Avatar billede henrik Nybegynder
31. marts 2000 - 23:41 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

NETVÆRK NU!

Jeg har 2 x pc, 2 x netværkskort, 1 x kabel imellem, 2 x win98. Kortene er sat i maskinerne... HVAD GØR JEG NU???
Avatar billede snowball Novice
31. marts 2000 - 23:57 #1
Går ind under netværksindstillingerne og giver hver PC et fast IP nummer. Det kunne f.eks. være 192.168.0.10 og 192.168.0.11 og begge med subnet mask 255.255.255.0 (TCP/IP protokollen skal selvfølgelig tilføjes hvis den ikke er det i forvejen !!)

Hvis i skal køre lidt ældre spil, kan det godt være en go' idé at tilføje IPX protokollen også !

Genstart nu maskinen, og vupti ! Så har du et netværk (hvis eller kortene er installeret og kablet virker ;) )

Snowball
Avatar billede grunken Nybegynder
31. marts 2000 - 23:58 #2
hvis nætkortene er installerede (med drivere, skal du installere en protokol der hedder TCP/IP, og derefter installere fil & printerdeling, inde i egenskaber !!!!
Avatar billede grunken Nybegynder
01. april 2000 - 00:00 #3
Snow >> hvof er det så vigtigt at de får deres egen IP ???
Avatar billede gozar Nybegynder
01. april 2000 - 00:02 #4
Aller først skal du have installeret driverne som følger med, hvis du ikke allerede har gjort det

gå ind under Kontrolpanel>Netværk og vælg tilføj>Klient>Microsoft> og installere
Klient program til Microsoft-nætværk

Tryk igen Tilføj>Protokol>Microsoft> og installere IPX/SPX Kompatibel-Protokol

Så sætter du primærnetværks logon til Klientprogram til microsoft-netværk

Tryk på fil og udskrifts deling, hvis du vil dele filer mellem computerne og sæt fluge ben i fil deling. Hvis du vil dele din prinder med den anden computer sætter du også fluge ben deri.

hvis nogen af de overstående står der iforvejen skal de ikke installeres igen.

hvis du på noget tidspungt bliver bet om at intaste indifikation skal du huske på at arbejtd gruppen skal veær den samme på bække computere for at du kan se den anden computer under andre computere.

Nu trykker du bare ok i Netværk vinduet og netværket bliver installeret og du bliver bet om at genstarte computeren.
Avatar billede grunken Nybegynder
01. april 2000 - 00:04 #5
mener at gozar har givet et godt og fyldestgørende svar !!!!
Avatar billede driis Nybegynder
01. april 2000 - 00:06 #6
Nu spø'r jeg måske dumt, men jeg har ikke nogen erfaring med netværk overhovedet...
Men: Skal man ikke bruge et kryds-link kabel for at forbinde 2 maskiner via netkort, hvis ikke man kører det gennem en HUB?
Avatar billede gozar Nybegynder
01. april 2000 - 00:10 #7
driis>Jo. du skal bruge et såkalt Crossover (kaldes også crossed) twisted pair kabel.
Avatar billede grunken Nybegynder
01. april 2000 - 00:13 #8
Det kommer vel an på om man bruger coax-kabling, med en terminator i hver ende ;-)
Avatar billede snowball Novice
01. april 2000 - 00:14 #9
Grunken: Hvordan vil du ellers lave et TCP/IP netværk (med mindre du vil sætte en DHCP server op, men tror jeg ikke lige det bli'r aktuelt her!) ????

Snowball
Avatar billede driis Nybegynder
01. april 2000 - 00:15 #10
gozar>> Hvis henrik ikke har en HUB og ikke har et crossover kabel, men kun et almindeligt netværkskabel, så er alt det med netværksprotokoller og så videre jo sådan set ligemeget - han kan ikke få det til at køre alligevel...
Avatar billede gozar Nybegynder
01. april 2000 - 00:20 #11
snowball>Win98 kan selv give ip nummere til sig selv hvis de ikke kan finde en DHCP server!!

driis>>Det tror jeg ikke rigtig på. Hvis forhandleren bare ved en lille smugle om netværk, burte han/hun forklaret at det ikke ville virke!!
Avatar billede snowball Novice
01. april 2000 - 00:23 #12
hhmmm....whatever....jeg har bare altid selv angivet en IP. Så er man da på den sikre side ;)

Snowball
Avatar billede driis Nybegynder
01. april 2000 - 00:32 #13
>>gozar

Nåe ja, men det kan jo også være, at der ikke har været en forhandler indblandet. F.eks. kan netkort og kabel være bestilt over en hjemmeside, eller der kan have været netkort i maskinerne i forvejen...
Avatar billede gozar Nybegynder
01. april 2000 - 00:34 #14
Nåja.. Man kan ikke tage højte for alting ;-))
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 13:57 #15
Jeg har et krydskabel eller hvad det nu hedder...
...vender tilbage når det virker..
:-)
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 14:00 #16
OK, første problem er at jeg ikke kan få installeret driver til det ene netværkskort, som er et Accton 10/100.
Hvad vil i forslå mig at gøre for at komme videre?
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 14:21 #17
SÅ er driverne for begge netkort installeret!!!
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 14:40 #18
GOZAR,
Nu har jeg gjort som du har beskrevet... Hvad gør jeg så nu?
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 15:15 #19
JEG HAR OGSÅ GIVET HVER PC IP NUMRE. BETYDER DET NOGET HVILKET NUMMER MAN GIVER DEM (F.EKS. 555.555.555.555)?

HVORDAN KOMMER JEG IND PÅ DEN ANDEN COMPUTER???
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 15:59 #20
Hvorfor har jeg ikke et "andre computere"-ikon???
Skal jeg ikke bruge det?
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 16:12 #21
HMMMM... Er "Network Neighborhood" ikke det samme som "andre computere"?
Avatar billede jonasj Nybegynder
01. april 2000 - 16:15 #22
Du skal bruge IP adressen i adresseområdet "192.168.0.0" - 555.osv... er slet ikke gyldigt (prøv selv at gætte hvorfor *s*)
På den ene PC vælger du 192.168.1.1
På den anden: 192.168.1.2
(osv. hvis der kommer flere senere)
Undernetmaske sættes til 255.255.255.0
Avatar billede henrik Nybegynder
01. april 2000 - 18:44 #23
SÅ KOM DER ENDELIG HUL IGENNEM... THANX!!!
SKÅÅÅÅÅL.........
Avatar billede hlb Nybegynder
04. april 2000 - 15:15 #24
Jeg vil lige SMIDE en kommentar ind for at advare dig! Hvis det er de gamle netværksstik du kører med (BNC/COAX eller de runde) så HUSK at sætte T-stik med spærrer i den ene ende. Ellers virker det ikke!!
Det har jeg spildt mange timer på!!
Avatar billede gozar Nybegynder
05. april 2000 - 08:56 #25
hlb>>der skal både T-stik og terminator på i bække ender!