Avatar billede bodeadly Nybegynder
15. december 2001 - 20:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Amd 1800xp og Varme

YO YO alle Eksperter....
Jeg vil gerne høre om andres erfaringer med nye AMD 1800XP processorer og hvor varme deres CPU; Harddisk og andre komponenter bliver. Min CPU når sommetider op på næsten 60grader og harddisken kommer også op mod de 50 grader endda mere...Jeg ved at CPU først brænder af ved 90grader og harddisken skal over de 55 før der er fare. Men det virker så vildt....Har nogen erfaringer med go køling der samtidig er LOW NOISE.

System konfig:
Soltek bundkort
Amd 1800xp (1533)
512 DDR ram
40gb HDD
Geforce II titanium
Brænder
DVD
Zalman 5005 CPU køler
Q-Tech Low Noise PSU

På Forhånd TAK
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 20:54 #1
Mht. Harddiske findes der forskellige produkter til køling af disse. - Som regel er det dog nok at skabe lidt luft mellem komponenterne ved eksempelvis ikke at installere to harddiske klods op af hinanden.

Mht. Køling af processoren, findes der denne http://www.studiedata.dk/product.asp?product=76&page=1
Den er jeg selv i besiddelse af og den holde min T-Bird 1000@1430 på 46 grader.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 21:01 #2
En Zalman køler er jo ikke jordens bedste.

Hvad har du egentligt tænk dig mht. prisen på køleren ?
Avatar billede bodeadly Nybegynder
15. december 2001 - 21:21 #3
Køleevnen kommer an på hvilken af de RPM eller Low Noise niveauer som man bruger. Og hvad mener du med prisen på køleren. Ja den er ret dyr, men vil man have noget ikke blæser lydniveauet op under loftet. Et par hundrede kroner til eller fra når man investere omkring 10.000kr er vel lige meget........
Avatar billede bodeadly Nybegynder
15. december 2001 - 21:22 #4
Og 5005 er altså ikke prisen men produkt navnet på den Zalman køler....LOL :-)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 22:36 #5
Kan man kun håbe.
Avatar billede yonzie Nybegynder
16. december 2001 - 04:43 #6
Din nye køleprofil:
http://studiedata.dk/product.asp?product=192&page=1
Og blæseren til den:
http://studiedata.dk/product.asp?product=44&page=1

Denne kombination kan holde min T-Bird 1200@1333 under 40C. Læg mærke til hvor meget (lidt) blæseren larmer. Desuden vil den også virke på din fremtidige CPU, du skal dog eventuelt overveje at sætte en lidt kraftigere blæser i til den tid ;-).

Der er dog det lille problem med denne køler, at den kræver at du har 4 huller i bundkortet rundt om CPU soklen. Jeg er ikke lige klar over om der er det på dit bundkort.

I min \'hovedbox\' (den blå satan længere nede) har jeg et par AthlonXP 1600\'er (1400Mhz), der har sådan en her på:
http://studiedata.dk/product.asp?product=224&page=1
De kører ved ~40C, men larmer dog en del (29dB). Jeg venter kun på at mine swiftech køleprofiler kommer så jeg kan bruge et par 92MM blæsere til CPU køling. (40CFM, 23dB... mmmm...)

MHT harddiske har de de optimalt under 30C. Ved 40C bliver deres levetid halveret. Ved varmere arbejdstemperatur vil levetiden falde på en nedadvendt logaritmisk kurve (altså for hver 10 graders varme (eller noget) er der dobbelt så stor chance for fejl som ved sidste niveau) Jeg er dog ikke klar over præcis hvordan denne kurve vil se ud, så jeg kan ikke sige noget præcist.

Du har forskellige muligheder. Du kan se hvad jeg har gjort her:
http://pronboxx.com/Servarr-front.JPG
http://pronboxx.com/Servarr-back.JPG
Sådan en 12cm blæser passer lige i 3 5,1/4\" slots. Husk gitteret foran ;-) Dem jeg bruger er fra studiedata, og blæser 50CFM//larmer 26dB.
En anden mulighed er at lave et gitter ud af noget metal, sætte det i et mishandlet 5,1/4\" drevcover, male det i en flot farve, og sætte en blæser bagved som, jeg har gjort her:
http://pronboxx.com/monstarr_front.jpg
Avatar billede yonzie Nybegynder
16. december 2001 - 04:46 #7
Forresten... Silveradoen er pisse svær at sætte på......
Avatar billede senik4u Nybegynder
07. februar 2003 - 09:45 #8
Har selv haft mange problemer med varme og det ahr vist sig at det som regel ikke ar køleren man skal give skylden men som oftes ens kabinet der er synderen altså den luftgennemstrømning der er i kabinettet. Og jeg valgte et af de dårligste på markedet jeg har simpelthen været nød til at søtte en 80 mm blæser somt hardiskkøler i min. Og jeg bruger med stor fordel en MIST køler
Avatar billede spt Nybegynder
12. april 2003 - 00:13 #9
dine oplysninger er ikke helt rigtige, en cpu fryser ved 70 grader, de 90 er inde i kernen og du kan få nobelprisen hvis du med dine midler kan måle den.
hardiske begynder oftest at blive underlige ved 50 grader (dog kan seagates klare 55 grader)

hvis low noise er 26 db ville jeg vælge en falconrock