Avatar billede kurtp Nybegynder
13. december 2001 - 20:10 Der er 14 kommentarer

PC genstarter ikke efter Reset!!!

Hej Eksperter
Jeg har et Abit Ka7 bundkort som ikke vil Boote efter brug af resetknapen, og den vil kun starte hver anden gang jeg trykker på \"Power on\" det vil sige de gange hvor den ikke starter er det kun HD-lampen og \"power on\"-lampen der lyser ellers sker der ingen ting.

Pc\'en går ned under spil der kræver mange kræfter,men ikke ved brug af programmer heller ikke når jeg starter dem alle. Ved brug af internettet går den også ned men da er det åbenbart kun sk\'rmen der slukker medens harddisken kører videre, men computeren skal genstartes.

Jeg har selvfølgelig prøvet at tage alt ud af PC\'en og så sætte det tilbage en efter en, men jeg har ikke kunnet spore mig frem til en fejl, jeg kan bare resonere mig frem til at det må være bundkortet eller måske CPU\'en, det sidste tror jeg nu ikke rigtigt på.

Jeg har slået alle strøm besparende funktioner fra, for at være sikker på at det ikke er dem der smider mig af nettet.

Configuration:

Abit KA7
AMD 600 Athlon
256Mb ram
Creativ TNT2 grafikkort
25Gb. Philips harddisk
SB16 lydkort
USB-modem
SONY HMD-a200 Skærm.

Jeg er glad for at jeg lige nåede dette inden jeg bliver sparket af nettet.

Har i en løsning? Kender du et program der kan gå in og tjekke min hardware? har selv prøvet med sisoft sandra uden held.
Avatar billede sajbar Nybegynder
13. december 2001 - 20:15 #1
hrm sidder strøm ledningerne rigtigt på dit bundkort..?
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. december 2001 - 20:24 #2
ledningerne fra strømf. til mobo kan da kun sidde på en måde ;o)
Avatar billede bentn Nybegynder
13. december 2001 - 20:38 #3
smider lige et par ideer op...
Kan det værer din køler/blæser, der bliver for varm?- har du sat noget i fornylig som muligvis konflikter med noget? check enhedshåndteringen,nogle gule udråbs tegn.ellers prøv at opdatere dine drivere.- hva\' med din bios?
du kan prøve under PCI konfig. at Os-plug&play er sat til \"off\" - det sidste er jeg  dog lidt usikker på.

jeg købte et Radeon grafikkort og med det i kunne maskinen ikke genstarte..fik aldrig løst problemmet.

pøj-pøj

Avatar billede intel4004 Novice
13. december 2001 - 22:15 #4
>>kurtp

Jeg har lige sendt mit ABIT kort ind til forhandler fordi den ikke ville
detecte min nyindkøbte harddiske ordentlig(jo,jo sporadisk - dvs. kun når
den selv er humør til det!! ).

Jeg ved ikke med Abit længere... Men måske er problemet her, hvad jeg mistænkte
ved mig eget problem i starten.

Din strømforsyning, hvor stærk er den?? Effekt og antal ampere på +3.3V, +12V og
+5V??

INTEL4004
Avatar billede sajbar Nybegynder
14. december 2001 - 11:52 #5
nej ledninger til dit mobo kan godt sidde på flere måde...du kan sagtens komme til at få dem sat forkert på...
da jeg havde købt min computer var ledningerne til mobo\'et sat forkert og min computer ville slet ikke starte...

/Sajbar
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 12:09 #6
sajbar> det jeg talte om var ledningerne fra strømforsyningen.
Så er der selvfølgelig alle de andre ledninger, de skal jo placeres rigtigt og det bruger man manualen til, ellers har man ikke en jordisk chance for at vide hvor de skal sidde.
De mange løse ledninger der kommer fra fronten sidder som regel samlet i et hjørne af bundkortet, men igen, brug manualen for at placere dem rigtigt, dem der kommer fra lysdioder skal vende rigtigt, som regel med teksten ud mod kanten af bundkortet.
Avatar billede kurtp Nybegynder
14. december 2001 - 12:39 #7
Hej Eksperter

Jeg har selvfølgelig sikret mig at de ting i nævner er iorden. Jeg har også genindlæst den sidste nye BIOS version for at se om det hjalp!!!!.

Det er en 300wats strømforsyning og jeg kan se at spændingen i 3,3 og 12volts delen afviger med 0,05volt så det er ikke her at det kniber, jeg har også forsøgt at hæve Vcore spændingen men heller ikke dette har hjulpet. Fejlen opstod en dag hvor jeg satte min brænder fra Second master til primær slave, jeg har sat det tilbage men dette har ikke hjulpet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. december 2001 - 14:09 #8
du har flyttet jumperne tilbage på CD-drevene, right
Avatar billede intel4004 Novice
15. december 2001 - 09:52 #9
Det var sådanset ikke spændingerne, men de specifikke strømme som strømforsyningen kan levere, som jeg spurgte til. De må stå på siden af den...

INTEL4004
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. december 2001 - 11:34 #10
jeg tror kun de står angivet i watt
Avatar billede kurtp Nybegynder
16. december 2001 - 13:51 #11
Hej Eksperter

Yes, alle jumpere står rigtigt, strømforsyningen kan stadig levere den rigtige spænding selv ved en belastning på lidt mere end de 300watt.
Det der undrer mig er at der ikke er problemer med at genstarte når man beder windows om at genstarte, det er ikke kikset en eneste gang.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. december 2001 - 14:43 #12
kurtp> Nu kom jeg til at nærlæse din overskrift, det med at genstarte med resætknappen bruger jeg ikke af samme grund.
Jeg lagde mærke til at den bare stod og gloede, harddiskenlampen lyste bare hele tiden, så tilsidst tog jeg den på afbryderen, ventede de 4 sekunder det tager at slukke og genstartede PC\'en.

Siden har jeg ikke brugt reset knappen og har egentlig heller ikke studeret fænomenet nærmere.
Avatar billede kurtp Nybegynder
16. december 2001 - 19:27 #13
Retaxes> Nu er der bare det kedelige, at den kun vil starte op hver anden gang man starter den på \"Power on\", men som sagt er der ingen problemer med at genstarte fra windows, da starter den hver gang.
Avatar billede tezz Nybegynder
19. december 2001 - 11:22 #14
DEt virker som om at der er en løs forbindelse fra strømforsyningen til dit bundkort chek en x-tra gang om alt er samlet som det skal =).