Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 21:38 Der er 43 kommentarer

ASUS A7V133-C (Rev. 1.05) - gider ikke boote

Hej!
Jeg er den fandens uheldige ejer af et ASUS A7V-133C motherboard. Efter at have sendt det retur til reparation (efter at have forsøgt forgæves i en uge at få det til at køre) og har fået et nyt retur, så virker lortet ikke :-((((((

Jeg har fået et ASUS A7V-133C Rev. 1.05 retur istedet, og det lort ser ikke ud til at virke. Jeg tænder maskinen, den finder RAM, alle drev, CPU og alt er tilsyneladende i orden. Derefter viser den så oversigten over PCI kort og systemet.

Og så sker der nada: Den booter ikke, fra hverken CDROM-drev, diskette, harddiske. Og ja (inden nogen kommer med dumme svar om at bootdrev ikke er sat op i BIOS mfl.), jeg har sat bootdrev op i BIOS, forsøgt at slå drev fra og til m.m..
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. december 2001 - 21:44 #1
kablerne fra kontroller til enhederne?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. december 2001 - 21:45 #2
man kan vel gå ud fra at den har virket hos forhandleren
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 21:54 #3
retaxes>>
Kablerne fra controller til enhederne? Om de er sat i eller om de fungerer? De fungerede i det andet A7V133-C bundkort jeg havde, samt i min anden comp, samt i en helt fjerde comp. Og ja, de sidder i controlleren... Den finder alle HDDs, diskette, CDROM, tastatur, PCI-kort og AGP-kort som den skal...

Og om den har virker hos forhandleren? Vel må man gå ud fra, men jeg har skrevet til dem - om ikke andet så for at høre om de har pillet ved det eller noget...
Avatar billede zhark Nybegynder
13. december 2001 - 21:59 #4
Når den nu stopper i bios... PCI og system. Står der ik\' noget? Den kræver jo helt klart en ÆNDRING af/i bios
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 22:05 #5
Det lyder næsten som om den venter på at få ordre på at boote fra et eller andet!! Lyder dumt ikk\'!
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 22:06 #6
zhark>>
Den står bare og blinker med tekstmarkøren (eller hvad fanden den lille dims nu hedder), ikke andet, ingen fejl eller noget...
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 22:06 #7
francke>>
Jo, det kunne du have ret i... Men der er ingen fejlbeskeder eller noget :-(
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 22:14 #8
Jeg har før været ude for at den står sådan et stykke tid og så går i gang!! Hvor længe har du ladet den stå og blimke??
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 22:16 #9
francke>>
Ca. 10 minutter
Avatar billede zhark Nybegynder
13. december 2001 - 22:17 #10
Det er korrekt nok, at give den lidt tid! Men ellers koad bios defaut - save, exit. Så må du optimere bios senere.
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 22:17 #11
Og den bider slet ikke på en diskette overhoved! Ikke bare en \"markering\"
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 22:17 #12
zhark>>
Ændring af BIOS? Hvordan gør man det, når man ikke kan boote fra diskette (og ikke liige har en BIOS-chip ved hånden)?
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 22:19 #13
tryk delete ved opstart
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 22:21 #14
Og setup defaults som zhark skriver!
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 22:21 #15
francke>>
Har jeg gjort ca. 27 gange...
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 22:22 #16
francke>>
Ingen \"A:>\" eller noget. Bare den lille tekstmarkør...
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 22:23 #17
Vil lige prøve at give den lidt mere tid...
Avatar billede zhark Nybegynder
13. december 2001 - 22:30 #18
Det kniber med at følge med i kommentarer m.v. her :)
Hvordan ændrer man i bios?
Til francke skriver du det har du gjort 27 gange... Jeg troede den STOD i bios og, at du havde gennemgået bios, med din manual ved siden af osv.
Avatar billede zhark Nybegynder
13. december 2001 - 22:45 #19
Når du starter op så hold \"ESC\" tasten nede, så skulle der gerne komme en menu frem med nogle valg muligheder!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. december 2001 - 22:56 #20
Nå, jeg skulle lige se noget i tv, The julecalender bl.a.

