Avatar billede jan_man Nybegynder
10. december 2001 - 20:35 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Formatering af HD på bærbar

Hej! Jeg har lidt (rigeligt) problemer med at formatere harddisken på en bærbar. Jeg har foretaget en FDISK, hvor jeg har slettet og genoprettet partitionen. Jeg har derefter forsøgt at lave en \"format c:\", men efter nøjagtig 36% kommer meldingen \"Ikke klar. Formatering er afsluttet\". Hvad gør jeg forkert? Og hvad kan jeg gøre?
Avatar billede sluppi Nybegynder
10. december 2001 - 20:37 #1
har du prøvet at lade scandisk lave en overfladescanning?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. december 2001 - 20:44 #2
hvilken disk type er der tale om, hvor stor er disken?
Avatar billede jan_man Nybegynder
10. december 2001 - 20:53 #3
til sluppi: Hvis jeg laver en scandisk af HD, får jeg følgende svar: \"Scandisk kan ikke undersøge drev c\". Men det er vel fordi disken ikke er formateret, eller....???
til james t dk: Jeg har haft disken ude, og der står på den, at det er en Toshiba med 2167 mb.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
10. december 2001 - 21:30 #4
Hvorfor ikke bruge den som en stor disk i stedet for at partiotionere den?

Avatar billede jan_man Nybegynder
10. december 2001 - 21:37 #5
Før jeg partitionerede (svært ord) den, havde jeg det samme problem med at formatere HD, så jeg havde et spinkelt håb om, at problemet ville løse sig, ved at lave en partition af harddisken. Men i.f.m. partitionen fik jeg også lavet den som en stor disk.
Avatar billede johs_j Novice
10. december 2001 - 21:59 #6
Du kan prøve følgende:

