Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 22:35 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

Spørgsmål til værktøjerne i Photoshop 6.0

Hejsa

Jeg har en del små spørgsmål ang. de forskellige værktøjer i Photoshop 6.0 + lidt ekstra bonus spørgsmål

MAGIC WAND: Hvad betyder det der contiguous og hvad effekt har det ? (15 p)

GRADIENT: Hvad betyder dither og hvilken effekt har det ? (15 p)

Ved flere af værktøjerne (bl.a. brush, airbrush, pencil) kan man vælge nogle ekstra ting som hedder Size, Opacity, Color, disse kan stå til Off, Fade, Stylus...hvad er det for noget? (15 p)

Kan man hoppe mellem faneblade (eks. Layers, Channels, Paths) med nogle genvejstaster ? (15 p)

Hvad er History Eraser for en fætter ? (15 p)

Og så har jeg længe tænkt over den rullemenu der befinder sig mange steder med punkterne Normal, Dissolve, Behind, Multiply osv osv. Er det noget der kan bruges til noget fornuftigt ? (15 p)

Findes der en genvej til at hoppe hurtigt op og ned i sin history, og ligeså sin layers palette ? (15 p)

Hvordan er det nu man sætter sin opacity ved at trykke på keyboardet ? (15 p)

Der er 8 spørgsmål til 15 point hver. Håber nogen kan og vil hjælpe mig på vej.

mvh

Robert
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 22:42 #1
Avatar billede Beach Mester
14. december 2001 - 22:47 #2
Med alle de spørgsmål så tror jeg du skal ønske dig en engelsk/dansk ordbog så du kan læse og oversætte den manual du fik med da du købte programmet:-)
Der står _alle_ dine svar og vi også guide dig igennem programmet så det kan bruges både med genveje og med musen!

Bare et lille forslag til en som har betalt for programmet!

//Beach
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. december 2001 - 23:04 #3
beach det jo nemt nok at sidde og spille smart når man ikke kan eller vil svare men dit svar er totalt irelavant han spørger ikke om at købe et program eller læse i en manual, se nu hvis han ikke har det.
Da der er rimelig mange spørgsmål vil jeg give dig et par links hvor du med garanti kan få svar på dine spørgsmål.
http://graphicdesign.about.com/mbody.htm
http://www.teamphotoshop.com/index.php

Hilsen Michael :-)
Avatar billede pesa Nybegynder
14. december 2001 - 23:06 #4
Her følger et link til et glimrende site, der er konstrueret af Prodic, som også er medlem af Eksperten:

http://www.prodic.dk/

Der kan du nok finde svar på dine spørgsmål :)
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. december 2001 - 23:08 #5
glemte lige en vigtig en http://graphicssoft.about.com/mbody.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 23:25 #6
hej igen robse2000

Jeg har et megatip til dig ang. Photoshop, jeg kan forstå at den er på engelsk, er det ikke rigtigt?
Avatar billede Beach Mester
14. december 2001 - 23:27 #7
>>>michael-k
Sorry, men kunne altså ikke lade være. Jeps jeg er smart, og ja jeg kunne svare på alle spørgsmål hvis jeg ville. Men da ovenstående spørgsmål stinker langt væk af en gut der har fået fingerne i en piratkopi så har jeg et par sko der er lidt små da jeg selv har brugt over 10.000,- på at købe mine licenser!!!
Du skriver at han \"se nu hvis han ikke har det\"
Hvis han ikke har programmet hvad skal han så bruge info til?
Jeg er altså ikke født i går mester, så klap hesten en gang og prøv at sætte dine grå lidt i omdregninger, Vi snakker med meget stor sansynlighed om en fyr der har fået lov til at downloade PS i en ganske ulovlig kopi af sin mor, og har installeret det på sin hjemmecomputer. Ifgl. de regler der gælder for alle her i danmark så er det ulovligt og derfor vil jeg med næb og klør gøre alt for at lave ged (læs: spam) i spørgsmål oprettet for at få at vide hvordan man bruger et ulovligt stykke softwere.

Hvis manden havde downloadet en trail så ville han have modtaget en mail hvor i han bliver tilbudt hjælp og div. toturials. Hvis han har købt og betalt programmet så ville han bla. have fået en stor og ganske fin tabel som ligger løst. I denne tabel ligger stort set alle de svar som han efterlyser. Kan du se hvor jeg vil hen????

