Avatar billede food4u.dk Nybegynder
15. december 2001 - 23:49 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Hvad synes i om den her? Hvilke køler skal jeg købe?

Hejsa

Jeg har prøvet at sætte en PC sammen:
AMD - Athlon Palomino XP 1600+ (1400MHz)
Asus - AGP-V7700 GeForce2 GTS Pure Retail
Chieftec - DX-01BD Midi Tower
MicroStar - K7T266 Pro (MS-6380) ATX

Hvad synes i om den?
Hvilke køler skal jeg have? (Skal være støjsvag!!!)

/CHristoffer
www.food4u.dk
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 23:53 #1
Jeg har denne og kan varmt anbefale den (hvis du kan leve med prisen) : http://www.studiedata.dk/product.asp?product=76&page=1
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
15. december 2001 - 23:54 #2
er det ikke den, der knækker processoren, bare man tænker på at flytte kabinettet?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 23:57 #3
Den knækker ikke noget hvis man fjerner den, hvilket de anbefaler.
Men jeg har nu flyttet min uden at gøre noget - og den virker heller ikke så tung osv. som der siges.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:00 #4
ok, men den er også dyr

er der ikke noget lidt mindre dyrt?
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:00 #5
hvad synes du i øvrigt om det andet?
Avatar billede bodeadly Nybegynder
16. december 2001 - 00:02 #6
Hejsa
Jeg synes konfigurationen lyder okay, men jeg ville nok vælge et bundkort med den nye Via266A istedet da de styrer DDR ram meget bedre. Jeg har selv en 1800XP og har puttet lidt penge i nogle støjsvage komponenter, såsom Fujisu 40gb støjsvag harddisk og Q-tech low noise strømforsyning. CPU køleren alene er ikke nok, men et godt valg er Zalman 5005 der har justerbar ydeevne. Den kan holde CPUen kølet selv i Ultra low noise som svare til 20db. Når du kun er på udkig, så tjek nogle tests af støjdæmpede komponenter, de nye AMD XP CPUer bliver meget varme, Og med stadard kabinet og komponenter larmer det hele ad H... til.
Et andet bud på en køler er Silverado, men den er ikke godkendt til mere end 1500mhz...

:-D Cya
Bo
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. december 2001 - 00:10 #7
Man skal tage denne anbefalede max temp. med et gran salt.
Min Silverado holder min T-Bird 1000@1430 på 46 grader ved 6v. hvilket giver 9 dba. fra sig.
Når man så tænker på at der (lige som ved Zalmankøleren) er mulighed for tilslutning ved 8,10 og 12v. så vil jeg mene at den har mere i sig.

Desuden udvikler XP processoren pga. flere transistorer ca 15-20 % MINDRE varme end T-Birden.

Jeg synes sammensætningen ser fin ud men ville købe et EPoX EP-8KHA+ med VIA KT266A chipset til ca. 1250.-
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:13 #8
Sidder og tænker lidt på, om jeg skulle købe en billige/langsomere processor

Tror ikke jeg har brug for så meget?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. december 2001 - 00:15 #9
Hvis du ekempelvis spiller, så vil det være mere relevant med et bedre Grafikkort end en større CPU. Det nævnte Grafikkort er dog rigeligt til nye spil.

Så du vil sagtens kunne spare penge uden at din maskine vil halte af den grund.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:21 #10
jeg skal højst spille CS, Flight Simulator 2k, ZooTycoon osv.

hjælper de der korkplader i kabinettet noget?

jeg vil gerne have en lidt \"dårligere\" computer, hvis den så bliver mere lydløs, hvad kan du anbefale der?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. december 2001 - 00:26 #11
Tjah. Den nævnte Silverado er oplagt.
Derudover laver samme firma (Noise Control) støjisolerede kabinetter m. støjsvage PSU. - Og sidst kan du jo i et standard kabinet sætte disse korkplader i.
Tjek evt. : http://asp.webconsult.dk/

Det nævnte grafikkort og processor vil sagtens kunne køre de spil du har tænkt dig at spille.
Avatar billede bodeadly Nybegynder
16. december 2001 - 00:26 #12
Ja lydisolerings måtter hjælper, men stadig ikke alene. Og der bliver et større problem med varme når man putter disse måtter i sit kabinet. Men jeg kan faktisk godt anbefale dem.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:30 #13
hmm, de koster jo en krig de kabinetter
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. december 2001 - 00:36 #14
Ja, et støjsvagt system er ikke gratis :o)

Men du kan nu også med fordel sætte lydisolerende materialle i et alm. kabinet.
Jeg har ex. købt nogle plader til biler. Det virker helt fint og koster kun ca. 150.- i Harald Nyborg.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:39 #15
ok

jeg tror jeg tager det motherboard du sagde:
http://www.epox.nl/english/products/motherboard/ep-8kha+.htm
og så den her, hvis den kan side på:
http://www.edbpriser.dk/anmeldelse/main5001-cu.asp
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. december 2001 - 00:42 #16
Det kan den godt ide bundkortet har de fire huller til monteringen. - Har du desuden lagt mærke til at den faktisk vejer lige så meget som Silveradoen ?
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:46 #17
jeps, men det er det med monteringen

jeg render rundt med 10 tommelfingre, så jeg kunne snildt få ødelagt noget :o)

hvis jeg ikke skal have en XP, hvad skal jeg så købe omkring de 1200-1500Mhz?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
16. december 2001 - 00:51 #18
Jeg vil næsten ikke anbefale andet end XP1600+ da prisforskellen på andre mindre processorer og denne er så lille, at det ville være synd at spare der.
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 00:54 #19
oki, så er jeg jo næsten ved at have en PC:
AMD - Athlon Palomino XP 1600+ (1400MHz) 1.269 kr.    1    1.269 kr
Chieftec - DX-01BD Midi Tower 950 kr.    1    950 kr
EPoX - EP-8KHA+ ATX 1.230 kr.    1    1.230 kr
Asus - AGP-V7100 Pro GeForce2 MX400 Pure Bulk 759 kr
Zalman - CNPS5001-CU 450 kr

SAMLET 4.658 kr

Mangler bare at finde ud af hvor godt kabinettet er
Avatar billede fcuk Nybegynder
16. december 2001 - 01:25 #20
hvis ikke du har set dette kabinet med vandkøling
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=262
Avatar billede food4u.dk Nybegynder
16. december 2001 - 01:26 #21
ikke lige mig