Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:20 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

History Brush

Hejsa

Dette er til PS ver. 6.0. Kan nogen give mig en grundig forklaring på hvad det der history brush er for en fætter og hvad man bruger den til. Jeg kan se der er noget ang. den ovre i history paletten også. Hvad har den for en funktion den brush ?

Robert
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 17:35 #1
Med history-brushen kan du \"male\" tilbage til et tidligere stadie i dit job.
Hvis du f.eks. har fritlagt en bold lidt for tæt på kanterne. Derefter lavet en masse andet sjov ved billedet og du så vil rette lidt på din fritlægning så kan du - i stedet for at fortryde alle handlinger tilbage til fritlægningen og starte derfra igen - bruge history brush.
Valg H-brushen og klik i feltet i historypaletten på det stadie du vil tilbage til.., så tager brushen materiale fra det stadie og maler ind hvor du er nu..!

Lød kryptisk, men forstod du..?
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 17:41 #2
History brush er også genial til at rense støv/støj på indscannede billeder.
Tag dit scannede billede, 100% view, filter->noise->dust & schratches. Vælg en værdi på ca 2 - 3 indtil støvkornene er væk.

Tryk Ctrl+Z for fortryd

I historypaletten er du nu tilbage ved udgangsstadiet, men din noise (som du har fortrudt) er der også som seneste stadie (det er bare ikke-aktivt). Marker med history-brushen tv. for noise stadiet og mal ovenpå støvpletterne med den \"rene\" version fra noise-stadiet. Juster brush-size og opacity for optimalt resultat.

Denne måde at rense på er ofte hurtigere og bedre end clone-værktøjet
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:41 #3
Umiddelbart ja, og så alligevel måske ikke helt. Men hvis det er som jeg tror det er så er det da et forbandet lækkert nyt værktøj i 6.0, hva\' ??

Man kan altså lave en hel masse ting så gå tilbage til et af punkterne i sin history palette lave det pågældende punkt om (eks. en fritlægning) og så proppe alle de ting som man måtte ha lavet EFTER den første fritlægning tilbage på igen ?

Skal man så ha markeret hvor man vil gå tilbage til mens man \"var der\" eller kan man på et hvilket som helst tidspunkt gøre det ??

Kan du komme med et lidt tydeligere eksempel end både dit og mit (hvis altså jeg har fattet det), så jeg for det helt ind i knolden.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:44 #4
Okay, jeg havde altså skrevet inden du skrev. Jeg prøver lige dit eksempel.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:46 #5
Når jeg vælger Fortryd så forsvinder det seneste punkt altså i min history, det bliver ikke stående inaktivt. Det forsvinder simpelthen helt. er det noget opsætning jeg skal ha\' sat om, og hvor gør jeg det i så fald henne ?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:47 #6
Nåh, nu gør den det ikke mere.....spørg mig ikke hvorfor..jeg prøver lige igen !
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 17:47 #7
www.com-an.dk/history.jpg

her kan du se princippet.
Jeg har eraset for meget af min hunds ben, og har klikket i open-stadiet for - med historybrushen - at male tilbage til udgangspunktet
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:49 #8
Okay, hvis jeg følger dit eksempel kan man så ikke sige på en måde at jeg \"maler\" med Dust & Scratches ?!? Eller hvad ??
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 17:51 #9
Nemlig...
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 17:56 #10
Sorry...men jeg har altså stadig ikke fattet det helt ! Det er sikkert mig der er dum, men hvad viser det billede som du har henvist til ?? Du har visket lidt for meget ud, så hopper du tilbage til open med din history brush mens du stadig har det sidste lag markeret. Og hvad ville du så gøre nu ? Igen..undskyld men jeg fatter det ikke helt endnu !
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 17:59 #11
Jeg skulle ikke ha\' beskåret billedet så min værktøjspalette var væk.
Der har jeg valgt history-brushen og kan nu male med \"open-stadiet\"

Forestil dig der var lavet tekst og andre effekter på den stakkels hund, og jeg så ville fortryde.., så sku jeg jo hele møllen igennem igen - hvis ikke det var for denne history-mulighed.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 18:03 #12
ARRGGHHH, jeg har en underlig følelse af at jeg egentlig godt kan forstå hvad du mener og alligevel er jeg forvirret.

Er det for meget at forlange hvis du måske ville være flink at lave en grafisk gennemgang ud fra det billede du henviste til før.

