Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2001 - 13:26 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Stofanet - pro/con

Jeg skal til at flytte til Kolding, hvor jeg via Antenneforeningnen ASIK kan få Stofa-bredbånd (med kabelmodem).

Nogen der har erfaring med dette? Hvad er godt og hvad er skidt?
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 13:29 #1
billigt hvis du surfer lidt, hamrende dyrt hvis du downloade meget.

Hastigheden kan du aldrig være sikker på. I prime time kan den være meget langsom.
Avatar billede odder Nybegynder
05. december 2001 - 13:34 #2
Stofanet er virkelig godt...
Det er forholdsvis stabilt og prisen er i de fleste tilfælde yderst fair, hvis man sammenligner med andre bredbåndsløsninger.
Det kan derfor varmt anbefales :)
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 13:36 #3
prisen er hamrende dyr, hvis du henter mere end 4 Gb per måned.
Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2001 - 13:40 #4
disky>
Jeg kiggede på stofa.dk
De fortæller ikke rigtig noget om hastigheden, så hvad mener du med \"meget langsom\". Pt har jeg ISDN ved TDC.
\"Hamrende dyrt\" skriver du også. Hvis man holder sig under 4GB (hvilket jeg da helt klart vil gøre), så koster det jo max 200,- kr!
ADSL hos TDC koster jo over 400,-!

odder>
Hvad mener du med \"forholdsvis\". Ud af 10 gange, hvor mange gange kan jeg så ikke komme på nettet?
Avatar billede Chewie Novice
05. december 2001 - 13:46 #5
min karmerat downloader med over 120kb/sec og han har stofanet
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 13:51 #6
hvis du henter mere end 4 Gbyte betaler du 25 øre per megabyte = 250 kroner per gbyte !!!

Hov pludseligt blev de meget dyrt.

chewie: 120 kilobit/s er da heller ikke meget.

du mener vist 120 kilobyte/s hvilket du bestemt heller ikke kan hente med i et belastet segment i primetime.

Problemmet med stofa er at man kun har god båndbrede, hvis man er alene i segmentet.
Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2001 - 14:04 #7
disky...det koster 10øre pr ekstra MB over de 4GB!

Det er altså kun til privat forbrug! 4GB...hvordan kommer man over det, når man som privatperson holder sig inden for lovens grænser (altså ikke downloade hele film og ca. 200 mp3 filer)

Mht hastighed...jeg ved godt, at der går 8 bit til 1 byte, men jeg kan desværre ikke lige oversætte jeres tal til noget jeg kan sammenligne med. Derhjemme, med ISDN, skriver den kbs i IE\'s almindelige download funktion (altså ingen download manager). Dér kan hente med ca 12-14, når jeg er på begge linier. Er det så 12-14 KB eller Kbit?

Det jeg altså gerne vil vide er: hvor hurtig er stofanet (min/max) i forhold til ISDN?
Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2001 - 14:07 #8
Et spm mere. Jeg skal have 2 pc\'er på nettet!?!?!?
Hvis jeg bestiller ADSL, skal jeg jo i det tilfælde også have en switch...men Stofanet er jo via kabelnettet. Hvad betyder det så?

Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 14:09 #9
klatten:

okay så 10 øre da det bliver stadigvæk dyrt.

2 *isdb er ca 12-14 Kilobyte/s

Stofanet er vist nok 0-16 gange hurtigere end ISDN (enkelt linie) grunden til jeg siger 0 er, at jeg selv flere gange har oplevet elendig hastighed på selv hurtigere sites.

Sløvheden skyldtes overbelastede segmenter i primetime.

Jeg henter ikke noget ulovligt på nettet, men kommer nemt over 4 Gbyte per måned.

Jeg streamer f.eks. radio ca hele tiden når jeg er hjemme, da jeg ikke kan høre min ynglingskanal via kabel net.

Måske streamer man lidt lovlig video, downloader den nyeste linux distro (4-6 cd\'er) + patches osv.

Og jeg har en webserver som også er belastet.

Trafik 8-10 Gbyte per måned

altså 4-6 gbyte mere end du kan hos stofa uden extra regning.

Men som sagt, kan man holde sig under 4 Gbyte er stofa billigt. Hvis man kan leve med den svingende hastighed.
Avatar billede Chewie Novice
05. december 2001 - 14:10 #10
disky >> jaja jeg tror folk ved hvad jeg mener :o)
Avatar billede Chewie Novice
05. december 2001 - 14:11 #11
Ups ......... man skal ikke tage noget for givet
Avatar billede kapla Nybegynder
05. december 2001 - 14:12 #12
Jeg ville klart vælge ADSL hvis valget stod mellem det og stofa.
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 14:14 #13
Samme her.

