Avatar billede mick.ftw Nybegynder
11. december 2001 - 21:32 Der er 23 kommentarer

Pci / Usb Politiscanner

Jeg leder efter en politiscanner til usb / pci, de eneste jeg har fundet
på nettet er modeller der koster +4000 Kr, der må da være nogle der laver billigere,
man kan jo købe en usb tuner for under en tiendedel af denne pris.
150 pts for et link til en side med en sådan for under 500.
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
11. december 2001 - 21:32 #1
Undskyld der skulle have stået 100 pts...  Sorry
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2001 - 21:42 #2
det er ikke tilladt at aflytte politiets frekvens i DK. Luk spørgsmålet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2001 - 21:42 #3
og ja, jag ved godt at det er tilladt at købe dem, men de må bare ikke bruges...
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2001 - 21:45 #4
Jo det er faktisk blevet tilladt. EUdirektiv. Polisen hinsidan har i mange år indset at vil der lyttes så bliver der lyttet, derfor har det været legalt der længe.
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2001 - 21:46 #5
Hvad der er ulovligt er at viderebringe hvad der er hørt. Ikke engang sin mor må man fortælle noget.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2001 - 21:46 #6
msmows> Hvor er der? Det er ikke tiladt i DK.
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2001 - 21:51 #7
Hvor er der? du mener?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2001 - 21:56 #8
Det er ikke tilladt at bruge en politiscanner i Danmark
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2001 - 21:59 #9
>john_stigers - Nu kommer der en svada:
Lovgivning
Reglerne for radiomodtagning i Danmark er fastsat i Lov om radiokommunikation og tildeling af radiofrekvenser samt i bekendtgørelser fra Telestyrelsen.

I gamle dage, hvilket i denne forbindelse vil sige før 1/7-1996, var den danske lovgivning meget striks. Uden speciel tilladelse var det kun tilladt at eje udstyr til modtagelse af frekvenser under 30 MHz, radiospredningsfrekvenser og radioamatørfrekvenser.

Dette blev med et slag ændret, da Folketinget vedtog en række ændringer til loven, som trådte i kraft den 1/7-1996. Senere er loven blevet revideret et par gange primært med henblik på effektivisering af de frekvensadministrative metoder.

I den gældende lovtekst er det § 12, der er den interessante. Denne lyder i sin helhed:

§ 12. Anvendelse af radiofrekvenser uden individuel tilladelse kan ske på
følgende områder:

1) Radiobaseret telekommunikation, hvor de radioanlæg, der anvendes, alene
er indrettet til modtagning og ikke udgør en del af kommunikationssystemer,
hvori der også indgår sendere.

2) Radio og fjernsynsvirksomhed, hvor de radioanlæg, der anvendes, alene er
indrettet til modtagning.

3) Radiobaseret telekommunikation inden for forsvaret.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, nr. 1, omfatter dog ikke modtagere, der indgår i
nød og sikkerhedstjenester.

Stk. 3. Telestyrelsen fastsætter nærmere regler for forsvarets anvendelse af
frekvenser.

Stk. 4. Telestyrelsen kan fastsætte nærmere regler om, at andre kategorier af
radiobaseret telekommunikation end de i stk. 1 nævnte kan ske uden
individuel tilladelse.

Som det ses af ovenstående kan man altså frit anvende rene radiomodtagere, når disse blot ikke indgår i  nød og sikkerhedstjenester.

I den til loven hørende Bekendtgørelse om frekvensanvendelse m.v. uden individuel tilladelse er der yderligere lempet på kravene således at bl.a. også modtagere, der indgår i kommunikationssystemer, hvori der også indgår sendere, må anvendes uden tilladelse.

Af historisk interesse kan være bemærkningerne til det oprindelige lovforslag fra 1996. Dengang var det § 1 i loven, der omhandlede fritagelsen for tilladelse.

Ad § 1, stk 2
  I bestemmelsen fastsættes det uændret, jf. den nuværende lovs § 1, stk. 1, at radioanlæg, der benyttes i det nationale forsvars tjeneste, må oprettes og drives uden tilladelse.
  Herudover fastsættes det, at samtlige radioanlæg der kun er indrettet til modtagning, må oprettes og drives uden tilladelse.
  Hidtil har oprettelse og drift af radiomodtagere kun i et vist omfang været undtaget fra kravet om tilladelse. Kravet om tilladelse til oprettelse og drift af øvrige radiomodtagere har sammen med bestemmelser om tavhedspligt haft til formål så vidt muligt at sikre hemmeligholdelse af radiokommunikation, der ikke er bestemt til brug for almenheden. Andre europæiske lande (bl.a. Finland, Sverige, Tyskland og England) har haft lignende bestemmelser, der gav mulighed for at begrænse oprettelsen og driften af radiomodtagere, i disse landes nationale lovgivning, men har nu fjernet disse, uden at det så vidt vides har givet anledning til nævneværdige problemer.
  Ved den foreslåede ændring bringes retstilstanden i Danmark på dette område således i princippet i overensstemmelse med retstilstanden i en række andre europæiske lande.
  Med den foreslåede bestemmelse vil det herefter være tilladt at oprette og drive alle typer af radioanlæg, der kun er indrettet til modtagning af radiokommunikation, uden tilladelse. Den radiokommunikation, der vil kunne modtages, er bl.a. radiokommunikationen i de maritime radiotjenester, i luftfartsradiotjenesterne og i de landmobile radiotjenester. Kommunikationen i disse tjenester sker mellem skibe, skibe og kystradiostationer, luftfartøjer og basisstationer og mobile/bærbare radioanlæg, herunder i de såkaldte lukkede landmobile radiotjenester, som bl.a. benyttes af taxiselskaber, brandvæsener, politi m.v., og i de offentlige mobiltelefontjenester. Det er i en række af disse tjenester muligt at sikre sig mod aflytning ved at kryptere kommunikationen.
  Der vil dog fortsat være adgang til at fastsætte bestemmelser om brugen af radiomodtagere, herunder bestemmelser om hemmeligholdelse af radiokommunikationen.
  Det bemærkes, at det følger af Straffelovens § 263, at uberettiget aflytning af telekommunikation, herunder samtaler ført over mobiltelefon, er strafbart.

