse! Kender en der har gjort det !

Man burde altså kunne undvære switchen, du skal jo bare have et twisted kabel istedet for et almindeligt.

Når først der er forbindelse er det bare med at bruge XP's internet-sharing-funktion, og så derudad (ved ikke hvordan den virker).

Held og lykke !