Avatar billede richardr Nybegynder
06. april 2000 - 17:46 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

DNS Server...

Davs.

Jeg skal brugen en dns-server til et intranet, jeg vil så lige hvilken en skal man bruge, hvor kan den hentes, og gerne noget om hvordan man installere den og configurere den...

Avatar billede ntmaniac Nybegynder
06. april 2000 - 18:29 #1
der er en DNS server med i NT 4.0 og WIN2000.
Du kan finde info omkring opsætning på
http://www.hanno.dk/divtips.htm#2

Du kan også bruge en BIND server, kan ikke huske om man kan downloade den gratis men finder gerne et link frem til dig...
Avatar billede jimmidreng Nybegynder
06. april 2000 - 18:44 #2
Jeg har klart bedst erfaring med NT 4.0's indbyggede. Den er nem at sætte op, og kræver stort set ingen system ressourcer. Det er bare at installere den fra Cd'en og definere dit scope (Nyt Scope i menuen), scopen skal så konfigureres til en IP range, som er den gruppe af ip adresser der skal deles ud af: Eks: 192.168.100.1 - 192.168.100.180. Husk at hvis du ikke vil køre med offentlige IP adresser skal du benytte er C class netværk som enten begynder med 192.168.??? eller 192.70.???? Derefter tildeler du scopet forskellige parametre som deles ud: eks. Default gateway, DNS server etc. Så kan du også smide eklklutions med, dvs at en server kan stå med en ip adresse i det range som DHCP serveren deler ud af, uden at risikere at en arbejds station får tildelt adressen!
Avatar billede koep Nybegynder
06. april 2000 - 18:47 #3
Er lige med på en lytter!
Avatar billede richardr Nybegynder
06. april 2000 - 19:03 #4
Jeg skulle måske lige ha sagt at jeg kører Win2k Prof.

og så vidt jeg kan se er der kun info omkring winnt på hanno.dk
Avatar billede jimmidreng Nybegynder
06. april 2000 - 23:36 #5
Win2k Prof er da kendt for at have fejl! Igen kan jeg klart anbefale NT's egen!
Avatar billede jimmidreng Nybegynder
06. april 2000 - 23:38 #6
Nu bliver jeg pludselig i tvivl.
Hvad er det egentlig du skal bruge, en DNS eller en DHCP server?
Hvad skal du med en DNS server til et intranet?
Avatar billede richardr Nybegynder
07. april 2000 - 01:04 #7
Lave sådan at folk i intranettet kan få navne på deres IP'er.. (og det er ikke bare fed at bruge deres computernavn)

Jeg går ud fra at det er en DNS jeg skal bruge... øhh(dumt spg) hvad er forskellen mellem en dns og dhcp?
Avatar billede gozar Nybegynder
07. april 2000 - 09:57 #8
richardr>>

Dns er til at lægge navne oven på ip nummerne

DHCP er til at tildele dynamisk ip adresser til computerne på netværket.
Avatar billede atomizer Nybegynder
07. april 2000 - 10:04 #9
Du kan bruge en lille program som hedder Winroute... Det er smart.
du kan downloade det fra www.winroute.com
det kan også bruges som proxy server...
Avatar billede jimmidreng Nybegynder
07. april 2000 - 11:25 #10
Generalt kan man jo i et ganske almindeligt netværk bruge navne som standard!
Det er ikke nødvendigt at benytte en DNS!
Ellers kan man bare rette i HOST filen i windows. Så er det bare at tilføje navne og refererende IP numre.
Avatar billede jimmidreng Nybegynder
07. april 2000 - 11:31 #11
SORRY, filen hedder Hosts.sam og ligger i windows biblioteket!
Redigeres med notepad!
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
07. april 2000 - 14:24 #12
Hvis det bare er et lille netværk er svaret HOSTS ( IKKE hosts.sam den SKAL hede hosts!!!)

Hvis du samtidig vil lære noget brugbart er det DNS.
DHCP er dynamisk tildeling af F.eks. IP adresser, DNS servere, WINS servere osv.

Men ellers følg den guide der er på http://www.hanno.dk der kan du let stille din egen DNS server op.

Der er ikke mulighed for DNS server i Win2000 Proff.
Avatar billede eskimoen Nybegynder
27. april 2000 - 19:49 #13
Er lige ved at stille egen DNS op, men kom lige med behovet igen.  Det blev lidt væk for mig.  Hvad vil du (5 maskiner sammen om 1 internetopkobling eller lign.), og går du efter freeware, eller er det til en virksomhed. (sikkerhedsspørgsmål).