Avatar billede nilsen Nybegynder
02. april 2000 - 14:08 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Formatering

Jeg forsøker formatere mitt c drev.
i dos ppt skrives: format c: /s
windows gir beskjed at alt vil bli slettet på c-drevet, det gir jeg grønt lys for. Hvoretter w95 skriver:
"drev c: benyttes i øyebliket i en annen proces.
formateringen avsluttes"
Hva f.. er galt
Nilsen
Avatar billede snowball Novice
02. april 2000 - 14:13 #1
Hvordan starter du PC'en op ??? Går du først ind i Windows, og så derefter "Genstart i MS-DOS mode" (eller hvad det nu hedder) ???

Hvis du gør det så er det der problemet ligger ! Start i stedet op på en boot diskette som du kan lave i Windows. Så skulle du uden problemer kunne formatere !

Snowball
Avatar billede nilsen Nybegynder
02. april 2000 - 15:08 #2
Sri snowball,
den gikk ikke,
samme besked fra windows.
Jeg har jo gjort dette mange gange før, men denne gang får man en slik besked.
Flere gode forslag mottas gerne
Nilsen
Avatar billede grunken Nybegynder
02. april 2000 - 15:24 #3
Nilsen >>

Snow har helt RET..

lav en sys a:, kopier format.com over på disken, og genstart, og du kan formatere !!!
Avatar billede jonaslg Nybegynder
02. april 2000 - 15:58 #4
Du har brug for en Windows 95 startdiskette!

Start computeren med denne i, og tryk F6. Herefter vil du komme ud i en dos-mode, hvor du skriver: format c: /s, præcis som før. Herefter vælger du Intaler Windows 95 fra CD-rom, og dette vil ske!
Avatar billede sjensen Nybegynder
02. april 2000 - 17:09 #5
nilsen,

du kan ikke formattere dit c-drev når det er det drev du starter op på. Win95 styrer systemsporet og vedligehilder en række "skrivebeskyttede" filer.

Du skal derfor have en DOS diskette formatteret med /s og derefter lægge hhv. sys.com og format.com over på den.

Start derefter maskinen med den (og dermed uden om win95) og skriv format c:

Så kan du lægge win95 ind igen bagefter.
Avatar billede chrlyck Nybegynder
03. april 2000 - 14:49 #6
Det er rigtigt hvad sjensen siger men du behøver ikke at have nogen speciel diskette i, du skal bare sikre dig at den diskette som du sætter i har format.com og sys.com liggende.
Det letteste du kan gøre er at tage win95's startdiskette og kopiere format.com over på (hvis ikke den ligger der i forvejen). Så skal du sikre dig at der står "A:\>" foran der du skriver format c: /s, ellers vil den lede efter format.com på det drev du nu er inde på. Som du nok er klar over skal du bare skrive "A:" og så er du der!
Gå til den!

/Chr
Avatar billede chrlyck Nybegynder
03. april 2000 - 14:50 #7
(Du behøver IKKE at starte op fra disketten. Du skal jo bare formattere fra den!)
Avatar billede nilsen Nybegynder
03. april 2000 - 22:31 #8
Jeg er ikke sikker på hvordan poengene kunne fordeles, og har derfor delt de på de tre personer som har gitt et svar, de kunne sikkert brukes alle sammen. Den letteste jeg fant ut av selv var å starte computeren, og stoppe bootingen med f8, hvoretter en ren dos ppt kunne velges, så var det kun å skrive format c: og det hele gikk bra. Verre var gjenninnstalleringen av w98, da kunne den ikke finne a drevet (startdisketten), men litt frem og tilbake i bios løste det hele, så nå er vi igang igjen.
Beklager sent svar, og desv ikke mange poengene, men det tok litt tid å få alt på plass igjen.
Nilsen