Med fdisk sletter du alle partitions og genstarter computeren.
Med fdisk opretter du nye partitions og genstarter igen.
Nu skulle du kunne formatere din HD.
Det er vigtigt at du genstarter som beskrevet.
Avatar billede jan_man Nybegynder
10. december 2001 - 22:28 #7
Jeg har forsøgt dit foreslag, men desværre med samme resultat. Det var ellers et forsøg værd.
Avatar billede zhark Nybegynder
11. december 2001 - 00:49 #8
Det med den går \"ned\" samme sted er desværre et dårligt tegn, jeg har lige fået bytte en 2 mdr. IBM - der var den forskel, at når den stoppede skrev den:
Prøver at gendanne allokering xxxx samme sted hver gang, den var kaput. Jeg ville eller have skrevet hvad johs j altså HAR skrevet!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 03:35 #9
Når det er en bærbar, er det almindeligt at lave spærringer hist, pist og alle vegne. Kig ind i bios, måske har du glemt, at du har spærret adgang til at ændre HD. Hvis nu en tyveknægt var spænet med din bærbare, ville det være meget, meget svært for ham at få glæde af den uden adgang til HD :)
Avatar billede jan_man Nybegynder
11. december 2001 - 17:57 #10
Det var nogle kommentar og svar, der kom fra henholdsvis zhark og kirsten sol. Men som kommentar til kirsten sol, vil jeg nævne, at jeg ikke har lavet nogen spærring på min bærbare pc.
Men jeg venter stadig på guldkornene fra et klogt hoved!
Avatar billede jan_man Nybegynder
11. december 2001 - 17:58 #11
sorry, der skulle stå.....nogle triste kommentar og svar.....
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 18:07 #12
Nå, lad os begynde forfra: Den bærbares mærke, cpu, hd, cd-rom, floppy, ram, software, der fulgte med ved købet. (Min Acer 500T har f.eks. en rednings-cd-rom, der sletter rub og stub og lægger den oprindelige konfiguration ind)
Avatar billede zhark Nybegynder
11. december 2001 - 18:18 #13
Jeg ved ik\' om du gider \"lege\"? Prøv at oprette en partion på 35% og formater denne - den kan ikke bruges til noget, men hva\' - den kan da slettes igen :)
Jeg vil lige søge, for kan ikke huske den her lidt spec. formatering (level) eller ??
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 18:26 #14
Øhøm, det er et lidt flovt spørgsmål, fordi jeg selv engang kom til at gøre det: du har jo nok brugt redningsdiskette for at kunne formatere? Og derved er der oprettet et midlertidigt drev? men du har forhåbentlig ikke - lige som jeg gjorde ved en enkelt lejlighed - ikke forsøgt at formatere det midlertidige drev? Øhøm :-\"
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 18:27 #15
zhark>>Du tænker nok på low level formatering? Var det ikke også en ide med en eller anden form disk tool?
Avatar billede jan_man Nybegynder
11. december 2001 - 18:54 #16
kirsten sol: Det er en NoteBook købt i Datacentrum i 98 (ca). Den er udstyret med 200 mhz processor, 32 mb ram, 24x cdrom, 2,1 gb. HD og windows 98.
Og jow, jeg har anvendt startdiskette for at kunne formatere, men jeg har (heldigvis?) ikke forsøgt mig på det midlertidige drev.
zhark: Det der med at partitionere 35% venter jeg lidt med, til kirsten sol har meldt ud med hvad hun mener med bl.a. \"low level formatering\" og \"disk tool\".
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 19:00 #17
low level formatering forklares fint på dansk her http://www.mkdata.dk/pctutor/sk/sk_hw004.htm - det er noget gammeldaws noget, så jeg prøver at finde et online sted, hvor du evt. kan få diagnosticeret din HD eller et disk tool, som kan være på et a-drev, som du kan bruge.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 19:19 #18
På denne side http://www.simtel.net/pub/pd/44297.html findes der to-tre relevante dos-programmer, som du kan d/l: men først pg fremmest hdprep.zip, som formaterer hd og blokerer for dårlige sektorer.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 19:21 #19
Et online diagnosticerings web-site, dur jo kun, når comp\'en kører.
Avatar billede jan_man Nybegynder
11. december 2001 - 19:29 #20
Åh ja, selvfølgelig. Jeg prøver hdprep - svar følger.
Avatar billede jan_man Nybegynder
11. december 2001 - 22:34 #21
Nu begynder jeg at føle mig totalt dum. Jeg har downloadet hdprep, pakket den ud fra zip, gemt den på diskette, sat disketten i bærbar pc, forsøgt at starte programmet (tastet i MS-dos prompten: A:\\>hdprep)....men jeg får følgende fejlmeddelelse: Kunne ikke finde sektoren ved læsning af drev A.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 22:38 #22
Jeg installerer den lige hos mig selv, men det lyder som om programmet har checket a-drevet :-)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 22:40 #23
For resten har du brugt chkdsk.exe, debug.exe, scandesk.exe osv. på startdiskette? Ved nærmere eftertanke dur de sikkert først, når hd er formateret.
Avatar billede jan_man Nybegynder
11. december 2001 - 22:47 #24
Jeg har kørt hdprep på min stationære pc, og har der fundet at programmet tilsyneladende fungere perfekt.
Alle de medfølgende hjælpeprogrammer på startdisketten er efterhånden blevet forsøgt et utal af gange, men desværre med negativt resultat. Det er jo nok som du skriver, at de først fungere hår HD er formateret.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 23:02 #25
Okay. Jeg har lige testet hdprep - dog uden at formatere :-) Først booter jeg med Wins startdiskette i a-drevet med fravalg af cd-rom. Skifter til diskette med hdprep.exe. Skriver ved a-prompten, når startdiskette er færdig, \"hdprep c:\" uden cit-tegn. Så kommer der en menu frem, hvor du - efter at ha\' valgt det drev, hvor operationerne skal udføres - for eksempel kan markere dårlige sektorer, før du formaterer med det lille program. Du siger hdprep fungerer perfekt. Vil det sige, at du har kunnet formatere din genstridige hd?
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 23:02 #26
Undskyld, selvfølgelig ikke. du har testet programmet på din stationære, ligesom jeg på min.
Avatar billede jan_man Nybegynder
11. december 2001 - 23:13 #27
Jeg har nu forsøgt (igen) det du foreslår, men stadig uden held. Men lige et lille spørgsmål: Hvad er cit-tegn? Nå, men nu vil jeg holde for i dag og krybe til køjs. Tak for din standhaftige indsats, kirsten. Håber vi kan fortsætte igen i morgen.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 23:21 #28
cit-tegn = citationstegn \" \". Forkortelsen stammer fra min tid i newsgroups, hvor man skulle spare på båndbredden :-) Sov godt, jeg skal til tandlæge og på supportbesøg :-) i morgen eftermiddag, men vender tilbage.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 23:25 #29
Lige inden du går til køjs, ka\' du jo lige gå ind i din bios og loade den default bios-opsætning, eller hvad det nu hedder i din Notebook.
Avatar billede zhark Nybegynder
11. december 2001 - 23:31 #30
Ik\' for at være lyseslukker, men den HD er sku\' kaputski, skulle det lykkes dig at formatere den går den sikkert ned ret hurtigt.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
11. december 2001 - 23:35 #31
Det er jeg også temmelig sikker på, men la\' ham nu sove roligt i nat! Det koster jo en herregård for en ny, ja ikke selv hd\'en men at få den installeret.
Avatar billede byfoged50 Nybegynder
12. december 2001 - 11:55 #32
Du skal være opmærksom på at win 98 kører fat 16 og ikke kan håndtere HD over 2 GB, den funktion er først kommer med i Win 98 /2 edition hvor der køres fat 32, det kan være du skal undersøge hvilken udgave af win 98 du har
Avatar billede jan_man Nybegynder
12. december 2001 - 12:50 #33
Er det ikke ligegyldigt så længe jeg ikke kan få formateret HD. Jeg mener, at det problem kommer på det tidspunkt, hvor jeg skal installere styresystem. Eller er jeg forkert på den?
Avatar billede zhark Nybegynder
12. december 2001 - 12:58 #34
\"byfoged50\" må tænke på Win95 for 98 kan sagtens klare store diske.
Jo dit problem er at få den formateret!
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
12. december 2001 - 13:11 #35
Jeg er bange for, at din HD er kaput.
Men du kan begynde forfra for en sikkerheds skyld: partioner for nemheds skyld i ét drev.

