Avatar billede zhatten Nybegynder
06. december 2001 - 21:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gåde !

Er der en af jer som kan kan huske en gåde hvor 3 mænd skal leje et hotelværelse også giver de nogen penge til picoloen også er der et eller andet regnestykke så der mangler en krone til sidst !

- Zhatten
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
06. december 2001 - 21:07 #1
Nej *g*
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. december 2001 - 21:07 #2
Jeg kan, men den er ret lang at skrive - men hvis der ikke er andre kan jeg da forsøge. Dog er pointen bare at man ligger nogle tal sammen der intet har at gøre med hinanden, og derved forvirre.
Avatar billede jonashauge Nybegynder
06. december 2001 - 21:08 #3
har en der ligner lidt i min matematikbog...skirver den lige ind...
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. december 2001 - 21:09 #4
Hvis den du har er med 3 piger hvis alder skal ligges sammen for at finde ud af værelsesnummeret, så er det ikke den :o)
Avatar billede jonashauge Nybegynder
06. december 2001 - 21:10 #5
tommyf:ikke den - men heller ikke den han søgte...
Avatar billede cortina Nybegynder
06. december 2001 - 21:14 #6
det er tre jægere som lejer et enkeltværelse for 10 kr per næse, da hotelbestyren høre om det giver ham dem 5 kroners rabat, men da picoloen ikke kan dele 5 kr i tre give ham dem 1 kr hver og beholder de sidste 2 kr.

Nu er det så man regner ud at de startede med at give 30 for et enkeltværelse minus de 3 kr som de fik tilbage det er 27 kr ialt, og så beholdte picoloen 2 det gir så 29!!

HVOR ER DEN SIDSTE KRONE??

Jeg kan godt fortælle den mere detalieret hvis jeg får pointsene og hvis du ønsker det!!

Mvh Cortina
Avatar billede zhatten Nybegynder
06. december 2001 - 21:20 #7
cortina, det må du gerne :o)

er der så nogen der kan fortælle mig hvor det går galt her ? hvor bliver den sidste krone af ?
Avatar billede cortina Nybegynder
06. december 2001 - 21:27 #8
Det er fordi at du skal lægge de 5 kr ind i rabaten 30 kr for værelset -3 kr -2 kr =25kr!!

Det går galt når man roder rundt i udregningen og undlader at lægge picolens 2 kr ind!!

Men det er det der gør den sjov!!
Avatar billede tommyf Nybegynder
06. december 2001 - 21:27 #9
Som sagt: De tal man ligger sammen har ikke noget med hinanden at gøre.

1) Mændene betaler 30 kroner (saldo = -30)
2) Krofatter får de 30 kroner (saldo = 30)

3) Mændene får 3 kroner tilbage (saldo = -27)
4) Picoloen snupper 2 kroner (saldo = 2)
5) Krofatter gav dem de 5 kroner (saldo = 25)

Man ligger så beløbene som er betalt + dem picoloen tog sammen, kan man ikke, det viser intet. Det picoloen skulle gøre var at give de 2 kroner tilbage til krofatter, så havde han tjent 27 på dem, og de havde betalt 27.
Avatar billede sluppi Nybegynder
06. december 2001 - 21:28 #10
måden man regner tilbage på.

du lægger de 2 kroner piccoloen tog til istedet for at trække dem fra :)

Avatar billede cortina Nybegynder
06. december 2001 - 21:46 #11
Der var tre jægere som havde været ude at jage til så sent om aftenen så de besluttede at tage et hotelværelse for natten.
De fandt så det nærmeste hotel og gik ind til portieren og sagde at de skulle tre enkeltværelser \"desværre\" sagde han \" vi har kun et frit enkeltværelse, men vi kan stille en ekstra seng ind og der er også en sofa\".
Derefter diskuterede jægerene lidt men de besluttede at de ville tage det værelse, \"Godt\" sagde portieren \"Det bli\'r 10 kr per mand\".
Jægerene betalte og picoloen førte dem op til værelset.
Da hotelbestyreren så kom ned til skranken fortalte portieren at han havde lejet det sidste enkeltværelse ud til tre jægere og bestyreren beslutter at give dem 5 kroner i rabat, da de var villige til at dele det tre mand, og han sender picoloen op op 5 kroner til dem.
Nu går picoloen og regner lidt frem og tilbage, men han kan ikke finde ud af at dele de 5 kr i tre portioner, så han beslutter sig for at give dem 1 krone hver og så beholde de sidste 2 kroner.

Så det vil sige at de startede med at give 30 for et enkeltværelse, så fik de 5 kroners rabat, men da de kun fik 1 kroner hver så fik de værelset for 27 kroner, plus de to kroner som picoloen beholdte det gir så 29 kroner.

Hvor er den sidste krone henne??

Hmm jeg ved ikke lige om du kan følge med så man misforstår den udregning, da det faktisk voldte mig lidt problemer så man fik det til ikke at gå op!!

Det er lidt lettere fra mund til mund!!

Mvh Cortina
Avatar billede cortina Nybegynder
09. december 2001 - 12:45 #12
Hmm er det ikke snart lukke tid??