Avatar billede huulbaek Nybegynder
10. december 2001 - 15:51 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

C5 batch-kørsel

Hejsa!

En der kan svare på, om det er muligt at igangsætte batch-kørsler via opstartsparametre?

hilsner,
Thomas
Avatar billede mariaf Juniormester
11. december 2001 - 11:19 #1
Det kan du ikke.

Er det fordi du vil have en bestemt kørsel til at køre når du starter? Eller med et bestemt tidsinterval? Så er der jo andre muligheder
Avatar billede huulbaek Nybegynder
11. december 2001 - 11:24 #2
Det er egentlig fordi, jeg ikke vil optage en hel bruger uafbrudt (det koster jo en ekstra licens..) da der bare skal køres en efterberegning på LagKart om natten.

Er der andre muligheder i det tilfælde?
Avatar billede dma Nybegynder
12. december 2001 - 09:18 #3
Jo, det er på en måde muligt, blot skal man kende lidt til programmering - og have adgang til udviklingsværktøjerne.

Programmet kan startes med parameter -a[kørsel.xal], hvor kørsel.xal er en ascii fil med xal kode som afvikles efter opstart. Det kan tilpasses til at afvikle xal-kørslen BatchAfvikling.xal som kører batchjobbene.

Men som sagt, det kræver lidt mere end alm. brugerkendskab.
Avatar billede huulbaek Nybegynder
12. december 2001 - 13:27 #4
Oookeeey... så er det måske nemmere/billigere at købe en ekstra bruger.(?)

Findes der specielle udviklingsværktøjer - altså ikke bare licenser til udvikling?

Findes der en kørsel der hedder BatchAfvikling.xal eller vare det bare et eksempel?
Avatar billede dma Nybegynder
12. december 2001 - 15:43 #5
Tja, under alle omstændigheder kan du ikke afvikle batchjob samtidig med at du bruger C5 uden at have mindst 2 brugere.

Det er licens til udvikling der er tale om.

Ja, det er en kørsel der ligger i C5. Når du under Generelt/Dagligt vælger Batchafvikling, kalder du denne kørsel.
Avatar billede huulbaek Nybegynder
12. december 2001 - 15:50 #6
OK - vi har også mere end 1 bruger. Vil det sige jeg kan eksportere den kørsel til en ekstern .xal fil? Eller?
Avatar billede mariaf Juniormester
12. december 2001 - 18:58 #7
Du kunne jo lade være med at køre den som batchkørsel - f.eks. starte kørslen, når du går hjem (eller 5 timer efter) og så lade din C5 være åben. Det vil nok være en god idé at sætte password-kørslen til, så du ikke har fremmede på din C5 om natten, men det er mere et rent sikkerhedsmæssigt spørgsmål.

Du får nok brug for lidt hjælp til opsætningen, så jeg skal lige vide hvilken version af C5 du har - men i øvrigt er det ret nemt, så du behøver ikke at få nervøse trækninger :-)
Avatar billede huulbaek Nybegynder
17. december 2001 - 11:32 #8
ja, min midlertidige løsning er også at jeg sætter batchen klar når jeg går hjem - så kører den engang i løbet af natten (så den forstyrrer mindst, da C5 også bliver brugt i løbet af natten - online ordrer osv.) og så skal jeg logge ud om morgenen. Det ville bare være smartere, hvis det hele kørte fuld-automatisk... ;)