Avatar billede sinatra Nybegynder
14. december 2001 - 17:58 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

RAM 1 stk. 512mb eller 2 stk. 256mb ?

Jeg har lige nu 128mb ram, som optager et af tre slots.

Jeg vil sætte 512mb ram mere i.

Har det nogen betydning (i så fald hvilken?) om jeg sætter

1 stk. 512mb ram modul i et af de ledige slots

eller

2 stk. 256mb ram moduler i de to ledige slots?

og

Er rækkefølgen af ram-modulerne ligegyldig?

...... hvor køber man de billigste ram i Århus?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 18:05 #1
Ja, det er ligegyldigt, du skal bare være sikker på at bundkortet understøtter 512 MB klodser.

Prøv www.shg.dk De ligger i Viby og er for det meste rimelig billige.
Avatar billede whatever Nybegynder
14. december 2001 - 18:05 #2
Om det har betydning afhænger af dit bundkort og dets chipsæt. Du skal være opmærksom på, at visse intel chipsæt, bla. 815E har en bregrænsning på 512MB RAM. Og mange Intel chipsæt ikke kan køre med 512MB\'s moduler.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 18:06 #3
Hvilket bundkort er der tale om ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:06 #4
du kan gøre begge dele, men check om din bios/PC kan kapere så meget RAM, det står i manualen.

Du kan stort set mixe dem som du vil.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:06 #5
Priser: prøv hos www.edbpriser.dk
Avatar billede kunze Nybegynder
14. december 2001 - 18:22 #6
www.prc-data.dk har i en år række været billigst med ram.
Køb 1x 512 mb da der så senere er mulighed for udvidelse.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 18:25 #7
Ligger det i Århus ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:26 #8
en 512Mb ram må også være hurtigere hvis man går helt ned i marginalerne, kredsløbet har jo kortere vej, og det er jo en gylden regel i elektronik.
Avatar billede sinatra Nybegynder
14. december 2001 - 18:33 #9
Chipset:

VT82C694X (VIA Apollo Pro 133A)
VT82C686A

Memory:

3 168-pin DIMM sockets
Supports PC-100/PC-133 SDRAM and VCM SDRAM
Supports up to 1.5GB(Max)
Supports only 3.3V SDRAM DIMM
Supports 72bit ECC type DRAM integrity mode.
Avatar billede nikolan Nybegynder
14. december 2001 - 18:38 #10
512Mb
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 18:44 #11
1.5Gb så kan du jo have et par 512Mb ram - WOW
Avatar billede kunze Nybegynder
14. december 2001 - 20:00 #12
sinatra > Det er sq godt klaret for en bambus maskine... Nice nice...

Det ligger vist ikke i Århus. Hvorfor skal det da det ? Du bestiller bare over nettet :)
Avatar billede msmows Nybegynder
14. december 2001 - 20:07 #13
prc ligger i viborg
Avatar billede kunze Nybegynder
14. december 2001 - 21:45 #14
Ok... Men i vore dage handler man jo ikke it udstyr i \"fysiske\" forretninger. :)
Hvem er d** nok til det.. Hæhæ..
Avatar billede msmows Nybegynder
14. december 2001 - 22:34 #15
Dem der ved hvor prisen er i orden, hvor servicen er god og som har lyst til at se levende mennesker udlevere varen til én. ;O)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 22:36 #16
Det sker da også ved køb på nettet, iform af postbudet :o)
Avatar billede kunze Nybegynder
14. december 2001 - 22:59 #17
msmows > Tjae... I butikker som Fona, TDC, Merlin og 2Tal kender de ikke til service. Ihvertfald kun i et begrænset omfang.

Det bedste sted jeg har købt udstyr var en lille bitte biks ovre i Jylland. Der var vel 10 m² butik eller sådan noget.. To hyggelige gutter kørte det og magen til service har jeg aldrig set!

Jeg vil give dig ret i at det er rart at se levende mennesker. Dog er kontakten meget upersonlig i en større butik :)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 23:02 #18
På en kedelig lørdag er det altid morsomt at gå ind i en Fona el. lign. og stille spændende spørgsmål til en specifik maskine. - Ikke så ofte man møder en der ved mere end det der står skrevet på skiltet.
Avatar billede kunze Nybegynder
14. december 2001 - 23:15 #19
lol
Avatar billede bullet! Nybegynder
15. december 2001 - 01:44 #20
kunze> Ja det er nemlig pænt gået af en Bambus maskine ;o)

kludedukken>> ja det fatter nul og niks :o)
lol
Avatar billede msmows Nybegynder
15. december 2001 - 02:18 #21
>kunze, de butikker du nævner, kan jeg kun give dig ret i er elendige. Nogle af de steder hvor man kan handle via nettet, kan man også handle direkte (især hvis man er en god kunde)og det er ofte hyggeligt. Især steder som den du nævner.
Oplevede på et tidspunkt, i en Merlinbiks, at skulle købe udstyr for en ca. 15.000,-kr for en kammerat, ekspedienten blev spurgt om varen, som var i Merlins tilbudsavis. Jo den havde de da, men den stod i kælderen og var ikke pakket ud, tror du fjolset gad hente det, næh nej.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2001 - 13:08 #22
Kig på http://www.edbpriser.dk for nogle af priserne i Århus (kig på Frederiksgade eller sådan noget - der er masser af computerforretninger).

