Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 20:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Win Xp vs Win 98

Hej

Jeg har lige lavet sådan en diskette der gør sådan, at de programmer osv. der var installeret da man købte PC\'en bliver installeret igen, og alle de nye programmer man har installeret bliver slettet - det er vist nok noget compaq har fundet på, det er en compaq PC :/. Jeg kører Win 98 nu, hvis jeg nu installere Win XP og lader det overskrive Win 98, og jeg bruger disketten kan jeg så godt bruge den til at få Win 98 igen? Eller skal jeg så til at have fat i Win 98 CD\'en?
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 20:38 #1
Hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok, så si lige til :)
Avatar billede resten Nybegynder
11. december 2001 - 20:41 #2
Det lyder lidt kryptisk men jeg vil umidbart gætte på at du nok skal ha fat i din 98 cd igen.
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2001 - 20:47 #3
Hvis du havde win98 installeret, da du installerede XP, kan du fjerne XP, du skal dog genindstallere programmer, du installerede under XP
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 20:51 #4
Peet49 : Men når jeg fjerner XP kommer jeg så tilbage til 98, og hvordan fjerner man XP?

Hilsen Gavehaaftet.
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2001 - 20:56 #5
Da du installerede XP, har du da gemt win 98 filene.
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 21:00 #6
Lige nu kører jeg både Win 98 og XP, men det gider jeg ikke at fortsætte med da jeg kun har 13 GB og XP kun har 2 GB tilbage...
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 21:00 #7
Så ja lige nu har jeg Win 98 filerne.
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 21:03 #8
Men hvis jeg gemmer filerne inden jeg installere XP så for jeg da ikkr ekstra GB til rådighed, vel?
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2001 - 21:04 #9
XP fylder jo 1.5GB. Betingelsen er, at du under tilføj/fjern programmer har XP stående, for at du kan fjerne den.
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2001 - 21:05 #10
Nej win98 felene fylder ca.100Mb på disken
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2001 - 21:10 #11
Et godt råd, lav to partitioner, så har du altid en disk, at gemme på, selv om du skal formatere drev C
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 21:13 #12
Det lyder smart nok, men hvordan laver jeg så en partition?
Avatar billede peet-49 Novice
11. december 2001 - 21:21 #13
Du smider en win98 startdiskette i, starter maskinen, start med CDrom-sfriver fdisk (større harddiske=JA, så skal du oprette en primær partition(størrelsen bestemmer du selv) husk at aktivere den, derefter opretter du sekundær partition og udvidet dos drev, husk logisk drev.
  Du kan trykke F1 undervejs, hvis du mangler hjælp.
Avatar billede gavehaaftet Nybegynder
11. december 2001 - 22:36 #14
Jeg har lige reinstalleret Win 98 med en Compaq Quick-Restore CD - derfor vender jeg jeg først tilbage nu, jeg havde helt glemt jeg havde sådan én. Så jeg opretter lige et nyt spørgsmål angående det samme, bare med Quick-Restore CD\'en istedet for den der diskette...

Tak for hjælpen :)