Jeg ved jeg er bøvlet...
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 18:05 #13
Næh.., lige et par minutter så.
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 18:15 #14
www.com-an.dk/history-1.jpg er samme billede. Jeg har justeret lidt på curves, unsharp mask, skrevet en tekst og flatten.
Nu bliver jeg ked af at hundepoten er visket bort.
www.com-an.dk/history-2.jpg viser hvordan jeg med history-brushen kan male tilbage til udgangspunktet UDEN at påvirke de andre ting jeg har lavet.

Jo, det jeg maler tilbage har ikke unsharp mask og curves.. men det er uden for pædagogikken i eksemplet at tage med her... :-)

Vend endelig tilbage hvis der er mere...
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:05 #15
hmm. det virker ikke helt for mig endnu. er der nogen speciel grund til at history brush iconet er til venstre for Open istedet for til venstre for Selve billedet ? Og skal det icon bare blive der gennem hele processen ?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:14 #16
AAAAH, nu tror jeg måske jeg fatter det. Hvis man tog den allerstørste brush og kørte den hele vejen hen over billedet og fik alt med, så ville man faktisk stå med billedet som det var helt fra begyndelsen.

Og flytter man sit history brush icon ned ad listen i history paletten kontrollerer man hvilke lag der ikke vil blive påvirket af brugen af history brushen. Hvis du havde sat iconet ned under de 2 gange Eraser, så kunne du har visket eks. dine bogstaver væk, men ikke de 2 hvide streger fra viskelæderet !

har jeg fat i det ?? Men det er lidt træls når man fjerner f.eks. de 2 streger fra viskelæderet så har billedet jo som du siger heller ikke den behandeling man har foretaget derinde bagved. Og det kan jo godt blive et problem, ikk\' ??

Men har jeg fat i det rigtige her ?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:16 #17
Og hvad er den der \"Art History Brush\" så til ???
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 19:25 #18
Kan man ikke på en måde sige at History Brushen er et meget smart men ikke genialt værktøj og i med at det kan fjerne tidligere ting men ikke helt uden omkostninger.
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 19:36 #19
Ja, hvis du flytter ned under 2 x eraser så er det kun teksterne der fjernes.

Du har fat i det rigtige... Smart/genialt, tjaaae der kan være omkostninger, men med lidt hekseri kan du komme udenom dem også. HVIS du ville tilføje unsharp mask på området kunne du lave en markering med feather omkring det og trykke Ctrl+F for at gentage sneste filter (i dette tilfælde unsharp mask. og HVIS du ville lave curves der kunne du med samme selection vælge ctrl+alt+m for at åbne curves med samme indstillinger.

Så du kan se, der er mange muligheder...

Men genial synes jeg den er i forhold til oprensning som tidl. beskrevet
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 19:40 #20
Art history Brush\'en. AHB

Prøv at åbne et billede. Vælg fill white så det hele er hvidt. Vælg AHB og klik i dit open stadie i historypaletten og mal... Funny strokes ikk\'..!

Lige under din menubjælke er der forsk. options, bla. styles. Her kan du vælge forskellig opførsel for dine \"pensel-strøg\" - du kan osse vælge opcitet, og på den måd genskabe billedet på en temmelig kunstnerisk facon.

Fandt du ud af dit quark-problem..?
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 20:28 #21
Okay, den kan vist kun bruges sådan lidt for sjov efter hvad jeg kan se :-)

Jeg siger mange tak for hjælpen endnu engang. Det har været en KANON aften indtil nu. 2 store spørgsmål har jeg fået besvaret.

Men jeg kommer garanteret igen med flere spørgsmål til Photoshop.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 20:34 #22
M-lab> Jeg har totalt mange \"små\" spørgsmål til photoshop som du garanteret kan svare på allesammen. Kan jeg smide en mail til dig og så gi\' dig nogle point på en anden måde. Det er mere fordi det kan være lidt langsommeligt på den her måde. Og det er også lidt lettere at skrive en mail, synes jeg.
Avatar billede m-lab Nybegynder
13. december 2001 - 21:16 #23
Tjoooeee det ku\' du da godt..,
men der er to ting først:

1. Det giver ikke andre mulighed for at blande sig.., og komme med besyv som jeg kan lære af.., og som gi\'r dem point-mulighed.

2. - og det skal du ikke misforstå - det vil pludselig være mere forpligtende for mig at svare dig når det er direkte.

Men prøv balle@com-an.dk så ser vi hvod\'n det går.
Avatar billede robse2000 Nybegynder
13. december 2001 - 21:18 #24
jeg ved det godt. Jeg ser lige hvordan jeg gør, for jeg kan sagtens se hvad du mener.

Robert