Han har IKKE betalt for en dyt, og har heller ikke brugt de links man får hvis man downloader programmet så......... PIRAT
Sorry, men sådan er det vel bare, og vil derfor gøre alt hvad jeg kan for at lave lidt ged i den, og samtidig fremme nogle heftige debater der omhandler netop piratkopiering af PS.

Tag ikke ovenstående som en personlig hets mod dig, men som min mulighed for at give nogle meninger fri så folk selv begynder at betale for det store arbejde der ligger i at lave f.eks. PS.

//Beach
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. december 2001 - 23:39 #8
Nu det ikke fordi jeg vil starte en piratkoperings debat her men for mig kan det være total lige godt om han har en orginal eller pirat. Han har nogle spørgsmål som han gerne vil have besvaret. Hvis du tager samtlige spørgsmål om photoshop ja enda alle programmer kan du finde alle de spørgsmål i en eller anden manual eller en eller andet bog eller en eller anden link.
Det der er fedt ved sådan nogle forums som dette er at du ikke behøver at læse tykke bibler igennem eller 1000 siders manualer igennem for at få et svar, man opretter ganske simpelt et spørgsmål og får svar inden for 15 min normalt.
Jeg ved ikke hvad du bruger eksperten til men jeg bruger den til feks. det jeg lige har skrevet.
Jeg har ikke lyst til at gætte på hvor han har fået programmet fra eller om han har fået lov af sin mor eller sin tante at downloade det. For mig handler det om at hjælpe gutten der åbenbart har et eller flere spørgsmål han gerne vil have besvaret.

Hilsen Michael
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 23:42 #9
Tak allesammen.

Beach> Har du overvejet at vi er nogle som måske har Photoshop installeret på arbejdet hvor man sidder og arbejder. Jeg er i øjeblikket i praktik i en prepress virksomhed, og tro mig jeg stiller masser af spørgsmål der, men disse kunne de par stykker jeg snakkede med altså ikke lige svare på, og derfor tillod jeg mig altså at spørge her.

Det var så åbenbart ikke i orden fra dit synspunkt, men jeg siger i hvert fald mange tak for de gode links jeg fik fra de andre her på spørgsmålet.

Nu vil jeg gå lidt på opdagelse :-)

Robert
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 23:45 #10
Og som michael-k siger så fuldstændig korrekt, så har jeg altså også 3-4 manualer og andre bøger liggende til Photoshop som jeg har læst igennem, og de har da også lært mig meget, men disse ting vidste jeg ikke lige, så istedet for at læse det hele igennem så var det s** da lettere lige at stille spørgsmålene her.

Jeg har i hvert fald ikke en bog der går så grundigt igennem værktøjsbaren som linket fra retaxes gør...

retaxes> jo den er på engelsk, og den der side du har henvist til er temmelig genial
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 23:45 #11
øhh, beach> manden arbejder hver dag med quark, at han så ikke er så meget inde i Photoshop betyder ikke at han bruger noget ulovligt, men bare ikke kender den til bunds som du gør det.
Så det er ikke forkert at spørge andre til råds
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 23:47 #12
beach> se her på linken http://www.eksperten.dk/spm/146742
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 23:50 #13
robse> var du interesseret i tippet, som ikke er ulovligt, det er en svipser fra Adobe der gør at man ved at hente en update 6.01 på dansk, og installerer på den engelske får du dine menuer på dansk.
Der er en eller 2 funktioner der går tabt, men det er til at leve med.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 23:51 #14
Og så vil jeg da endnu en gang sige tak for points.

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede robse2000 Nybegynder
14. december 2001 - 23:55 #15
Jamen jeg vil da hellere have mine menuer på engelsk... faktisk forstår jeg lettere tingene på engelsk end på dansk. Har også snart fået has på mine problemer. Men ellers tak