Jeg bytter kun min Proaccess 512/512 for en proaccess der er hurtigere eller en anden fast opkobling.

Stofa er til små surfere, ikke folk der bruger nettet seriøst.
Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2001 - 14:21 #14
Jo, jeg vil da også helst have en 2mbit opkobling, men prisen er nok noget af det vigtiste her. Min arbejdsgiver betaler min telefonregning og dermed også mit internet, men jeg fik en skideballe for sidste kvartals forbrug.

Jeg skal altså komme men et forslag til en billig løsning, som både jeg og min arbejdsgiver kan acceptere.

disky> jo, så kan bedre forstå, at du kommer over 4gb. Det vil jeg ikke komme op på!
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 14:24 #15
Så er stofa lige det du søger.

Som sagt billigt ved lille forbrug.

Tag og vælg det.

Jeg kender mange der er glade for det, jeg kan bare ikke selv bruge det.
Og er egentligt ligeglad med prisen, min arbejdsgiver betaler. :-)
Avatar billede klatten Nybegynder
05. december 2001 - 14:42 #16
OK, tak for inputs!
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 14:43 #17
selv tak
Avatar billede summer Mester
05. december 2001 - 15:15 #18
disky, du er godt nok  en nedladende skid, som har
set sig gal på stofanet.
>\"Stofa er til små surfere, ikke folk der bruger nettet seriøst\"<
Hvad bilder du dig ind, at hæve dig op som SERIØS BRUGER og de tusindvis af tilfredse stofabruger.
Du hører åbentbart til \"eliten\" fordi du downloader 10GB/mdr.
Hvis man ikke lige downloader hele tiden, men bare surfer rund på nettet, som f.eks jeg gør mindst 10 timer dagligt, så er stofa ekstremt billigt og kontinuerligt hurtigt.
vorherre bevares for en blærerøv vi har her på eksperten.
Avatar billede disky Nybegynder
05. december 2001 - 15:22 #19
hahaha

Hold da ferie hvor bliver du sur.

Når jeg siger seriøs mener jeg ikke seriøs bruger.

Men folk der bruger det til arbejdsmæssige ting.
Hvilket jeg f.eks. gør.

Stofa er fint hvis man har et lille behov for traffik, men ikke hvis man har et stort behov. Som man oftest har hvis man bruger sin forbindelse kommercielt.

Din egen udtalelse underbygger min teori, nemlig at hvis man kun SURFER så er stofanet nok. Men jeg henter og tester software som jeg kan bruge i forbindelse med mit arbejde, og det fylder oftest mere end en simpel html side.

Jeg har ikke set mig det fjerneste sur på stofa. Jeg har endda foreslået mange at få det, da jeg ud fra deres behov vidste det var godt nok for dem. Da de ikke brugte det til andet end surf.

Men tror du ikke du skal lade være med at æde citron for du bliver da noget sur af det :-)))
Avatar billede vonsanta Nybegynder
17. december 2001 - 13:36 #20
Hm, min erfaring med stofanet har været meget positiv.

Det er rigtigt nok, at hvis man downloader meget, så kan det komme til at koste mange penge. Men jeg er kun kommet over 4gb grænsen en gang, og der downloadede jeg rigtigt meget.

Når der ikke er problemer med hardwaren, er stofanet en ganske god forbindelse, til et meget godt pris. hvis man kan lide at spille online spil (jeg spiller selv en WWII flightsim som hedder Aces High (http.//www.hitechcreations.com), så er den meget god. Latenstider til serveren over i Texas, USA, er normal rundt 140ms.

Den største ulempe med stofanet udover 4gb grænsen er deres news server, som simpelthend er noget lort. Dårlig retention og mange replies forsvinder simpelthen.

Jeg downloader og tester også masser af software. Dog oftest ikke bloatware eller warez, så det er ikke de 600-700 mb per gang.
Avatar billede summer Mester
17. december 2001 - 14:19 #21
disky, >billigt hvis du surfer lidt< MEGET  >hamrende dyrt hvis du downloade meget.<
Hvor mange tror du der downloader mere end 4GB/mdr?
Een ting mere. Er downloadhastigheden udelukkende
IT-udbyderens ansvar? Er det ikke sådan, det er webstedet man downloader fra, der må betale for \"hestekræfter\" serverkapacitet nok?
Hvis man gerne vil tjekke ens hastighed o.m. andre
ting kan man få det gjort her:
http://www.pcpitstop.com/
OK disky \"en nedladende skid\" var nok lige groft nok :)
Avatar billede disky Nybegynder
17. december 2001 - 14:21 #22
summer:

jeg kender mange der henter mere end det :)

Mange servere kan sagtens levere mere båndbredde end stofa tillader du får.

jeg takker :)