messy> et kontrollerkbale kan gå i stykker fra det ene øjeblik til det andet, det var derfor jeg spurgte!
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 22:59 #21
kontrollerkbale ?? :))
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 23:02 #22
zhark>>
Uh, den var lidt uklar så. Jeg har rodet rundt i BIOS og pillet hist og her, men uden held so far (har brugt manu). \'Pillet\' dækker også over at have loaded setup defaults en del gange. Prøver lige med ESC.

retaxes>>
Okay. Den finder som sagt alle drev uden probs, så jeg har svært ved at se at kablet skulle være defekt.
Avatar billede messy Nybegynder
13. december 2001 - 23:14 #23
zhark>>
ESC skulle bringe en menu frem? Well, not here. Anyway jeg ville så lige teste tastaturet og pillede så stikket ud til det. Da jeg tændte maskinen igen, hylede tingesten. Iflg. min manu betyder det:
\"CPU overheating
System running at a lower frequency\"
Om det er det ene eller det andet eller begge ved jeg ikke (det var et direkte citat fra manu).
Jeg tvivler dog på at CPU\'en overheater ved 35 C...
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 23:20 #24
Prøv dog at sætte frequency\'en ned!! Temp. måler kan vise forkert!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. december 2001 - 23:22 #25
controllerkabler for søren da...
Avatar billede francke Nybegynder
13. december 2001 - 23:27 #26
retaxes> rolig nu!!  :))

messy> Det kunne jo også være at den startede så!!
Avatar billede messy Nybegynder
14. december 2001 - 00:08 #27
francke>>
Har haft den underclocked... not helping... Og jeg tror faktisk temperaturen passer - CPU\'en står ligesom ikke og laver vildt meget ude i BIOS :-/
Avatar billede zhark Nybegynder
14. december 2001 - 00:18 #28
1) Hvad for en CPU har du (type/Frequence)
2) Hvad står der i bios Under \"Advanced\"... operating,CPU, Dram
  frequence?
3) Den HD du har ER den formateret (fra tidligere)
4) Kan ikke følge med i det her - har du kontrolleret at HD er jumper
  sat korrekt (master/slave) og hvilken kontroller sidder den på
Avatar billede messy Nybegynder
14. december 2001 - 00:43 #29
zhark>>
1) Athlon Palomino 1333 MHz (XP 1500+)

---
2) Det er faktisk lidt skummelt. Da jeg fik den var operating = x10, cpu = 100 og DRAM = 100. Sidenhen har jeg så sat den til operating = x10, cpu = 133 og DRAM = 133, men når man loader setup defaults sættes den til operating = x10, cpu = 133 og DRAM = 133.

---
3) Ja.

---
4) Min IDE setup:
Primary master:  Fujitsu harddisk (bootdrev)
Primary slave:    ASUS CDROM-drev
Secondary master: Maxtor harddisk
Secondary slave:  Ingenting

Min primary master HDD er umiddelbart til at være mit første bootdrev, og indeholder en partition med Win98 SE. Jeg har byttet rundt på rækkefølgen mellem hhv. CDROM-drev, diskette-drev og hdd.

Min secondary master HDD er stort set tom (indeholder vistnok nogle få tomme partitions - der var en del rod med det pga. mit andet bundkort smadrede løs på den).

---
Note:
Ja, jeg ved godt at der sandsynligvis skal køres en BIOS update, men det er pænt svært når maskinen ikke kan boote.
Avatar billede messy Nybegynder
14. december 2001 - 00:44 #30
Hovsa! Glemte noget: Ja, jumpers sidder selvfølgelig korrekt!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 01:06 #31
hvofor ikke flytte Cd-drevet over på den sekundære og maxtor over på primæren
Dit Cd-drev vil nedsætte hastigheden på din fujitsu