Jeg synes nu du burde vælge 512 mb blokken hvis dit bundkort understøttet denne. Ellers må du nøjes med 2x 256.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 13:10 #23
skovenborg > Du bidrager med gl. nyt. edbpriser er foreslået.
Avatar billede kunze Nybegynder
15. december 2001 - 16:06 #24
msmows > Kender det... Det er helt ustyrligt! Jeg oplevede engang en kunde i en Fona bix.. Han skulle bruge nogle CD skiver til musik. De havde både billige og dyre men ekspedienten sagde at kun de der var specielt fremstillet til musik ville virke. De kostede 38 kr stk.!! De cd\'er til ca. 10 kr stk. som de også havde er jo lige så gode! Han kunne forøvrigt have gået ca. 100 meter til en Zitech forretning hvor de sælger 10 cd\'er for 70 kr.. Eller 50 for 250 kr.
Avatar billede sinatra Nybegynder
17. december 2001 - 09:33 #25
Hvem har sagt, det var en bambusmaskine?

Nethandel er såmænd OK, men hvordan får man postbudet til at komme samme dag?
Avatar billede kunze Nybegynder
17. december 2001 - 23:57 #26
sinatra > Bambusmaskine er et ord man bruger om maskiner som har lidt for meget med østen at gøre. Det er et gammelt udtryk så tag det ikke bogstaveligt! Fujitsu er helt fint.. Jeg har selv haft en og den fungerede problemfrit :)

-Kunze
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 09:27 #27
De første japanske motorcykler blev såmænd kaldt for riskogere pga. det høje omdrejningstal deres motorer kørte med.
Avatar billede kunze Nybegynder
18. december 2001 - 12:54 #28
retaxes > Ja... Men at det lige netop er ris skyldes nok at de spiser meget af det dernede :)

Man kalder dem da stadigvek riskogere... :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 13:02 #29
tror jeg nok - yamaha = jeg mad ha
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 13:03 #30
var det ikke også japanerne der opfandt de aluminiumsbeholdere der sidder på deres motorcykler, man kunne jo mistænke dem for at koge ris i dem når de kører ;o)
Avatar billede kunze Nybegynder
18. december 2001 - 15:06 #31
retaxes > Ikke noget med at provokere Yamaha.. De har lavet verdens lækreste motorcykel.. Yamaha Virago XV1100 Gold.. Den slår samtlige Harley\'s med flere længder.. :)

De opfinder mange grumme ting dernede :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 15:41 #32
hvis det er den jeg tænker på, ja så er den bare superlækker
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 15:45 #33
Avatar billede kunze Nybegynder
18. december 2001 - 16:54 #34
retaxes > Hmm.. Dragstar, V-star o.a. siger mig ikke noget... Ser du... Man skal tilbage til slutningen af 80\'erne. Der lavede Yamaha deres flotteste modeller. Min scanner er død lige for tiden så jeg kan ikke vise jer billedet af en \"rigtig\" XV1100 :)

Den der du linker til er også lidt kold.. Der mangler \"guld\" til at give den liv. Der skal guld til før et ur bliver levende. Hehe :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 16:57 #35
problemet var at der var en hulens masse bikes, så da jeg havde brugt 10 minutter sendte jeg den der
Avatar billede kunze Nybegynder
18. december 2001 - 17:00 #36
retaxes > Ok.. Jeg leder på livet løs efter et billede af en guld udgave fra 86-88. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 17:08 #37
fint
Avatar billede kunze Nybegynder
18. december 2001 - 17:28 #38
Der er en masse billeder af XV1100. Men ingen af \"Guld\" udgaven.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 17:47 #39
;o) skidt med det, jeg har ikke råd til den og er blevet for gammel til at suse rundt som i mine unge dag (Adler 250)
Avatar billede kunze Nybegynder
18. december 2001 - 18:42 #40
retaxes > Hehe ok... Jeg glæder mig til at blive gammel nok... :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. december 2001 - 19:46 #41
kunze> Adler 250-Alder 250 ;o)
Avatar billede kunze Nybegynder
18. december 2001 - 22:57 #42
retexes > Jamen dog ;)