Avatar billede 666666 Nybegynder
12. december 2001 - 15:24 Der er 13 kommentarer

Køling

Jeg har læst mig frem til at man kan køle med olie ... og der for vil jeg spørge hvad er der for noget olie jeg skal bruge....

Avatar billede asmodeus Nybegynder
12. december 2001 - 15:27 #1
Har et vandkølingssystem eller bruger du blæsere ?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2001 - 15:32 #2
Hvad vil du køle med olie ?. CPUen eller hele computeren ?.
Avatar billede cny Nybegynder
12. december 2001 - 17:55 #3
Hvor har du læst det ???

Har selv vandkøling med en blanding af destilleret vand og en smule kølervæske.
Man kan også tilføje nogle dråber \"Water Wetter\" (produktet) fra Redline Oil (producenten).
Avatar billede dar Nybegynder
12. december 2001 - 18:42 #4
666...>> Alt efter hvordan du vil anvende olien, skal du slet ikke bruge olie :) Det er kun hvis du har fået den gode ide, at bygge et vandtæt kabinet og bruge olien til at køle både motherboard og grafikkort og processor, det er smart at bruge olie. Hvis du bruger normal væskekøling er det vand der skal bruges, da det er meget nemmere at pumpe rundt og vist nok kan absorbere mere varme (energi/masse).
Avatar billede dar Nybegynder
12. december 2001 - 18:42 #5
Så vidt JEG ved!
Avatar billede dar Nybegynder
12. december 2001 - 18:43 #6
...Og med både motherboard og grafikkort og processor mener jeg altså at man hælder olie ud over det hele!
Avatar billede dar Nybegynder
12. december 2001 - 19:35 #7
Du kan se noget om en der har taget endnu et skridt mod den ultimative køling her:
http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/submersion/submersion.html
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2001 - 00:39 #8
OK, så skal du bare gøre som legendariske Dr. Ffreeze, han brugte så vidt jeg husker billig mineralsk olie, men det kan du jo selv se efter på http://www.drffreeze.com
Avatar billede jones_net Nybegynder
13. december 2001 - 11:15 #9
dar>> Jeg ved ikke meget om overclocking, men jeg ved med sikkerhed, at olie har en større varmekapacitet end vand, og derfor køler bedre.
Der skal dog bruges mere energi til at pumpe olie rundt, og hvis denne energi kommer fra det som olien køler, så er der ikke vundet ret meget...

Men hvis man endlig skal fylde kabinettet op med et eller andet, hvorfor så ikke bruge CO2 (tøris) - det sublimerer, hvilket vil sige at det aldrig er flydende, og det kan derfor ikke kortslutte noget:-)

/J
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2001 - 12:36 #10
jones_net>> men jeg ved med sikkerhed, at olie har en større varmekapacitet end vand, og derfor køler bedre.

Forkert, det er lige omvendt.
Vand, Cp= 4,18 J/(grad*g)
Olie, Cp= 1,84 J/(grad*g)
Avatar billede jones_net Nybegynder
13. december 2001 - 13:08 #11
Hvorfor bruger man så olie kølling på f. eks. motorcykler, for at få bedre køling?
Kølesystemet er ens, det er bare indholdet der er skiftet ud...

Måske er det ikke lige varmekapacitet det hedder så - det ord jeg leder efter...

/J
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2001 - 14:24 #12
>> Hvorfor bruger man så olie kølling på f. eks. motorcykler,

Fordi olie smører godt og beskytter motoren mod korrosion, ikke fordi det køler godt. Vand er det bedste flydende kølemiddel.
Avatar billede erikbeck Nybegynder
24. december 2004 - 10:44 #13
Der er mange myter i omløb om køling og kølemidler.
Hver ting har sit anvendelsesområde.

Men følgende er facts:

Olie er næsten 3 gange dårligere end vand til at holde på varmen, og dermed også køle.

Kølervædske er ikke et kølemiddel, men udelukkende et middel til frostsikring af vand, - sprit kan også bruges.
Kølervædske kan også korrosionssikre køler og topstykke etc.

Olie isolerer bedre, rent elektrisk, end vand, og kan derfor være nyttigt i visse sammenhænge.

Oliens smøreeffekt og kogepunkt kan også spille ind i valg af kølemiddel.

Destilleret vand som kølemiddel,  - ja udover at kalkfalejringer undgåes, har det ingen bedre effekt end rent vand.