Avatar billede cmcm Nybegynder
14. december 2001 - 16:35 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Athlon XP 1400Mhz kører kun 1050Mhz... hvorfor ??

Jeg har lige købt en AMD Athlon XP 1400Mhz (1600+) og den kører kun 1050Mhz. Jeg har et nyt MSI K7T266 Pro2 bundkort, og jeg har ikke ændret noget ved indstillingerne... skal jeg det ?? Skal jeg selv angive multiplier eller lignende før det virker ??
Avatar billede soreno Praktikant
14. december 2001 - 16:37 #1
1050*1,00 = 1050
1050*1,33 = 1396,5
det vil sige at du kører med 100Mhz, og for at udnytte cpu\'en skal du kører 133Mhz.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 16:46 #2
Og det skal ændre i BIOS.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 16:47 #3
Du skal ændre \"DRAM Clock\" eller noget der ligner til 133 mhz.
Avatar billede cmcm Nybegynder
14. december 2001 - 17:19 #4
SÅ snart jeg ændre den fra 100Mhz til 133Mhz, så kører den ikke. Så skal jeg ned og \"Clear CMOS\" på bundkortet før den gider igen. Jeg fatter det heller ikke helt. Jeg kunne heller ikke sætte den til 133Mhz da jeg kørte med min Duron 750Mhz. Jeg har Crucial ram, så der kan problemet jo ikke ligge.

Er der nogen der kender MSI-bundkortet ??
Avatar billede AKjeldsen Novice
14. december 2001 - 17:22 #5
Du kan læse dig til i din manual til bundkortet at du skal bytte om på en jumper.

-Kjeldsen
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 17:41 #6
Tror ikke der er nogen jumper der skal ændres på det kort.
Du skal gå ind i BIOS. Derefter går du ind i \"hardware monitor setup\" og der ændre du \"CPU FSB clock\" til 133 (den står sikkert på 100) og tjek samtidig at multiplieren står til 10.5.

Derefter skal du huske at save indstillingerne ved at trykke \"y\" ved forspørgelsen når du går ud af BIOS.
Avatar billede cmcm Nybegynder
14. december 2001 - 22:53 #7
Har jeg prøvet. Den fryser fast, og kan ikke køre før jeg igen nulstiller bios\'en.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
14. december 2001 - 22:55 #8
Bruger du PC133 Ram ?
Avatar billede cmcm Nybegynder
15. december 2001 - 00:27 #9
Nope... har en 256mb Crucial DDRram-klods. Den skulle vist gerne kunne køre over 300Mhz
Avatar billede cny Nybegynder
15. december 2001 - 09:12 #10
Jeg havde samme \"problem\" med min T-bird C 1400Mhz, men jeg ændrede bare FSB fra 100 til 133 Mhz
i min ASUS A7V133 bios, og derefter kører jeg 10,5*133 dvs.~1400Mhz. Havde ingen UPS med det.
Avatar billede cny Nybegynder
15. december 2001 - 09:14 #11
Er dit bundkort 100% kombatibel med Athlon XP processoren. Det kan være her problemet er !
Avatar billede AKjeldsen Novice
15. december 2001 - 09:55 #12
Flyt jumperne på bundkortet.

-Kjeldsen
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
15. december 2001 - 10:17 #13
Hejsa.....

Dit mobo skulle gerne kunne \"nappe\" en processor op til 1800+.......:O)

Faldt lige over noget andet interessant.......du har jo VIA chipset.....har du hente opdateringerne til dit chipset ????

Hvis ikke, kan de hentes her.......:o)

http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1

Prøv lige at få dit chipset opdateret, og så gør som de andre skriver........få ændret din FSB til 133 Mhz........

Good luck

Mr.Athlon
Avatar billede cmcm Nybegynder
15. december 2001 - 14:01 #14
Mange tak for alle svarene. Problemet er som følger;

Når jeg sætter den til 133Mhz på bussen, og multiplieren til 10,5, så skriver den godt nok Athlon 1600+ under startop, men den fryser inden den når at starte Windows helt. Jeg kører Windows XP med de nyeste Via drivere (4in1436v) samt de nyeste Miniport-drivere. Jeg har også den nyeste bios, så der skulle alt jo også være helt okay. Og WinXP er helt friskinstalleret uden alt muligt gejl.

Bundkortet understøtter Athlon XP 100% så det er heller ikke det.

Det er virkelig underligt at den fryser, for softwaremæssigt er det hele jo up-to-date !!!
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
15. december 2001 - 19:41 #15
Jeg er ret sikker på at det IKKE er software baseret......det ligger måske i dine RAM. Har du evt. mulighed for at smide en anden klods i, og det må gerne være en 133 Mhz. klods, for så kan det jo tjekkes på den måde.