Bruger ATA66/100 80 leders kabler til din harddisk
Avatar billede messy Nybegynder
14. december 2001 - 01:25 #32
retaxes>>
\"Bruger ATA66/100 80 leders kabler til din harddisk\" <-- ??
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
14. december 2001 - 01:26 #33
Det der skumle med setup-defaults, er det ik fordi det er BIOS-defaults der er den allersikreste (grundlæggende) indstilling
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 01:31 #34
messy> Der skulle ha stået bruger du ikke ....
Er det ata66 eller ata100 harddiske du har?

mrmox2> jo, det er den indstilling hvor bios er optimeret til normal indstilling!
Avatar billede zhark Nybegynder
14. december 2001 - 02:13 #35
Det er korrekt hvad retaxes skriver, men - optimeret til normal indstilling er så bare ikke altid \"normal\" eller skal man sige optimal!
Min T-bird 1Ghz (på asus a7v133) kørte 750 Mhz, altså ved default!
Ved at sætte som User defineret kunne man så ændre (CPU clock = 7,5 - CPU frequence = 133Mhz og Dram = 133Mhz), så passede 7,5*133 med 1000Mhz CPU og ram altså 133Mhz... kort og godt: Default er ikke en optimeret indstilling, man må læse de enkelte punkter i manualen og se hvad der er default og hvad/HVOR... man kan optimere indstillingerne!
Avatar billede francke Nybegynder
14. december 2001 - 05:42 #36
Du kører jo lige på grænsen af hvad den kan!! Du skulle da have opgraderet bios inden du satte den CPU i!  http://usa.asus.com/download/mbdriver/soketa.htm
Asus A7V133-C ATX
CPU: AMD Athlon Thunderbird / Duron 550MHz-1,3GHz+
Socket: Socket A
Chip: VIA KT133A
FSB: 200/266MHz
Slots: 4 PCI / 1 PCI/AMR / 1 AGP Pro x4
IDE: 4-Ultra DMA/100
SCSI: None
Ram: 3 x 168-pins SDRAM
Cache: On Chip
Warranty: 1 year

Avatar billede francke Nybegynder
14. december 2001 - 05:48 #37
Der ligger jo en avu1007.zip version!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 09:29 #38
zhark> Default indstillinger er jo blot den indstilling hvor systemet er mere stabilt i forhold til at man går ind og tuner lidt her og der.
Cachen bliver jo ikke disabled, kun Systemcachen
Avatar billede messy Nybegynder
14. december 2001 - 11:11 #39
francke>>
HVAD?? Det er da (næsten) fuldstændig ligegyldigt hvornår man opdaterer BIOS. Anyway, hvordan opgraderer jeg BIOS når den ikke kan boote (CPU or no CPU)??

retaxes>>
ATA 66... Anyways, hvad har det med problemet at gøre, den nægter at boote hvadenten der er harddiske i eller ej. Og det nytter heller ikke noget at slå IDE controlleren fra...

mrmox2>>
Når jeg mente skummelt så var det fordi at de BIOS indstillinger som den stod på da jeg tændte den første gang, er forskellige fra dem der hentes når man henter setup defaults...
Avatar billede messy Nybegynder
14. december 2001 - 11:17 #40
** Synes ikke det er fedt altid at stille spørgsmål som ingen kan svare på **
Avatar billede francke Nybegynder
14. december 2001 - 12:10 #41
Der er vel ingen der rigtigt har et svar!! Når der er kommet så mange svar, vil det squ ende med at man griber til det sidste halmstrå, og så kan man ikke huske hvad spm. egentlig var!  :))
Avatar billede fup_madsen Nybegynder
06. januar 2002 - 01:03 #42
Jeg har det samme problem med Asus A7V-E
Har lige købt det incl 1000mhz duron.
Finder alt hardware på Ide kablerne incl Flobby.
Første gang det skulle startes frøs det fuld staædigt fast, lige inden \'\'commando linien\'\'
Verifying DMI Pool Data. sammelignet med en anden computer.......Jeg fatter heller ikke en skid af det hele???!!!!!!!!!!!!
Avatar billede fup_madsen Nybegynder
07. januar 2002 - 19:09 #43
Hallo har alle givet op, over for opgaven??