Avatar billede hpte Nybegynder
12. december 2001 - 21:56 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hurtig spille maskine

Hej

Jeg har en PIII 1100MHz, 320 SDRAM PC100, 5200 RPM ATA/33 harddisk, og jeg kan ikke finde ud af om det er et 8 MB eller 16 MB RAM onboard grafikkort, men grafikkortet yder altså ret dårligt. Nu er mit spørgsmål så, hvad ville få min PC til at yde best i spil, et Geforce MX400 eller en hurtigere hardisk?
Avatar billede hpte Nybegynder
12. december 2001 - 21:57 #1
Eller er der noget som ville være bedre at skifte ud?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2001 - 21:58 #2
et Geforce MX400!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. december 2001 - 21:59 #3
en hurtigere harddisk kan ikke behandle grafik og det er jo netop det der er problemet hos dig :)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
12. december 2001 - 22:08 #4
Ud fra din maskines sammensætning lyder det til at du nok skal have en AGP port men har du tjekket for en sikkerheds skyld ?

Nogen gange bliver man overrasket.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2001 - 22:09 #5
Øhm... ja, et GeForce2 GTS med 64 DDR RAM ville nok gøre underværker, eller hvis du vil helt op i de ca. 3.000,-, så måske et Radeon 8500, men der vil din maskine nok være en flaskehals.

En ny harddisk ville nok også gøre godt! ;)
Avatar billede hpte Nybegynder
12. december 2001 - 22:12 #6
kludedukken : Jeg har ingen AGP port kun PCI :/

Alaza : Har ikke rigtig råd til det helt store nu, så det bliver nok ikke til mere end et lidt ældre grafikkort eller harddisk...
Avatar billede kludedukken Nybegynder
12. december 2001 - 22:15 #7
Tjahh..det indskrænker jo mulighederne betragteligt :o(

Der er dog mulighed for et MX400 til PCI : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617921
Avatar billede kludedukken Nybegynder
12. december 2001 - 22:17 #8
Eller et lidt billigere TNT2 kort : http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617910

Yder også ganske udmærket.
Avatar billede hpte Nybegynder
12. december 2001 - 22:18 #9
kludedukken : Hilket et ville du selv vælge hvis det stod til dig?
Avatar billede kludedukken Nybegynder
12. december 2001 - 22:21 #10
Førstnævnte Geforce kort da det har den bedste ydelse men også fordi det er en nyere chip og derfor vil der være god driver support til det.

TNT2 yder udmærket men er på vej ud af markedet.

Så jeg synes at førstnævnte vil være merprisen værd.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
12. december 2001 - 22:25 #11
Det har også flere Ram hvilket har en stor betydning.

RAM

Der findes også RAM på grafikkortet, som er en hukommelse grafikkortet bruger. Heri gemmes diverse grafikdata – fx det du ser på skærmen, samt diverse beregninger, som grafikprocessoren er ved at lave. Jo mere RAM der er, jo flere data kan den gemme ad gangen, hvilket igen medfører at ydelsen bliver højere.
For hvis der er meget RAM, kan meget af grafikken ligge klar i RAM’en før det kommer ud på skærmen. Dette sikrer så at billedet hakker mindre, og at grafikkortet generelt kan behandle flere data.
Avatar billede hpte Nybegynder
12. december 2001 - 22:32 #12
Selvom jeg ikke aner hvad  \"’\" og \"–\" beyder lyder det meget fornuftigt, så det må blive et Gerforce MX400 indtil der er råd til nyt bundkort så jeg kan opgradere min PC yderligere.

Tak for hjælpen :)
Avatar billede kludedukken Nybegynder
12. december 2001 - 22:34 #13
Tegnene opstod da jeg kopierede teksten fra en anden side - håber det gav mening alligevel :o)
Avatar billede hpte Nybegynder
12. december 2001 - 22:40 #14
kludedukken : Ja, det gjorde det da - og endu en gang tak :)
Avatar billede cny Nybegynder
12. december 2001 - 22:56 #15
Grafikkortet skal udskiftes allerførst. GF2MX400 PCI lyder udmærket og er den midlertidige løsning da PCI porten i det lange løb ikke kan løbe fra at være din grafik flaskehals.

En hurtig harddisk kan først betyde noget for dine spil, når du har et hurtigt AGP grafikkort, dvs. efter du har skiftet bundkort/grafikkort.

Har selv en IBM 10GB, ATA33, 5400 rpm harddisk som godt kan følge med i hurtige actionspil endnu, men min T-bird 1400Mhz, GF2MX 32MB AGP, 384MB PC133 kræver dog at harddisken løber hurtigt.
Avatar billede cny Nybegynder
12. december 2001 - 22:58 #16
Det er heller ikke sikkert dit nuværende bundkort understøtter de nye ATA100 harddiske, så du vil måske ikke kunne udnytte en ny harddisk fuldt ud alligevel.