Avatar billede icamilla Nybegynder
11. december 2001 - 14:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

mutiple selectbokser

Hei

Jeg skal lage en applikasjon som:

fyller selectbokser(altså dropdown bokser) alt etter hva som ligger i den forrige:

Scenario:

dropdown 1 inneholder land. Når du trykker på det landet du vil lese opp, fylles neste dropdownboks med fylker, når du har valgt det fylket du vil ha fylles site boks med alle spisesteder i det fylket.

Alle data hentes ut fra en database og dette skal skje uten reload av siden

den skal virke BÅDE i NN og IE, alle rimelig normale versjoner

Anyone??
Avatar billede nute Nybegynder
11. december 2001 - 14:41 #1
er det ASP, PHP eller annet scriptspråk du benytter for å hente fra databasen ?
Avatar billede icamilla Nybegynder
11. december 2001 - 14:42 #2
PHP
Avatar billede nute Nybegynder
11. december 2001 - 15:15 #3
uha....jeg har en fungerende i ASP...hvis du forstår noe ASP, så må du gjerne kikke på det. PHP er ikke min sterke side :-|
Avatar billede icamilla Nybegynder
11. december 2001 - 15:21 #4
jaja :-)  asp eller php er det samme, det er javascriptet jeg har problemer med..
Avatar billede nute Nybegynder
11. december 2001 - 15:46 #5
hov....jeg leste det som at det kun var 2 level...altså land og fylke. hvis jeg skal skrive det om til å fungere med *enda* et level, så er jeg nødt til å bruke litt tid...
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2001 - 15:47 #6
Det er en større historie. Det kræver et stort JavaScript med så mange selectbokse.
Jeg har lavet et eksempel med 2 her: http://www.friserverplads.dk/phoenixv/dd.html (friserverplads.dk er lige nede p.t., men den kommer vel op igen i løbet af nogle timer).
Hvis du ikke kan arbejde ud fra det eksempel, så smid lige en kommentar, og jeg skal lave et færdigt script til dig! :)
Avatar billede nute Nybegynder
11. december 2001 - 15:51 #7
phoenixv >> næææ...når du genererer dine arrays dynamisk, så fyller ikke scriptet særlig mye. Mitt script fyller 76 linjer...selve javascriptet fyller ikke mer enn 25 linjer...
Avatar billede icamilla Nybegynder
11. december 2001 - 15:58 #8
hmmm phoneix, jeg må faktisk ha fire selectbokser....

og alt skal skje uten reload av siden

og alle data hentes ut fra databasen i php.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2001 - 16:06 #9
Nej, man skal selvfølgelig generere arraysene dyna/automatisk, men derfor er det nu stadigt en større historie.
Prøv dette:

<script>
function skift(frm) {
komb1Text = new Array(\"Danmark\",\"Uruguay\",\"Nepal\"); //Dette array skal fyldes af server-side scripting
komb1Value = new Array(\"dan\",\"uru\",\"nep\"); Igen server-side

}
</script>
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2001 - 16:07 #10
Ups, koden er slet ikke færdig, jeg kom bare til at trykke på enter!
Koder lige lidt videre... :)
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2001 - 16:18 #11
En gang til:
Skal du bruge 3 eller 4 selectbokse, og hvad skal emnet være i hver af dem?
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. december 2001 - 18:10 #12
Jeg kunne ikke få mere end 3 selectbokse ud af det:
http://www.jakoba.dk/eksperten/exp145224.html
Avatar billede icamilla Nybegynder
13. december 2001 - 10:17 #13
phoenix, jeg skal bruke 4 og de skal ha emne som tema1, tema2, tema3 , tema4... altså fire nivå, og innholdet på hvert nivå kan endres etterhvert, men det er en annen historie. Hentes fra databasen.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2001 - 14:35 #14
Som sagt i jakobas fine eksempel betyder det rigtig mange options, så jeg har desværre ikke lyst til at kaste mig over det.
Det kan være, jeg vender tilbage, men ellers må du få hjælp fra en anden eller selv bygge videre på jakobas eksempel!
Avatar billede icamilla Nybegynder
14. december 2001 - 09:36 #15
ok