Jeg lukker tråden.
Avatar billede michael-k Nybegynder
14. december 2001 - 23:55 #16
ja vil også tak for point :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. december 2001 - 00:08 #17
robse2000> det er ok, andre kunne måske bruge fidusen som er hentet her på eksperten
Avatar billede Beach Mester
15. december 2001 - 00:15 #18
Som eksperten skriver i reglerne:
Eksperten.dk skal bruges til lovlige formål. Det vil sige, at det ikke vil blive tolereret, hvis der er brugere, der søger efter warez (pirat-software), mp3 filer, serienumre eller anden form for informationer, der kan bruges til ulovlige formål.
Dette kan tolkes på flere måder og bliver af mig tolket på den måde at folk der har eller arbejder prof. med PS har svar på disse spørgsmål da omtalte skema følger med hver licens der bliver købt.
Så fra mit synspunkt så har vi stadig tale om en der søger spørgsmål som på ca. 10 sek. kan findes i omtalte tabel. Kan man ikke det (firma eller ej) så kan der da kun være tale om et ulovligt produkt! Jeg har desvære selv arb. i et firma (Sattelite A/S) som havde en licens til over 100 maskiner. For det første så er det ulovligt ifgl. dansk lov, for det andet så kommer jeg selv til at betale nogle tusinde procent mere for programmet fordi folk ikke kan finde ud af at betale for det de bruger.
Så jeg kan desvære ikke give nogen snor her.

>>>robse2000
Hvis du arbejder i en \"prepress virksomhed\" så vil jeg anbefale dig at give dem fingeren da de ikke aner en brik om det som de skulle leve af. De genveje som du søger bliver bruge mange hundrede gange i sådane firmaer..... Hver dag!!!!! Er det bare et dække for at stille disse spørgsmål så vil jeg bare sige at du er et fjols. Sorry formuleringen men altså helt ærlig. Det er det samme som at spøgre en kassearbejder i Bilka hvor kasseapperatet er!

>>>michael-k
Det kan da godt være du ser igennem fingerne med ulovligheder, men det vil jeg egentlig skide på sagt på godt dansk! Folk der begår kriminalitet bør bøde for det eller.... Hvad er din mening om det?
Hvor går din egen grænse?

Selv så lever jeg bla. af programmer som PS og mener derfor at de produkter jeg fremstiller ikke bør sidestilles med folk der laver de samme ulovligt. Det er (groft sat) det samme som at hver gang du fik 100,- dask i løn så satte jeg min printer til al lave en 100 ´krone sedel. Hvis vi skal ud og handle i den samme butik hvordan ville du så have det når jeg hiver den ene sedl efter den anden op af lommen og samtidig bare griner dig op i fjæset og siger at du da bare kunne lave dem ulovligt, Eksperten.dk skal nok vise dig hvordan! Hvor fedt er det?????

//Beach
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. december 2001 - 00:41 #19
Nu syntes jeg vi skal stoppe, min mening om piratkopering har ingen relavans til spørgsmålet. Den dag jeg skal lufte den kommer den også frem  så sov godt drenge og hyg jer
Avatar billede m-lab Nybegynder
16. december 2001 - 20:08 #20
Beach: Hvem mon har trådt på din sukkermad. Det må være et trist liv at ha\' hvis den eneste fornøjelse er at køre på med sådan en bandbulle. Ovenikøbet med indtil flere slag under bæltestedet. Lad også mig citere lidt fra reglerne:
\"Useriøse svar eller kommentarer er \"støj\" for os alle, og ikke mindst til gene for den person, som til tider under tidspres, har brug for hjælp.\"

Du har da ret i at flere af spørgsmålene er simple for en erfaren bruger af PS.., og at man - i dette men såmænd også i mange andre spørgsmål - må undre på om ikke folk kender begrebet hjælp i de enkelte programmer. MEN der er også et moderne dansk ordsprog der siger \"Hvis alt andet glipper, så læs manualen\".

Jeg kunne ikke dy mig for at se under din profil.
Gu\' ve\' hvor mange ASP-hajer der sidder og synes du er en tumpe (du har jo brugt en del skatteplagede kroner på at købe licenser så en drengerøv kan man vel ikke kalde dig) når nu du ikke selv kan finde ud af dette og hint vedr. ASP. Herregud, selv svarene på_dine_spørgsmål findes vel også et eller andet sted i en manual, en tutorial, i et mangelnde mellemrum eller et helt andet sted.

Nu er det så givetvis bare sådan for dig også at Eksperten er et hyggeligt forum at bevæge sig rundt i.., hvor man kan få et hurtigt seriøst svar fra folk der har sådn\' et på rede hånd.., når man er på skideren med selv simple spørgsmål.

Synes du ikke det skulle fortsætte sådan..?

NB: Jeg kiggede også lige indenfor på din hjemmeside. Den backknap der er på http://home3.inet.tele.dk/ajensen/html/sw.htm virker ikke..! ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. december 2001 - 20:20 #21
;o)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 13:04 #22
;)