Udskift startdiskette med diskette med hdprep.exe og skriv ved a-prompten: hdprep /? Menuen kommer da frem.
Vælg 1 Select drive, vælg disk 0 (der er jo ikke flere)
Vælg punkt 3 FORMAT and AUTOMATIC MARK BAD ONES
Avatar billede jan_man Nybegynder
12. december 2001 - 13:50 #36
kirsten sol> Jeg vil prøve dit foreslag engang i aften, når jeg er kommet hjem fra arbejde. Det er utroligt, hvis HD skulle være kaput, for windows fungerede inden jeg foretog en FDISK. Eller det ville sige at allerførst havde forsøgt mig med FORMAT C:, men stødte på samme problem med at den stoppede ved 36%. Derfor brugte jeg FDISK, og....ja, resten af historien kender I jo. Men er FDISK en djævel med hensyn til behandling af HD? (det hører man ind imellem)
Avatar billede lazac Nybegynder
12. december 2001 - 14:12 #37
Har du prøvet at overskrive MBR med nuller?
Dette gøres fra en DOS-prompt ved at køre fdisk med switchen /mbr. Eks. \"FDISK /MBR\".

Avatar billede jan_man Nybegynder
12. december 2001 - 22:59 #38
Status: Jeg kan simpelthen ikke hdprep til at virke - har prøvet flere disketter. Har nu partitioneret og formateret 35% af HD (det var da en løsning, men ikke mit primære mål).
Efter formatering af den delvise HD, forsøgte jeg uden held at benytte hdprep igen, og ligeledes uden held at kopiere denne til c-drev.
Har lige installeret windows 98 på det stærkt reducerede c-drev.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
13. december 2001 - 19:50 #39
Prøv jan_man 22:59:16 som sidste udvej :-(
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
22. december 2001 - 09:07 #40
Tak for point. Jeg ved dog ikke rigtig for hvad? Anyway, god og problemfri computerjul.
Avatar billede jan_man Nybegynder
22. december 2001 - 09:47 #41
Jamen, det var såmænd bare fordi du havde lagt en masse arbejde i mit problem. Jeg ville egentlig have delt dine point med zhark, men da vedkommende havde \"kun\" kommenteret mit spørgsmål, og jeg kunne derfor ikke tildele ham nogle point. Derfor fik du alle pointene.
Men du skal have mange tak for din store indsats - jeg havde på fornemmelsen, at du næsten sad med næsen klistret til skærmen og ventede på respons fra mig vedr. de forskellige foreslag, der kom frem i løbet af debatten.
Glædelig jul og godt nytår skal lyde til dig, og alle på Eksperten.dk
Avatar billede jan_man Nybegynder
14. februar 2002 - 12:04 #42
Til kirsten sol og alle i andre, der hjalp mig med at få formateret HD på min bærbare.
Problemet er blevet løst, og jeg sidder i dag med en bærbar computer med den fulde kapacitet af harddisken. Den enkle svar er:
Partition Magic 6.0
Jeg håber, at I får læst dette og eventuelt kan bruge det i fremtiden.
Jeg takker endnu engang for Jeres hjælp.