Avatar billede ckrame Nybegynder
04. april 2000 - 16:53 Der er 12 kommentarer og
5 løsninger

PC Konfiguration 3

Jeg har med stor glæde fulgt med i
http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=14300
om optimal PC konfiguration

Da jeg også skal ud og købe ny computer har jeg samlet følgende computer (http://www.jyskcomputer.dk) og vil gerne have noget respons:

MB_ Abit BP6 Dual ATX    1.109,00 kr.
DVD_ Pioneer DVD-104    990,00 kr.
GR_ Asus V6800 GeForce Deluxe Retail    2.535,00 kr.
HD_ IBM DeskStar 34GXP 20,5GB 7200rpm    1.595,00 kr.
KAB_ Aopen HQ08 ATX Blå    744,00 kr.
LYD_ Creative SoundBlaster Live Playe...    433,00 kr.
CPU_2xIntel Celeron 500 MHz In a Box    1.025,00 kr.
RAM_2xPC133 128MB Apacer SDRAM    1.118,00 kr.
TA_Logitech Cordless Desktop Pro    738,00 kr.

    12.430,00 kr.

Jeg skal mest bruge computeren til applikations udvikling og almindelig tekstbehandling. Jeg vil gerne igang med at lave noget video redigering og en sjældent gang skal jeg måske spille lidt

MVH
ckrame
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
04. april 2000 - 16:58 #1
Til Video redigering og ligende seriøst arbejde, vil jeg helt klart forslå dig at skifte til SCSI diske... (U2 eller U160 diske)
Iøvrigt læggert kabinet og keyboard!
Ellers ser det da fint ud... (Evt. det nye Grafikkort fra Asus Geforce med 64MB DDR)
Avatar billede rof Nybegynder
04. april 2000 - 18:55 #2
Hvis du ikke har planer om at overclocke de 2 celeroner til 100 mhz på bussen kan du nok spare nogle penge ved at købe PC100 RAM i stedet for PC133. Jeg har læst en test på anadtech.com der også konkludere at de fleste PC133 RAM bare er "FUP" da de faktisk bare er PC100 "overclocket", og ydelsen ikke er bedre på dem.
Når du siger video redigering går jeg ud fra du også skal lave noget med lyd?
Så vil jeg nok anbefale dig at købe den store version af Creative SB Live!
Og selvfølge SCSI diske og controller.
Controller, køb Adaptech, hvis du ikke vil give den pris så køb en ASUS SC-875, den har jeg selv og den virker uden problemer og Skide godt for at sige det lige ud.
Avatar billede rof Nybegynder
04. april 2000 - 18:56 #3
Det var jo ment som et svar!
Avatar billede ckrame Nybegynder
04. april 2000 - 19:20 #4
Hvad vinder jeg ved SCSI og stor version af SB ??

SCSI: Er det blot hastighed, eller kan jeg også opnå bedre kvalitet ??

Stor SB: Har jeg behov for det. Video redigeringen er mest til privat brug, men må selvfølgelig gerne være i ordentlig kvalitet
Avatar billede stussy Nybegynder
04. april 2000 - 23:26 #5
ckrame>>> hmmm BP6 er et fedt MB, jeg har selv et, men i stedet for celly 500MHz processore, ville jeg nok vælge 2xceleron 466MHz, de er noget billigere, og så kan man nemt få dem til at køre over 500MHz, og nu når BP6 har så mange fsb muligheder, og man kan styre det hele fra bios sååh... jeg har selv celly'466mhz og de køre da begge fint ved 560 med standart køling :) angående ram, så kan du fint nøjes med PC100, da celeron jo kun køre 66Mhz på fsb'en, så spare du også lidt der, ellers er det et rigtig fedt DVD drev, jeg er i hvert fald super godt tilfreds med mit DVD-104 :)
hmmm skal du ikke have nogle højttalere?, jeg kan varmt anbefale Cambridge soundworks DTT2500, men så skal du nok vælge et lidt bedre lydkort, feks. SB Live eller Platinum ...
Avatar billede ckrame Nybegynder
05. april 2000 - 00:54 #6
stussy>> DVD - jeg har ladet mig fortælle at jeg skal sikre mig at man kan fjerne landekoden på DVD-drevet - kan man det på DVD-104.

