Avatar billede xbit Nybegynder
02. april 2000 - 16:09 Der er 26 kommentarer

Multiple desktops: Hvem var først?

Lurer på hvilken windowmanager for hvilket OS som var først ute med multiple desktops...

Var det Unix/Linux ? Eller BeOS?

Unnskyld for det dårlige språket, men jeg er norsk :)

-xbit
Avatar billede sjensen Nybegynder
02. april 2000 - 17:10 #1
Open/X for unix var den første vil jeg tor
Avatar billede sjensen Nybegynder
02. april 2000 - 17:10 #2
..ups: tor => tro
Avatar billede jumper Nybegynder
04. april 2000 - 00:53 #3
Amiga!! ;)

/Thor
Avatar billede xbit Nybegynder
06. april 2000 - 08:39 #4
Jeg tror også det er X på UNIX, men jeg trenger en mer solid referanse...

Amiga? hehe...
Avatar billede cybermike Nybegynder
07. april 2000 - 08:49 #5
Machintos!
Det var machintos der udviklede den første grafiske window manager. Jeg kan squ ikke lige huske hvilken model det var.

BEMÆRK:Jeg bruge ikke machinlort selv. Så jeg ved ikke rigtigt noget om selve maskinen.
Avatar billede xbit Nybegynder
07. april 2000 - 12:15 #6
Jeg snakker ikke om hvem som utviklet den første grafiske windowmanageren, men hvilken windowmanager som var først med multiple desktops...
Avatar billede cybermike Nybegynder
08. april 2000 - 02:03 #7
Så vidt jeg ved er det stadig Mac, jeg mener det var i 3 eller fjerde serie at de introducerede det. Men jeg er ikke sikker.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
10. april 2000 - 12:39 #8
Cybermike dog...

Det hedder Macintosh!, og de kopierede saamaend bare resultatet af Rank Xerox's arbejde paa Palo Alto research centeret in Californien...

Du ved ikke rigtig noget om Mac, men er helt sikker paa at det er noget lort...Tjah, det lyder skam meget logisk.

Du er en trold er du...En rigtig naboens soen...

regards,
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. april 2000 - 14:55 #9
aaa_2500>Det kan godt være du har ret!

Ang. mac, jeg kender ikke så meget til det men jeg har hørt at man lige har fået lov til at skifte sit skærmkort...

Det er vel og mærke den nyeste model. Derudover er jeg principielt imod vatsystemer, som pakker alt ind i vat for brugere.

Jeg har arbejdet(tekstbehandling,hypercard o.l.) på en machintosh i 2,5 år og det var IKKE noget jeg kunne tænke mig at gentage.

Men personligt ville jeg også være meget mere tilfreds med at en anden end Apple kom først med Windowmanager/multidesktop, men det der Xeros det var vel ikke for alm. brugere?
Avatar billede jumper Nybegynder
11. april 2000 - 02:26 #10
aaa_2500, du har så fuldkommen ret!!

Før Unix og nogle andre overhovedet havde tænkt på grafiske brugerflader, og dermed multiple desktops, havde de glimrende forskere på PARC for længst lavet deres egen workstation.
Den var oprindeligt tænkt brugt til et time-sharing system, men mens de lavede maskinen fandt de hurtigt ud af at selve ideen med time-sharing stank og fortsatte arbejdet på deres egen workstation.

Du kan forresten også takke dem for Ethernet!

/Thor
Avatar billede xbit Nybegynder
12. april 2000 - 19:54 #11
Hva faen er PARC ?
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
12. april 2000 - 20:11 #12
PARC

Og det skete i de dage i november engang......

http://www.parc.xerox.com/parc-go.html

regards,
Avatar billede jumper Nybegynder
13. april 2000 - 00:19 #13
Palo Alto Research Center, guderne over guderne...

/Thor
Avatar billede henrikmk Nybegynder
11. maj 2000 - 21:34 #14
Jeg tror faktisk det var Amiga'en. Dens OS vendte jo verden på hovedet, da den kom frem i '85. Hvornår kom X?
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. juli 2000 - 11:12 #15
PARC ... er det det som er blevet til Sun SPARC ?
Avatar billede cktarget Nybegynder
03. august 2000 - 21:38 #16
jeg er tilbøjelig til at give henrikmk ret, jeg er næsten 100% sikker på at det var Amiga, der kom først.
De første mange år af Unix levetid, var det jo consolbaseret.
mvh kedde
Avatar billede beaviz Nybegynder
17. august 2000 - 23:15 #17
5 ting:

1) Micintoshen har vel ikke flere desktops?
2) AmigaDOS har.
3) Mange X Window managers har.
4) Havde Xerox\' løsning flere desktops?
5) Det kan vel implementeres \"ovenpå\" hvad det skal være.

/Beaviz
Avatar billede cybermike Nybegynder
18. august 2000 - 10:21 #18
Windows 98 har ivhertfald multiple desktops og næsten alle linux´er har
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. august 2000 - 17:48 #19
cybermike> Det kommer vel an på hvordan man ser \"multible desktops\". For lyder det nemlig som om at det er det, hvor man har et skrivebord med nogle vinduer, så trykker man på en knap og så har man et nyt (uden vinduer).

Det har jeg i hvertfald ikke set i Windows 98!
Avatar billede amiverse Nybegynder
19. oktober 2000 - 13:59 #20
Amiga har siden 1985 haft den vildeste måde at styre skærme på. Hvert program starter i sin egen skærm som så tillader fuldstændig designfrihed, hvilket er utroligt dejligt. Det fungerer ved at man bare klikker sig igennem de forskellige skærme i et væk.......skøøøøøøøn ting som windows aldrig kommer i nærheden af!!
Avatar billede beaviz Nybegynder
19. oktober 2000 - 14:48 #21
Det fungerer desværre bare langtfra perfekt på amigaen, selvom det dog stadig er genialt. Iøvrigt har jeg set flere \"virtual desktop\" implementationer til Win 9x
Avatar billede amiverse Nybegynder
19. oktober 2000 - 21:32 #22
Det fungerer da bedre end nogen andre systemer jeg har prøvet, så hvad mener du???
Avatar billede lens Nybegynder
19. oktober 2000 - 21:41 #23
Ja det kan da godt være at det kan fås til win, men det er jo bare en luset substitut for den rigtige vare: Gnome!!!  8-)
Avatar billede beaviz Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:34 #24
amiverse: at screen i forskellige bitplanes/opløsning blev ødelagt. At den ikke kunne \"swappe\" skærmene væk fra grafikram (chipmem). imho tåbeligt. Og, ja, der er kommet flere 3.parts løsninger på disse problemer.
Avatar billede maxburner Nybegynder
02. januar 2001 - 15:33 #25
amiverse > hørt.... og det var ægte multitask skærme...

ikke noget med Virtual... men hardware....styrret...

savner det lidt til PC. hvor man kan trække winduet ned og se anden skærm..

Jeg skal også sige at jeg aldrig har haft problemer med Amiga Screen switch...
Avatar billede beaviz Nybegynder
03. januar 2001 - 02:13 #26
Det skal lige siges at jeg også, på trods af manglerne, savner amigaens skærmstyring MEGET!