Avatar billede jgc Nybegynder
05. april 2000 - 15:07 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

NT og stor harddisk

Jeg kan ikke få min NT (4.0US) til at se hele min harddisk (20,5 Gb) - den vil kun se de første 8 Gb.

Der er ikke noget mærkeligt i at installationscdrom'en (på SP1) ikke kan se mere end 8Gb - men efter opgradering til SP5 (nu SP6a) burde jeg kunne komme i kontakt med resten af drevet - eller hvad?

Kan jeg bruge driveren (ftp://ftp.microsoft.com/bussys/winnt/winnt-unsup-ed/fixes/nt40/atapi/ATAPI.EXE) fra MS til noget uden at geninstallere hele baduljen?

Avatar billede ckrame Nybegynder
05. april 2000 - 16:43 #1
Er du sikker på at dit bundkort understøtter harddiske over 8GB. Prøv evt. at gå ind i bios'en og se hvad din bios sætter harddisken til
Avatar billede jgc Nybegynder
05. april 2000 - 16:46 #2
Bios understøtter bestemt harddiske over 8 Gb. Jeg kan sætte 3 forskellige "modes" til harddisken:
- Normal (der kun går til 8 Gb)
- LBA
- Large

Har prøvet alle sammen, ligesom jeg har prøvet selv at sætte parametre for Heads/Cylinders etc.

Bundkortet er et Soyo SY6BA+ IV med Award bios.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
05. april 2000 - 18:53 #3
Du skal downloade en ny version af ATAPI drivers

Hvis du prøver at installere Windows NT 4,0 på en stor Harddisk (over 8 Gb), kan dette ikke lade sig gøre. Der skal en ny Atapi.sys Driver til, da den der følger med Windows NT 4,0 kun understøtter 8 Gb !

Hent den nye Atapi Driver på ftp://ftp.microsoft.com/bussys/winnt/winnt-unsup-ed/fixes/nt40/atapi/ATAPI.EXE Denne fil udpakker du og ligger ned på en diskette, lav derefter de 3 installations disketter til NT, Boot på nummer 1 og når du første gang ser en blå baggrund, SKAL du trykke på "F6", der sker ikke noget lige med det samme, men efter diskette nummer 2 skal du fortælle hvilken kontroller du vil bruge, her skal du trykke "S" og derefter vælge "Other" og sætte disketten i med den nye ATAPI Driver, herefter er det bare derudaf !

hanno's chance...
Avatar billede jgc Nybegynder
05. april 2000 - 19:07 #4
Men betyder det at jeg skal geninstallere die ganze schweinerei (undskyld sproget?)
Avatar billede hanno Nybegynder
05. april 2000 - 19:25 #5
Har du oprettet en partition med de resterende GB ??? eller ??

\\Hanno
Avatar billede jgc Nybegynder
05. april 2000 - 20:34 #6
Hele drevet er som nævnt 20,5 Gb

NT har hele tiden kunnet se 8. Fra starten formaterede jeg 4 (det maksimale en normal NT-installation kan håndtere) som NTFS. Jeg har efterfølgende formateret en partition mere på 1 Gb (FAT).
Avatar billede hanno Nybegynder
05. april 2000 - 21:07 #7
Det vil så sige at du godt kan "se" hele din harddisk, men det du gerne vil er at have NT liggende på en 20 GB partition ? Eller er det forkert ?? Hvis ja, har du et problem da Windows NT 4,0 ifølge de store bibler kun kan have en system partition på ca. de 8 Gb, men du kunne prøve at sætte din Harddisk over i en anden maskine med Windows NT og der oprette en disk på 20 GB i NTFS og derefter sætte den tilbage og prøve at installere Windows NT på den.... Eller hvis du har mulighed for det, bruge Windows 2000´s installations program til at formatere din 20 GB Harddisk i NTFS (Det kan den godt) afslutte Windows 2000 installationen og prøve at Installere Windows NT 4,0....

\\Hanno
Avatar billede jgc Nybegynder
05. april 2000 - 22:00 #8
Nej - forkert opfattet.

Bios kan se 20,5 Gb - NT kan se 8. Jeg vil ikke have NT ind på én 20 Gb partition, men blot have mulighed for at partitionere de manglende 12.

PS: På arbejde har jeg installeret NT på en 10Gb systempartition. Tricket er at oprette og formatere drevet inden installationen. Det har jeg ikke kunnet gøre denne gang.
Avatar billede jlc Nybegynder
05. april 2000 - 22:29 #9
Hej jgc

jeg mener at have givet en af dine kollegér svar i dag, men vores svar var den nemme løsning, Partition Magic.
Avatar billede jgc Nybegynder
05. april 2000 - 22:44 #10
Hej jlc. Hvem af mine kolleger har du haft fat i?

Partion Magic kan sikkert klare det - men jeg ville jo gerne løse problemet uden at bruge ekstra penge.
Avatar billede jlc Nybegynder
06. april 2000 - 20:37 #11
Hej Jgc

Hvis du er John fra FLSP - så har jeg haft fat i Henriette, som også nævnte at i jo havde PM.

