Avatar billede lom Nybegynder
07. december 2001 - 00:54 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Master el. Slave ???

Jeg har lige udskiftet mit cd-romdrev, og jeg er i tvivl, om jeg har båret mig rigtig ad. Jeg har ikke en dyt forstand på det der med master og slave :), men jeg har mistanke til, at der er noget galt! Når jeg starter pc’en op står der, at min hardisk er pri.master, og mit cddrev er sec.master. Har jeg båret mig forkert ad???

Jeg hopper af nettet nu og tjekker først, om der er svar i morgen.
Godnat:)
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. december 2001 - 00:56 #1
Det sidder som det skal, men jeg ville dog sætte CD-drevet som master på den sekundære controller og lade harddisken sidde alenme som master på den primære controller!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. december 2001 - 00:57 #2
Ved nærmere læsning kan jeg se at du har sat det rigtigt!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. december 2001 - 00:57 #3
Godnat ;o)
Avatar billede Beach Mester
07. december 2001 - 01:51 #4
Godmorgen lom.

Jeg prøver lige at pille den lidt mere ud så du også kan se HVORFOR du skal gøre som retaxes skriver...

Du kan som en tommelfingerregl altid følge denne lille regl:
Medier der kræver hastighed (Harddisk / cd-brænder) skal sidde på master pladsen.
Medier der ikke kræver hastighed for at virke optiamlt (cd / dvd / tape) skal sidder på slave pladsen.

Et eks. Du har 2 harddiske, et dvd og en cd-brænder.
Du 2 harddiske er fordelt på en disk med styresystemet (kræver hastighed) og en med programmer (kræver hastighed). dvd drevet kræver ikke noget specielt mens cd-brænderen skal bruge en konstant datastrøm for ikke at lave fejlbrændinger og derfor altid skal have hastighed.
Ved ovenstående ville jeg vælge følgende config af systemet:

Primær master > Harddisk med styresystemet (den hurtigste plads)
Primær slave  > Harddisk med programmer (der er ikke flere førstepladser derfor her)

Sekundær master > cd-brænder (næst hurtigste plads for at eliminere fejlbrændinger)
Sekundær slave  > dvd drevet (kræver ingen ting og får derfor systemets dårligste plads)

Ovenstående skal kun ses som en vejledning men vil være aktuel i mange tilfælde. Da nogle harddiske er meget hurtigere end andre (ATA 33, 66, 100, 133) og nogle brændere (1X, 2X, 4X, 8X, 12X, 16X, 24X) kan nøjes med en plads som slave pga. ringe hastighed så er det altid et spørgsmål om hvilke 4 enheder der sættes sammen.
Hvis du som nu kun har en harddisk og et cd-drev så er det korekt som du har lavet det nu nemlig, at give din harddisk der bedste og hurtigste plads og derefter sat dit cd-drev på den næst hurtigste plads.

Håber du kan bruge denne lidt lange forklaring til noget nu, og i fremtiden hvis du skal ud og købe endnu en harddisk eller.....

//Beach
Avatar billede lom Nybegynder
07. december 2001 - 11:21 #5
Goddag
Jeg takker jer begge for svarene.
Retaxes, 30 point for dit hurtige svar.
Beach, det var et godt svar, og du skal have mange tak for din fine forklaring. Jeg forstår mig nu meget bedre på dette master/slavehalløj, der hidtil har været et ”mysterium”. Jeg får ligefrem lyst til at investere i en brænder for at afprøve din tommelfingerregel:) 45 point er på vej!
//LOM
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. december 2001 - 11:27 #6
Ja, det var en god og omfattende forklaring beach kom med ;o)
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede lom Nybegynder
07. december 2001 - 11:33 #7
Velbekomme :)
Men det virkede ikke det med pointene .. Beach! hvis du interesseret i andet end min \"udelte tak\", så skal du lige forklare mig, hvordan jeg tildeler dig point.
//LOM
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. december 2001 - 11:37 #8
Du opretter blot et nyt spm. og skriver Point til beach!

Husk at referere til dette spm., det gør du ved at stille cursoren i adresselinien øverst oppe og trykke på Ctrl+C
Gå ind i det nye spm. og tryk Ctrl+V i dit svarfelt!
Avatar billede lom Nybegynder
07. december 2001 - 11:48 #9
Det er hermed gjort! Jeg takker på egne og beach vegne :)
//LOM
Avatar billede Beach Mester
07. december 2001 - 13:03 #10
Halløj, så er jeg også oppe igen:-)
Det glæder mig at du kunne bruge det til noget, en gang imellem kan det godt betale sig at skære det lidt ud i pap hvis man kan se at en er helt blank *S*
Jeg har lagt et svar på http://www.eksperten.dk/spm/143597 og takker mange gange for tanken.

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. december 2001 - 22:08 #11
Velbekomme!