Avatar billede pringle Nybegynder
07. december 2001 - 11:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Netværk i opgangen?

Hejsa..!

Vi er 6 lejligheder i en opgang, som roder med tanken om at installere et netværk. Vi har allerede bestilt (delvist modtaget) en 2 MBit forbindelse. Nu står vi så og skal have en elektriker til at bore nogle huller, opsætte seks netværksbokse og en ekstra boks i kælderen i kælderen eller lignende. Desuden trække nogle kabler. Foreløbig har det været svinedyre tilbud, synes vi...sædvanligvis i omegnen af 10.000 kr. (med moms)! Hvor materialerne maksimalt ser ud til at koste ca. 3000 kr.
For os ser hele opgaven relativt simpel ud....og så må det da se endnu simplere ud for en elektriker!

Er der nogen der har erfaringer med en sådan størrelse opgave? Er prisen overhovedet rimelig, eller er det fordi det rimer på IT, at det er så dyrt?
Vi roder derfor også med tanken om at klare det selv, men det kræver selvfølgelig lidt research fra vores side først. Eventuelle links til gode web-sider om emnet er velkomne...

Mvh
Pringle
Avatar billede kasseper Nybegynder
07. december 2001 - 11:51 #1
Lav det selv. Det må i godt, så længe i ikke selv trække strøm.
Grunden til prisen er at det måske kan tage op til 4-5 timer at lave, og at håndværkere som regel er nogle dyre sataner. Og det er ikke kun fordi at det hedder noget med IT...!
Avatar billede nyrup Nybegynder
07. december 2001 - 11:51 #2
Bare for nysgerrigheden, hvor har i bestilt 2Mb, og hvad kostede det? Er det ikke en relativ dyr løsning til 6 lejligheder?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. december 2001 - 11:51 #3
Umiddelbart synes jeg ikke det lyder for dyrt.

Jeg går ud fra der skal monteres et krydsfelt, kabler skal lægges pænt i kabelbakker, der skal monteres rj45 vægudtag osv. Det løber op. 7000 kroner for arbejdet behøver ikke være for meget.

NanoQ
Avatar billede maxwell Nybegynder
07. december 2001 - 11:53 #4
det at samle stik og ledninger til netværk er ikke noget problem... nemt nok...Kander ikke lige noget til prisen men jeg har selv trukket net i gennem hele husen ikke noget problem... men det kræver lidt viden, håndværker kunner og de rigtige matrialer...

hvis i ikke helt eller delvis besider denne så få dog ham til at lave det... 10.000 delt med 6 er jo ikke så meget og så køre det jo bare...
Avatar billede exodusdk Nybegynder
07. december 2001 - 12:01 #5
Jeg har taget en Cisco certificering i bla. opsætning af netværk inkl. kabelføring og krydsfelter, og selv om det umiddelbart ser nemt ud, er det faktisk temmelig kompliceret hvis det skal gøres ordentligt. Mit bud er, at hvis i ikke er 100% sikker på, hvad i laver, så få en tekniker til det. Han/hun ved hvad de laver, og får det bedste ud at netværket. Hvis kablerne f.eks. ikke bliver trukket/opsat ordentligt, kan man risikere at hastigheden på nettet falder med over halvdelen (støj på linien), eller det simpelthen slet ikke virker. Og hvis i derefter så skal ha\' en tekniker ud at fejlfinde, risikerer i det bliver endnu dyrere...
Avatar billede pringle Nybegynder
07. december 2001 - 12:02 #6
nyrup:
don\'t tell anyone, men efter en hård diskussion, hvor vi fik TDC overbevist om, at deres NetExpress-tilbud i nogen grad var selvmodsigende, gik de med på den...849,- om måneden.

nanoq: tja...ved nærmere eftertanke har du muligvis ret. Tror dog stadig, at det er væsentligt dyrere, når man siger \"netværk\" end hvis man bare sagde \"elkabler\"...desuden vurderede nogle af dem vi snakkede med arbejdet til 1½ dag med BÅDE en lærling og en svend...hvilket lyder helt hen i vejret (hvis man ellers arbejder 8 timer om dagen). Det svarer jo egentligt til 24 timers uafbrudt professionelt arbejde...!

kasseper: Ja, kunne vi måske...men vi har ikke 100% overblik over omfanget (eller konsekvenserne af vores handlinger!)...og vi har heller ikke tiden, generelt. Kender du en guide eller lignende, der beskriver krav og detaljer i sådan et projekt?
Avatar billede mccookie Seniormester
07. december 2001 - 21:32 #7
Pringle>>>>>
Er selv elektriker for det første !!!

Stærkstrømsbekendelsen gælder for alle kabler der leder strøm, så den skal overholdes til punkt og prikke !!!

Hvor skal i have lavet det netværk ?????
Sjælland/fyn/Jylland ??????

10.000,- + moms kommer man langt for hvis en elektriker skal have 350,- i timen incl. moms !!

Netværksmaterialer er ikke det dyreste !!

Der skal bruges en switch, det kan være en billig 8 ports til en plov eller en dyrer én !!

Et vægudtag incl ramme,underlag og stik vil koste, med et kraftig slag på tasken !!
ca. 150,- incl moms !!!

Netværkkabel koster ca. 4,- meter incl. moms.

Stikkene der skal være i krydsfeltet koster ca. 30-50 kr x. moms (Husker ikke prisen)

Og en unit til at plassere dem er heller ikke voldsom dyr !!!!

Måske kan jeg hjælpe, jeg har lavet netværk for et stort telecom selskab. Hvor jeg primært har kablet netværk.
Jeg har ligeledes arbejdet hos TDC !!!!

Mod en beskeden betaling vil jeg evt. gerne give råd og vejledning hvad angår installationen !!!
Jeg har som sagt kablet adskillige netværk !!!

Mvh.

Henning

Kontakt mig evt. på ICQ: 120452726

Jeg er hjemmee ca. 30 min. endnu og så skal jeg ud at rapelle og forventer at være hjemme igen ca. 23.00

Har du ikke ICQ, så post din mail adresse !!!
Avatar billede mccookie Seniormester
07. december 2001 - 21:33 #8
Glemte lige at sige at jeg har en rimelig billig indkøbsaftale med forskellige grossister !!!
Avatar billede pringle Nybegynder
07. januar 2002 - 10:22 #9
Tak mccookie...vi har fået det gjort..! Da det kom til stykket turde vi ikke selv. Det er en gammel ejendom, så vi gad ikke bore ind i en masse lort. Vi fik i stedet en aftale, hvor vi hjalp til mod et mindre nedslag i prisen...spørg mig ikke om prisen, jeg kender den ikke.

Ellers tak for tilbuddet!
Avatar billede mccookie Seniormester
07. januar 2002 - 15:48 #10
DEt var så lidt ;o)