Lige nu hælder jeg lidt til at dine RAM måske har en defekt, eller at de ikke er på mere 100 Mhz.....det kunne godt tyde på det.

Skal lige høre dig. De ting der sidder on-board, men du IKKE bruger....det har du disablet i BIOS ?

Har du prøvet at \"load setup default\" i din BIOS ?
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
15. december 2001 - 19:44 #16
Har lige kigget lidt på din RAM fabrikant, og det kan ikke være fordi dine RAM er forkerte....for de leveres jo sådan.......så måske de har defekt, når de skal yde mere 100 Mhz.....
Avatar billede kludedukken Nybegynder
15. december 2001 - 19:44 #17
mr.athlon > Jeg har haft samme mistanke men der er tale om DDR-Ram og derfor skulle det jo ikke være muligt.
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
15. december 2001 - 19:49 #18
kludedukken> Præcis.....men jeg er nu ret sikker på at det kun kan være de RAM, der har en eller anden \"ting\"....:o)
Avatar billede cmcm Nybegynder
16. december 2001 - 14:53 #19
Heg har prøvet \"load setup default\" osv, og jeg har også prøvet at cleare Bios på bundkortet, men det gør ingen forskel. Jeg har også disablet alt på bundkortet som jeg ikke bruger (raid, usb, gameport, mm.)

Måske er det ram\'ene... der er vel næsten igen andre muligheder !?!?!
Avatar billede larssoe Nybegynder
30. december 2001 - 03:52 #20
Jeg har netop købt en Ahtlon Xp 1600+ og et Soltek SL-75DRV2 bundkort.

Desvære har jeg nøjagtig samme problem...
Den vil kun køre 100 Mhzpå bussen.

Hvis du eller andre har fundet en løsning vil jeg meget gerne høre.
Avatar billede cmcm Nybegynder
30. december 2001 - 13:18 #21
Jeg har faktisk fået min til at køre. Jeg fandt ud af at ureoligt mange havde samme problem som jeg havde. Løsningen for mig var at ændre på ram-indstillingerne i bios\'en. Det jeg gjorde kan du se herunde, men jeg tager ikke ansvar for noget. Det er skrevet til mit MSI-board, og det hedder måske noget andet på dit mobo !

Element            Før      Efter
SDRAM Frequency    SPD      SPD
CAS Latency        2.5      2
Precharger          3T      2T
Pulse              6T      5T
RAS to CAS          3T      2T
SDRAM 1T            DISABLED ENABLED
Fast Command        DISABLED ENABLED

Sig til hvad der sker :o)
Avatar billede cmcm Nybegynder
30. december 2001 - 13:21 #22
Jeg vil bare lige sige mange tak for hjælpen til jer alle. Jeg skal jo have lukket emnet her, men lad os lige se om vi ikke kan hjælpe \"larssoe\" først :o)

Pointene har jeg besluttet skal gå til \"mr.athlon\" da det var ham der var tættest på mht. hvor problemet lå.

Endnu engang, TAK !!!
Avatar billede larssoe Nybegynder
30. december 2001 - 14:15 #23
Det lydet godt at du har fundet en løsning på problemet hos dig!

Jeg har prøvet at ændre mine ramindstillinger i bios, men desværre uden held.

Der findes følgende muligheder.
Current FSB frequency  100 (kun ændres med dip)
Current DRAM frequency 133 (kan ikke ændres)
DRAM Clock            SPD
DRAM CAS Latency      2,5 (har bl.a. prøvet 2)
Bank Interleave        Disabled
DRAM Burst Length      4
DRAM Queue depth      2 level
SRAM command rate      2T
System performance    Normal (fast, faster)
DDSkew level          [00] ([01], [02],...)

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige indstillinnger.
cmcm-> Har du nogen ideer eller skal jeg bare prøve løs??

Avatar billede cmcm Nybegynder
30. december 2001 - 14:37 #24
Jeg kender desværre ikke bundkortet, så du må nok hellere bare prøve dig frem :o)

Men ellers... opdater til den nyeste bios, og ellers kan du jo prøve at oprette \"spørgsmål\" her på eksperten.dk som hedder noget med \"Soltek SL-75DRV2\". Måske er der andre der har erfaring med det !?!?

Jeg lukker emnet nu, da jeg jo har fået svar på det jeg ville have :o)

Mvh
Tim
tim@kreativitet.nu
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
31. december 2001 - 09:54 #25
Takker for points.....:o)
Glad for at du har fået det til at køre, og godt nytår....