Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:34 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med udskrift i Quark

Hej allesammen

Nu er jeg altså ved at være godt desperat. Jeg kan simpelthen ikke få QuarkXpress til at skrive ud i ordentlig kvalitet. Hvis jeg f.eks. gemmer et eps billede i Photoshop henter det over i et billedefelt i Quark og skriver det ud, så ser det lavtopløselig ud når det kommer ud på papiret. Det er helt pixeleret... jeg HÅBER MEGET at nogen er villig til at bruge lidt tid til at hjælpe mig får ordnet det her. Der er 100 meget fortjente point til vinderen.

På forhånd tak

Robert
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 17:36 #1
Hey Robse er du stadig i Quark på PC med den fejl...?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:59 #2
Yep, det er mega træls. Men du må MEGET gerne hjælpe mig efter du har forklaret mig det med History Brush :-)
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2001 - 18:27 #3
Hej robse2000!
Hvis ikke du har en PostScript printer, vil det se lavtopløseligt ud nå du gemmer som eps (encapsulated PostScrip)
Prøv derimod at gemme som tiff - så går det nok
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 18:54 #4
Det lyder som en pointe...
Har prøvet i PageMaker med eps og tif der er en lill forskel.., så måske virker det osse fra Quark

Men hvis nu situationen er at du vil bevare filerne i eps-format for at kunne slæbe dem med frem og tilbage melle hjemme og arbejde, så kan du derhjemme lave en PDF fra Quark (af eps-filerne) som du så skriver ud på din ikke-postscriptprinter. Så får du pæne billeder også og bevarer filformaterne til når du er på job. skrive den
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2001 - 19:07 #5
Der er nu ikke den store forskel i at gemme som tiff og eps, blot opløsningen er høj nok..
Jeg laver selv annoncer til avistryk i tiff-formater og der er ingen problemos
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:33 #6
Okay, det lyder som en okay løsning. Hvordan tjekker man om ens printer er en postscript printer og hvad koster sådan en fætter ca. ?

Er der ikke flere informationer i en tiff fil end i en eps ?? (dermed også større fil)

Hvad mener du med at blot opløsningen er høj nok ?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:35 #7
Og hvad betyder det der LZW Compression som man kan hakke af når man gemmer som tiff fra Photoshop ?!?
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2001 - 19:39 #8
ad 1:
En PostScript fil er lidt dyrere end almindelige printerer, da der sidder en lille rip i printeren, som fortolker PostScript\'en En typisk/ordentlig s/h-A4-printer koster vel omkring 10.000.
ad 2:
En tiff fil er lidt mere komprimeret - og voldsomt komprimeret hvis du benytter LZW (kan ikke huske hvad det står for men det er komprimering, så hold dig fra den)
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:42 #9
Okay jamen så vil jeg gerne sige tusind tak for svarene. Jeg har lige afprøvet det og det virker suverænt fint ! TAK !!!

90 point til superior og 10 point (for det med pdf\'en som jeg egentlig synes var en ret god idé)

Superior> Hvad mente du med at hvis blot opløsningen var høj nok
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:43 #10
Ups. Glemte point...

Værsgo
Avatar billede Jman Praktikant
13. december 2001 - 19:46 #11
Hvis du laver en fil under 150 Dpi, kan du måske godt se forskel på TIFF og EPS, men hvis du alver til offset/avistryk skal du op på 300 Dpi og så kan du ikke se forskel
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 19:52 #12
Tak for point.
Det ka\' s.. godt irritere mig at vi ikke kom på den løsning sidst vi forsøgte.
Men så lærte jeg osse noget... :-)

Superior: tak for tippet.

LZW=Lemple-Zif-Welch.., og det er faktisk ikke tabsgivende (påstår selv Adobe).
Problemet med komprimerede filer (især JPG gemt i højeste kvalitet) opstår for det meste først når man kommer ud i flere generationer.

Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:53 #13
Okay nu spørger jeg altså lige engang mere selvom jeg har uddelt point.

Jeg har også nogle filer fra illustrator som heller ikke bliver pæne, og så har jeg nogle som egentlig ser okay (men ikke prangende) ud. Er der nogen løsning på det ?? Jeg har f.eks. et logo som ser underligt pixeleret ud...