PC100 er så vidt jeg kan se ikke billigere end PC133, tværtimod - det er dog under 100 kr i forskel
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
05. april 2000 - 07:50 #7
Jeg havde ladet mig fortælle at PC133 RAM kører fint på et 100 Mhz bundkort, men jeg har selv lige oplevet det modsatte. På ASUS' P3V4X med Apollo chipset kørte jeg med 133Mhz ram hvor bundkortet kun kørte 100Mhz. Der kom konstant fejl (ulovlige handlinger og sådanne) så jeg var nødt til at clocke ram'en ned til omkring 100Mhz alligevel.
Så hvis det ikke bare var mig, der var uheldig vil jeg ikke anbefale at købe PC133 ram.
Angående det nye Grafikkort fra Asus Geforce med 64MB DDR ram så læs her http://www.sharkyextreme.com/hardware/articles/dell_64vs32mb_geforce/
konklusionen er, at den eneste fordel med 64MB DDR modellen, er ydelsen stiger lidt i høje opløsninger.
Avatar billede atomizer Nybegynder
05. april 2000 - 08:54 #8
Hvis at du skal bruge din Pc til App. og til Video redigering så ville jeg måske købe 2 stk IBM 7200 RPM 20 GB Diske og en Promise Fasttrace ATA 66 Raid Controller og spawne den,
dvs. at man slår diskene sammen og får dobbelt performance ud af dem, det er lid dyrere og lidt hurtigere end scsi. Har det selv, og det virker fint ;)

Hvis jeg var dig ville jeg købe en MB fra asus, eks. P2B-D
og PIII eller PIII Coppermine processore.

De er det hurtigere til Videoredigering

//Atomizer
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
05. april 2000 - 10:47 #9
>> Ckrame... SCSI (i U2 og U160 ihvertfald) er hurtigere, men også langt mere stabile, ved krævende drift, som video redigering!
Avatar billede rof Nybegynder
05. april 2000 - 17:48 #10
Tigerdyr har ret!
SCSI er hurtigere da det ikke ligesom IDE belaster processoren ved brug og overførsel af data.
Avatar billede stussy Nybegynder
05. april 2000 - 22:32 #11
ckrame>>> Ja DVD-s104 kan godt patches :)
Avatar billede ckrame Nybegynder
06. april 2000 - 12:28 #12
En lille drejning.

Jeg har ladet mig fortælle at det nok ville være mere fornuftigt at vælge et slot1 dual motherboard, og så sætte  konvertere og 2 celeron i det. Dette skulle øge muligheden for at opgradere til Pentium III, når de bliver billigere. Lyder det mere fornuftigt ?
Jeg har kig på Epox KP6-BS ATX Dual er det et godt kort ?
Avatar billede th Nybegynder
06. april 2000 - 20:15 #13
Glem det SCSI, almindelige UDMA66 diske er riligt, der er kun nogle få MB/s til forskel, og den disk du vil købe er faktisk en af markedets hurtigste IDE diske. Ellers kan du se på IBM's nye 75GXP serie, de er endu hurtigere end 34GXP. (En 30Gb koster ca. 2500kr.)
Avatar billede rof Nybegynder
06. april 2000 - 21:37 #14
th >>

Da han skal bruge det til video redigering er det vigtigt at have så meget CPU kraft som muligt til rådighed. Hvis han køber IDE diske og disse transportere meget data, hvilket de jo vil gøre når det er video redigering, vil dette tage på CPU kraften og ressoucerne, det gør IDE diske, men derimod gør SCSI diske det ikke pga der er en seperat controller der styre det hele og det er derfor de også er lidt dyrer.
Konklusion: Skal han bruge det til video redigering skal han have SCSI! Hvis det bare var til spil og almindelige programmer var jeg helt enig med dig i at han kunne nøjes med IDE.
Avatar billede stussy Nybegynder
06. april 2000 - 23:51 #15
ckrame>>> du kan rent faktisk også konvertere til PIII på BP6, så man kan bruge FC-PGA PIII coppermines processore på det
Avatar billede ckrame Nybegynder
07. april 2000 - 08:57 #16
stussy>> Med en simpel konverter eller hvad ?
Avatar billede stussy Nybegynder
08. april 2000 - 00:24 #17
ckrame>>> det kan jeg ikke lige huske, jeg læste om det for et par måneder siden, men muligheden er der altså...