Avatar billede slum1 Nybegynder
13. december 2001 - 18:16 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Scasi controller

Hej
Jeg har købt en scasi controller (ASUS SC200) til at styre en gammel scasi brænder. Problemet er nu efter jeg har instaleret controlleren. Når jeg starter computeren op med win 2000 står den stille i 3 min mitvejs. Og når den så langt om længe er kommet i gang, kan jeg ikke få liv i brænderen eller scasicontrolleren, før jeg har været en tur inde i kontrolpanelet. Her kan jeg uden vidre se at Scaci controller og brænder fungere korrekt. Herefter virker brænderen som den skal. Det skal jeg så gøre hver gang jeg starter op. Drivere har jeg ikke installeret nogle andre af end dem der følger med win 2000.
Er der nogen der kan fortælle hvad der kan gøres for at løse problemet?
Mvh.
Slum1
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. december 2001 - 19:48 #1
en lillebitte ting: det staves scsi og udtales scasi :) -
Avatar billede peet-49 Novice
13. december 2001 - 23:25 #2
Du skal da installere en scsi-driver.
Avatar billede robotten Praktikant
14. december 2001 - 09:30 #3
Prøv at kigge efter en anden driver her:

http://usa.asus.com/download/scsi/scsi.htm

/Robotten
Avatar billede robotten Praktikant
14. december 2001 - 09:32 #4
Har du monteret brænderen rigtigt? Mener, at den som eneste enhed skal sidde sidst på kablet.
Avatar billede chries Nybegynder
14. december 2001 - 09:34 #5
Er du sikkert på at du har termineret scsi bussen korrekt ? Det kunne forklare problember med den lange boot tid.
Avatar billede slum1 Nybegynder
14. december 2001 - 16:42 #6
Hvad vil det sige at terminere scsi bussen?

Driverne på http://usa.asus.com/download/scsi/scsi.htm
er til win nt/95
Avatar billede chries Nybegynder
14. december 2001 - 16:50 #7
Det er ligesom ved BNC netwærk, første og sidste enhed på busen skal terminere linien (dvs at enheden sætter en modstand mellem signal og ground). På scsi enheder er der en normalt jumper der vælger om en enheden skal gøre dette eller ej. Det er første og sidste enhed på kabelet der skal terminere, dem imellem skal ikke. (normalt scsi kortet (se manual) og den der sidder for enden af kabelet).
Avatar billede slum1 Nybegynder
17. december 2001 - 18:12 #8
Har prøvet at terminere busen uden held
Avatar billede chries Nybegynder
17. december 2001 - 19:08 #9
Det ikke noget man prøver sig frem til, det skal sættes op som specifieret i scsi kontrolleren\'s manual :-)
men øv bøv, jeg har ikke flere idéer.
Avatar billede robotten Praktikant
18. december 2001 - 08:32 #10
Er brænderen og kontrolleren overhovedet kompatibel med hinanden. Jeg er ikke så meget hjemme i scsi, men nyt og gammelt sat sammen i disse tider? Nu jeg lige tænker over det, har jeg selv oplevet noget lignende, med en ældre dobbeltspeed brænder og en random kontroller. Det kom heller aldrig op at køre.

Bare et forslag: Nu ved jeg ikke hvor dyr den kontroller du har kbt er, men kan du charme lidt der hvor du har købt den, og få den byttet over til en IDE brænder i stedet?
Avatar billede slum1 Nybegynder
18. december 2001 - 17:42 #11
Jeg skulle mene at kontroler og brænder er kompatible. De fungere i hvert fald korrekt efter jeg har været en tur i kontolpanelet. Det vil sige at jeg kan brænde og at systemet siger at de fungere korrekt. Er bare træt af at cmputeren er så lang tid om at starte op. Men det kan da godt være at brænder og controller bare er noget gammelt bras!
Avatar billede print Nybegynder
01. januar 2002 - 21:29 #12
Du skulle prøve at sætte en termineringsmodstand direkte sidst på scsi kablet, det er nemlig ikke altid at termineringsjumperen på drevet fungerer. Jeg har set flere tilfælde hvor det hjalp at sætte omtalte modstand sidst på kablet.
Avatar billede slum1 Nybegynder
02. januar 2002 - 17:47 #13
Det kan godt være at jeg spørger dumt, men hvad er en termineringsmodstand og hvor får jeg fat i den henne?
Avatar billede robotten Praktikant
03. januar 2002 - 08:27 #14
Bliver man klogere af at kigge på dette?:

http://www.heinex.dk/kabler/scsi.htm
Avatar billede slum1 Nybegynder
07. januar 2002 - 18:07 #15
Næh.....jeg synes nu ikke jeg er blevet meget klogere........
Avatar billede robotten Praktikant
09. april 2002 - 08:35 #16
Har du fundet ud af noget andet?
Tror ikke, at der sker så meget mere lige i dette spm.?
Avatar billede robotten Praktikant
17. april 2002 - 14:16 #17
Yo?
Avatar billede slum1 Nybegynder
06. maj 2002 - 14:18 #18
Det var bare jumperen på controlleren der skulles flyttes!