Avatar billede wargame Nybegynder
11. december 2001 - 22:35 Der er 8 kommentarer

FreeBSD eller OpenBSD?

Hvilken BSD er nemmest og bedst? Og hvorfor?
Avatar billede z_master Nybegynder
12. december 2001 - 07:12 #1
OpenBSD er nok et af de mest sikre Styresystemer. Programmørene til denne distro gennemgår alle linjer for mulige \"root exploits\", som buffer overflows. Det har også gjort det at der ikke har været nogle store exploits direkte relateret til styresystemet.

FreeBSD vil jeg mene rammer mere hjemmebrugere. Folk som ikke kender så meget til det og til folk, som kender meget til det. Det er rimelig \"versatile\" og kan bruges for det meste. Og dens port collection giver også ekstra mulighed for dem, som ikke kan finde ud af det.

Ingen af dem er \"nemme\" at finde ud af. Det kræves, hvis man vil have et system der virker at man læser sig frem til det og prøver sig frem. Der er ikke de vildt store \"Howto\'s\" selvom jeg ved at der er flere websites, som er begyndt at lave dem.

Jeg selv er en FreeBSD bruger og mener det er det bedste system.. Men det er selvfølgelig også grundet det jeg bruger den til. Jeg bruger den både, som server og Workstation.. Men BSD kan jeg intet ondt sige om og jeg tror selv at det er et af de lettere BSD\'er at installere.

Jeg vil lade en, som har mere forstand på OpenBSD sige noget om det system. Og kunne jo også være at der kom en NetBSD bruger forbi og vil give et lille vink til hvordan det virker ;)
Avatar billede milpoer Nybegynder
25. december 2001 - 22:40 #2
OpenBSD Bruger!

Ja jeg bruger så OpenBSD som server, og meget begrænset Workstation. Da jeg startede med OpenBSD var det på opfordring af mine venner som konstant hackede sig igennem min Windows Server. Det blev jeg sku træt af, også foreslog de OpenBSD.

Jeg har det nok lidt som z_master, man skal vælge OS efter behov/formål.. Min OpenBSD køre www/sftp/ssh/MySQL/printer/PostgreSQL - server og til det formål spiller det perfekt.

Til server vil jeg anbefale OpenBSD, men workstation nok FreeBSD, der er mange flere ports til FreeBSD.
Avatar billede professoren Nybegynder
30. januar 2002 - 14:33 #3
Free BSD og Open BSD er især populær i USA, hvor berkeley-versionen
har sine hjemme...men det var før LINUX kom til verden. Hvilket af de 3
varianter (og LINUX har over 20 varianter!!) du vil bruge, kommer an på
hvad du vil lave med det...personlige ting, prof server, backbone, udvikling, LAN/multitasking/multiuser...hvad???
Avatar billede bluehorse Nybegynder
09. februar 2002 - 15:49 #4
Jeg vil vove at komme med lidt rettelser til de tidligere svar:
OpenBSD er rigtigt nok bedst til serverdrift. Det er operativsystemmæssigt utroligt sikkert og har rigtigt nok ikke ret mange exploits. Der findes også en ports kollektion til OpenBSD, ligesom der gør til FreeBSD. Den er bare mere begrænset og mere rettet efter serverdrift. Der kommer heller ikke helt så ofte opdateringer i versionerne og portskollektionen, men det har noget at gøre med at den igen bliver meget testet for sikkerhed. Der kommer dog patches til at lukke huller med og opdaterede pakker, hvis der bliver fundet sikkerhedsbrister.

FreeBSD derimod er som også nævnt meget rettet efter workstation. Den lidt mere poppede udgave af BSD. Der kommer hele tiden updates, der er konstant udvikling i. Den har ikke den samme basissikkerhed (Det kan slet ikke lade sig gøre, når det skal gå så stærkt med udviklingen) men der kommer oftere nye funktionaliteter. Dens portskollektion er meget mere udbygget og mere rettet efter at det skal være en workstation med samme "poppede" ting som man kan have på MS operativsystemer.

Står valget mellem de to varianter vil det hedde: Primært server: OpenBSD - Primært workstation: FreeBSD.

Det svar som "professoren" er kommet med er desuden ret meget noget sludder. Ja, der findes nok over 20 forskellige distributioner af Linux, men de færreste af dem adskiller sig på samme måde som BSD varianterne.
Ja, det med Berkeley er fra USA, har du rigtigt nok fanget. Men hverken FreeBSD eller OpenBSD er nogen af de originale, men blot gratis distributioner blandt flere BSD varianter der er kommet til på det senere. Populariteten er ikke kun stor i USA, men det er også set i DK at mange mere hardcore linux-users går over mod BSD fronten - faktisk i højere grad end i flere andre europæiske lande.
Avatar billede professoren Nybegynder
11. februar 2002 - 18:15 #5
Vi kan blev ved at diskutere forskelle i "open source" UNIX programmer der kører på PC, og originalerne kan ikke køre på PC eller MAC. Det eneste "ikke-linux, ikke-BSD" UNIX der kører på PC'er hedder SCO UNIX.

Både freeBSD og OpenBSD kom inden LINUX og SCO udgaver...
Avatar billede hemning Nybegynder
18. februar 2002 - 23:23 #6
Nu er jeg faktisk Linux/Win98/Aros bruger, men jeg ville anbefale dig at vælge OpenBSD, jeg har altid haft en hvis tiltrækning til NetBSD, men OpenBSD er nu engang det jeg ville anbefale. Den vigtigste grund for mig er ikke sikkerheden og stabiliteten som jo nu engang er "for" god, men OpenBSD har også den egenskab at den har Binærkombatibilitet med de fleste andre Unix lignende systemer, herunder Linux og de andre BSD'er! Så hvis du vil ha' en BSD, så vælg OpenBSD! (Lige en anden mulighed, der er jo også mulighed for SunOS)! Hilsen Henning Lund
Avatar billede maj_ Nybegynder
23. april 2002 - 22:06 #7
'OpenBSD er nok et af de mest sikre Styresystemer. Programmørene til denne distro gennemgår alle linjer for mulige "root exploits", som buffer overflows. Det har også gjort det at der ikke har været nogle store exploits direkte relateret til styresystemet.'

Forkert, der er vulnerabilities i OpenBSD ligesom der er i NetBSD og FreeBSD, OpenBSD har ikke haft et _remote_ exploit i _default install_ i 4 år. Det betyder ikke at der ikke er huller, bare at OpenBSD's default install ikke har nogle daemons der lytter mod verdenen - så er man sikret ret godt mod remote exploits.

OpenBSD er desuden den eneste af de 3 store BSD flavors som har audit af al kode før den frigives. Det gør den generelt ganske sikker. OpenBSD's filtype UFS er en den langsommere end FFS som FreeBSD bruger.

FreeBSD er den BSD flavor hvor der sker hurtigst udvikling, det medfører at du hurtigere får support for nyt hardware, men også at FreeBSD's portstree oftest har det nyeste software. FreeBSD's filsystem FFS er også ganske hurtigt, og med 4.5 hvor der kom DIRHASH'es med, så er det blevet endnu bedre.

NetBSD er en utrolig alsidig BSD flavor, NetBSD kører på stortset alt - der er fokuseret meget på kompatibilitet.

Hvilken BSD flavor du bør vælge afhænger meget at hvad du skal bruge boxen til, og hvor meget du ved om BSD i forvejen. Som første gangs BSD bruger ville FreeBSD, ifølge min overbevisning, ikke være et dårligt valg.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
23. april 2003 - 18:39 #8
ehmm lukketid(?)