Citat slut.

Straffelovens § 263 stk. 1:

Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,
2) skaffer sig adgang til andres gemmer,
3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

I \"Kommenteret Straffelov - Speciel del, 5. omarbejdede udgave\", står der under kommentarerne til § 263 bla. følgende:

Aflytning af radiosamtaler og lignende er næppe beskyttet af straffeloven, hvis det er samtaler, som ikke er teknisk sikrede mod andres lytten. Hvis der kræver særligt udstyr m.m., må bestemmelsen derimod formentlig være anvendelig.

Hvis man vil se en mere populær fremstilling af de nye regler, var der i BT den 5/6-96 under overskriften Vær med på en lytter hos politiet en artikel om lovændringen.
Klik her for at se artiklen.

Hvis man ønsker yderligere oplysninger kan man altid kontakte Telestyrelsen på telefon 35 43 03 33.

Tavshedspligt
I Bekendtgørelse om frekvensanvendelse m.v. uden individuel tilladelse er der fastlagt regler omkring tavshedspligt:

§ 13. Hvis der med radioanlæg som nævnt i § 4 eller i lovens § 12, stk. 1, nr. 1
eller 2, modtages andre radiosignaler end
1) udsendelser fra radiofoni- eller fjernsynsstationer, amatør-radiostationer
eller privatradioanlæg (27 MHz),
2) programstof, der sendes via satellit bestemt for direkte modtagning hos
almenheden eller med kabelfordeling for øje,
3) udsendelser beregnet for enhver, f.eks. nødsignaler, tidssignaler eller
navigationssignaler, og
4) udsendelser, der knytter sig til den normale anvendelse og under hensyn
til radioanlæggets formål,
må deres indhold ikke benyttes, gengives eller meddeles til tredjemand, og deres
eksistens ikke røbes for uvedkommende.
Hvad må man så
Et er de rå lovparagraffer, et andet er tolkningen heraf. Det er rimeligt klart, at man uden tilladelse kan anskaffe alle typer rene radiomodtagere. Det kan imidlertid synes uklart, hvad man må bruge dem til.