Jeg har kun gættet på hvem du er, grundet det hele var sammenfald og at du lige startede med J - som John jeg kender fra FLSP

Når du så går i gang med at gætte - så er det Lund du har fat i, hvis altså du er John - så ved du hvem jeg er - ellers er dette jo blot en lang smøre hvor vi blot forvirrer hinanden.

jlc
Avatar billede jgc Nybegynder
09. april 2000 - 20:10 #12
Kære Lund/jlc - jeg aner ikke hvad FLSP er - så jeg tror du er gået galt i byen.

/Jens
Avatar billede jlc Nybegynder
09. april 2000 - 22:04 #13
Ja det kan jeg se nu, der var bare så mange ting der passede til den person som jeg kendte, bla initialer, problemet og at det var nøjagtig samme dag som han havde spurgt gennem en kollega :))

Sorry...
Avatar billede jgc Nybegynder
14. april 2000 - 13:02 #14
Er der ikke nogen der kan komme med en løsning. Jeg vil gerne vide om jeg kan bruge Atapi.sys driveren uden at reinstallere hele skidtet.

Hanno - jeg har ikke mulighed for at benytte en Win2K cd-rom. Jeg kan godt sætte disken over i en anden maskine - men kun med stort besvær. Der må være en nemmere løsning.
Avatar billede mega Nybegynder
17. april 2000 - 15:37 #15
jeg undre mig lidt over hvad det endlig er i sidder og diskutere, da jeg fint kunne se, partionere, og formatere min 17.2 GB disk da jeg for noget tid siden fik den. Det var iden jeg overhovedet fik installert SP6.
Avatar billede jgc Nybegynder
17. april 2000 - 15:47 #16
Det er da godt for dig - men jeg kan altså ikke se hele min disk. Hvis du har installeret din 17.2 Gb disk som harddisk nr. 2 er der sikkert ingen problemer. Problemet opstår når man (jeg) skal installere et system fra bunden med WinNT. Her kan man ikke se hele disken med mindre man benytter metoden med Atapi.sys driveren. Mit problem er nu, at jeg ikke lagde den opdaterede atapi.sys driver ind fra starten. Jeg vil gerne finde ud af om jeg er nødt til at geninstallere hele NT eller om jeg kan lægge den nye ATAPI.SYS ind hvor jeg er nu.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
24. april 2000 - 03:20 #17
bare læg den ind nu!!!
Avatar billede stig-b Nybegynder
24. april 2000 - 11:01 #18
Hej. Jeg havde samme problem som dig. NT maniacs svar virker, men om du kan lægge driveren i senere ved jeg ikke. Jeg har kun prøvet det fra starten med hele "schweinereiet". Derefter har NT ingen problemer med at finde en stor disk. Min er på 27 og gører fint med NT. Men prøv at lægge driveren i uden at geninstallere og se, hvad der sker. :-) Stig
Avatar billede jgc Nybegynder
24. april 2000 - 12:33 #19
OK - jeg prøver - vender tilbage med resultatet.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
24. april 2000 - 13:09 #20
jgc>> ellers mener jeg du kan gå idn i kontrolpanelet under SCSI devices og opdatere driveren til IDE controlleren og så vælge din diskette
Avatar billede jgc Nybegynder
24. april 2000 - 13:42 #21
Det virker ikke umiddelbart. Måske er det fordi jeg benytter Intel PIIX PCI Busmaster IDE Controller? Jeg kan, fra SCSI-kontrolpanelet godt installere den nye Atapi-driver - men så skal jeg vel fjerne PCI-kontrolleren? (Jeg mener at have læst at man absolut ikke må have 2 IDE kontrollere kørende samtidigt).

Versionsnummer på PIIX-driveren er: 2.02.0, 10/21/97

Kan den evt. opdateres??
Avatar billede cyberesben Nybegynder
24. april 2000 - 16:59 #22
jeg tror det bedste er at smide den nye atapi.sys ind
Avatar billede jgc Nybegynder
24. april 2000 - 23:31 #23
Halli hallo - det virkede. Vupti, og tak til cyberesben m.fl.
>>ntmaniac hvis du er hurtig, så læg et svar ind, så er der point til dig også.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. april 2000 - 23:21 #24
det var så lidt
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
27. april 2000 - 10:23 #25
Jeg var for langsom =)
Avatar billede unicorn Nybegynder
23. maj 2000 - 23:38 #26
Lige en bemærkning om NT4...
Den kan ikke se mere end 8.4 Gb ved installationen, da den er lavet inden de store HD'er kom.
Men ved at installere SP4 (eller højere) efter installationen, så opdateres NT's og hele HD'en kan ses.
Det er kun på IDE at fejlen opstår, på SCSI er der ikke noget problem. Bare husk at der er en fejl i NT, så C: drevet må max være 2Gb - ellers er den MEGET langsomere som filserver.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
24. maj 2000 - 11:57 #27
unicorn>> det er ikke helt rigtigt, man kan bare kopiere i386 mappen ind på HD og så udskifte atapi.sys med en ny version, så kører det som en drøm med store diske!