Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 19:51 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kører Windows fint?

Hej.

Ville Windows XP Pro. eller Home køre fint på en 1 GHz Duron med 256 MB Ram og 4 GB HDD?

/Zenit
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2001 - 19:53 #1
Den ville køre perfekt :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 19:53 #2
4 GB harddisk er ikke meget.

XP Pro tager en hel del Harddisk plads (ca 2 GB - Kan gøres mindre, men så er det ikke optimalt), så hvis der skal være plads til andet bør du nok få en større HD.

Ved ikke med Home, men det er nok stort set det samme.

Ellers ser det fint ud.

/Nikolaj
Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 19:55 #3
Ville det være risikabelt at købe en brugt harddisk?
Hvor stort grafikkort skal der være?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 19:58 #4
Grafikkortet kan skam være nok så lille. Om du skal have bedre grafikkort afhænger af hvad du skal bruge det til. Spil, grafikprogrammer, tekst??

Harddiske er så billige i dag at jeg altid ville vælge at købe en splinterny. 40 Gb for lige omkring 1000,- bobs og ofte 3-4 års garanti. Jeg vil sige lad være.

/Nikolaj
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
15. december 2001 - 19:59 #5
Du skal bare have et Grafikkort der understøtter 16 bit og 800 x 600 - 1024x768 er dog rekommenderet !

En Brugt harddisk vil ikke være risikabelt at køre. Det kommer jo and på hvor gammel den er men du skal nok lige sørge for at køre en Fdisk og en format på den inden du gør noget ved det! Hvor stor er den ? - Jeg vil ikke have en harddisk under 10 gb hvis jeg var dig! :)

Og helst ikke under 7500 RPM !
Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 20:00 #6
JEg har nemlig ikke så mange penge.
JEg har lige brugt dem på ny CPU, køler, bundkort og kabinet.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 20:05 #7
Du kan selvfølgelig godt købe en brugt harddisk, men at give måske 500,- for en ville jeg synes var dumt - så hellere vente, men det er jo selvfølgelig min mening :))

/Nikolaj
Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 20:06 #8
Men jeg kan da godt køre lidt på en 4GB Harddisk?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 20:10 #9
Jo det kan du sagtens. Det kommer jo lidt an på hvor meget du skal have installeret.

Du kan også vælge at sætte XP op så ydelsen bliver en anelse mindre ved f.eks at fjerne page file. (Bliver brugt som ekstra \"ram\" lager). Slå hibernate fra. og så selvfølgelig kun have installeret præcis de komponenter du har brug for.

Ny installeret fylder XP hos mig omkring 1.2 GB - Nu fylder XP alene hos mig 2.5 GB. De programmer jeg har installeret PT fylder omkring 700 Mb, så det kan altså lade sig gøre.

/Nikolaj
Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 20:13 #10
Skal Windows ikke have lidt ledig harddiskplads til rådighed for at kunne starte og virke?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 20:15 #11
Jo, men hvis du tager mit eks. så fylder det foreløbigt max: 2.5+0.7 = 3.2 Gb - Så er der 800 tilbage. Ikke meget til data/o.lign, men du skulle kunne klare den.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 20:16 #12
Hvis du så slår Page file, hibernate tilstanden og system restore, så kommer du langt under de 2.5 Gb
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2001 - 20:21 #13
slår det fra - er det nikolajdu mener :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. december 2001 - 20:23 #14
Ja sgu. Slå lorte fra makker :))

Dog er det ganske bevendt hvis man har plads til det :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2001 - 20:24 #15
enig :)
Avatar billede beniboys1 Nybegynder
15. december 2001 - 20:25 #16
Kig i den blå avis efter en brugt HD, hvis du kun har penge til en lille HD, så kør en af dem som slave, og brug begge to.
Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 20:29 #17
Ok tak for svar
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2001 - 20:30 #18
zenit> mit svar var, spørgsmålet taget i betragtning, helt ok.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2001 - 20:31 #19
hvor så afvise
Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 20:33 #20
john> vil du gerne have 15 point?
så skal jeg nok oprette et spm.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2001 - 20:39 #21
zenit> det er lige meget nu - det er mere princippet i det :)
Avatar billede zenit Nybegynder
15. december 2001 - 20:41 #22
jeg syntes også at nikolajdu uddybede sit svar mere
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2001 - 20:44 #23
zenit> ok - det bestemmer du. Men næste gang så uddyb lige lidt mere hvad du mener, ikk?
dit spørgsmål var der jo kun et simpelt svar på da det var et simpelt spørgsmål (kan xp køre eller ej)
Avatar billede AKjeldsen Novice
16. december 2001 - 12:36 #24
Hmm... Hvis du ikke har mange penge, hvordan kan det så være du har råd til WinXP? Hehe

-Kjeldsen