For at få dette på det rene, følger her telestyrelsens svar på spørgsmålet, om straffelovens betydning på området:
Vedrørende scannere
Ved elektronisk postmeddelelse af 10. januar 1997 har De bl.a. anmodet om oplysning om Telestyrelsens fortolkning af straffelovens § 263 anvendelse på området vedrørende scannere.
I den anledning kan Telestyrelsen oplyse, at det af betænkning nr. 1023 fra 1984, udgivet af Justitsministeriets strafferetsplejeudvalg om politiets indgreb i meddelelseshemmeligheden, fremgår af side 57, at \"anden tilsvarende telekommunikation\" sidestilles med telefonsamtaler. Herved fastslås, at al fjernkommunikation af information (med undtagelse af radiokommunikation), der befordres med hjælp af elektroniske bølger eller lignende overførselsmedier, således at meddelelsen er fremme hos modtageren praktisk taget samtidig med afsendelsen, ligestilles med telefonsamtaler.
Af samme betænkning, side 67, fremgår det videre, at: \"Aflytning af radiosamtaler antages ikke at være omfattet af straffelovens § 263, jf. Greve, Unmack Lassen og Lindegaard, straffeloven, speciel del, 3. udg., s. 292. Derimod vil aflytning af andres radiokommunikation uden tilladelse og videregivelse af herved modtagne oplysninger, efter omstændighederne kunne være strafbar efter reglerne i radiokommunikationsloven\".
For så vidt angår afgrænsningen mellem radio- og telekommunikation, anføres det i betænkningens side 58, at: \"som nævnt befordres mange telefonsamtaler, der foretages i tilknytning til det offentlige telenet, efterhånden helt eller delvist via radioanlæg. Dette gælder f.eks. telefonsamtaler fra skibe eller andre mobile telefoner. Det gælder imidlertid også i et vist omfang telefonsamtaler mellem stationære (almindelige) telefoner. I det omfang, telefonsamtalen føres trådløst fra skibe eller fra mobile telefoner, må de samtalende forudse muligheden af, at uvedkommende kommer til at aflytte samtalerne. Dette gælder imidlertid ikke samtaler mellem almindelige stationære telefoner, selvom de på en del af strækningen - uden at abonnenterne har kunnet erkende det - er befordret via radio. For at gøre reglernes anvendelsesområde så enkelt som muligt, foreslår udvalget imidlertid begrebet telefonaflytning afgrænset således, at det omfatter alle indgreb i det offentlige telefonnet - herunder den del af nettet, der betjener sig af radio - , men den radiokommunikation, der ikke har forbindelse med telefonnettet, holdes udenfor reglerne\".
Afgørelsen af, hvorvidt den skete aflytning er retmæssig, beror således på en nærmere vurdering af, hvilken radiokommunikation, der aflyttes, om det er påregneligt for samtaleparterne, at andre aflytter samtalen, og om afsøgningen af den nævnte radiokommunikation retter sig mod en bestemt samtale, eller samtaler mellem personer.
Telestyrelsen skal endvidere henvise til, at det af bemærkningerne til lov nr. 470 af 12. juni 1996 om ændring af lov om radiokommunikation, side 4, fremgår, at.....\"Det særlige hensyn om hemmeligholdelse af radiokommunikation, der ikke er bestemt til brug for almenheden, vil kunne tilgodeses ved fastsættelse af bestemmelser om hemmeligholdelse, der retter sig mod brugerne af radioanlæg. Hertil kommer, at brugere af radioanlæg vil kunne tilgodese dette ved at kryptere kommunikationen i det omfang, det ikke i øvrigt strider mod loven... Under alle omstændigheder følger det af straffeloven, at uberettiget aflytning af telekommunikation, herunder samtaler ført over mobiltelefon, er strafbart\".
Der er herved foretaget en klar sondring mellem radiokommunikation, hvoraf beskyttelse skal ske i medfør af bekendtgørelse fastsat med hjemmel i radiokommunikationsloven og telekommunikation, der allerede er omfattet af beskyttelsen i straffelovens § 263.
Telestyrelsen skal derfor gøre Dem opmærksom på, at uagtet der ikke længere kræves tilladelse til scannere, så skal radiokommunikationslovens og straffelovens regler om (uberettiget) aflytning fortsat iagttages. Telestyrelsens fortolkning af straffelovens anvendelse på dette område har således ikke ændret sig inden for det seneste halve år.
Såfremt De måtte ønske yderligere oplysninger om straffelovens § 263, skal man henvise Dem til at rette henvendelse til Justitsministeriet, under hvis ressortområde loven hører.
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
11. december 2001 - 22:01 #10
Hr John Stigers, man skulle tro du var politi,
det ER tilladt www.dkscan.dk,
luk ...... et eller andet selv, og undersøg omstændighederne inden du gør dig til dommer / politi !
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. december 2001 - 22:01 #11
Nu talen falder på Sverige, så købte jeg altid politiscannere hinsidan, de var billige og de havde et stort udbud af dem.

Så prøv at søge dem på nettet. Poliscannere kalder de dem ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2001 - 22:03 #12
som jeg læser det er politiets frekvens at betragte som en telofonlinie - og disse må ikke aflyttes. Altså er brugen af en politiscanner ulovlig :)
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2001 - 22:04 #13
Hej retaxes din gamle skurk, har du brugt dem før det blev lovligt, hva\' ;O)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2001 - 22:06 #14
ok - jeg giver mig. Det er blevet lovligt. Sorry :)
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2001 - 22:06 #15
>john_stigers - du har ikke læst ordentligt. Der er indvolveret kryptering i de nye systemer, pga. denne lovgivning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. december 2001 - 22:06 #16
msmows> :)
Avatar billede msmows Nybegynder
11. december 2001 - 22:07 #17
:O) john, man er vel også bar et menneske?!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. december 2001 - 22:32 #18
msmows> Ja, jeg brugte dem ikke, men det var rart at ha\' dem med på service ture ud i det Nordsjællandske ;o)
Avatar billede mixter Nybegynder
12. december 2001 - 08:42 #19
Hvilken runde...jeg tror kun prisen smuttede. De kan købes i elektronikforretninger o.l. for fra ca. kr.1200 og op efter. Afhængig af om du skal have hånd-eller basemodel.
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
12. december 2001 - 18:26 #20
Mixter>Ja der kom sgu vind i sejlene.......
Det jeg søger er en pci / usb model som man kan styre fra pc\'en ikke en af de almindelige modeller du henviser til.
Avatar billede mixter Nybegynder
12. december 2001 - 19:19 #21
Nåårhh...ok. Den misforstod jeg så. Jeg bruger selv en og de er fuldt ud lovlige.
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
12. december 2001 - 19:33 #22
Mixter> Ja man kan også let miste tråden i dette virak der blev, har selv en som dig, men vil gerne have en til pc.
Avatar billede mixter Nybegynder
12. december 2001 - 19:58 #23